Velká cena Rakouska nabídla skvělou podívanou a spoustu předjížděcích manévrů, kaňku na vydařeném víkendu však způsobila hromada penalizací, kvůli kterým se několik hodin po dojezdu do cíle měnily výsledky. Šéf Mercedesu Toto Wolff nabízí dvě řešení, aby se něco podobného v budoucnu neopakovalo.
Oficiálních výsledků jsme se dočkali včera až ve 21:45 hodin, kdy již část fanoušků ulehla ke spánku. Po probuzení je ale čekalo překvapení - komisaři totiž dodatečně řešily mnoho stížností na výjezdy pilotů všemi čtyřmi koly mimo trať v posledních zatáčkách okruhu a nakonec výsledky změnili.
Garry Connelly, Mathieu Remmerie, Enrique Bernoldi a Walter Jobst rozdali celkem šest pětisekundových penalizací a osm desetisekundových penalizací. Mezi hříšníky patří Juki Cunoda (dva tresty), Pierre Gasly, Lewis Hamilton, Kevin Magnussen, Esteban Ocon (dokonce čtyři tresty), Carlos Sainz, Logan Sargeant a Nyck de Vries.
V první desítce se proto propadl Carlos Sainz ze 4. na 6. místo, na čemž vydělali nově čtvrtý Lando Norris či pátý Fernando Alonso, za svého týmového kolegu Georgea Russella se posunul také Lewis Hamilton, pořadí si také prohodil Pierre Gasly s Lance Strollem.
Dodatečné změny v pořadí a pozdní vydání konečných výsledků se pochopitelně nikomu v padoku nezamlouvaly. Šéf Red Bullu Christian Horner situaci označil za "amatérskou" a navrhl vrátit štěrk na vnější okraj zatáček č. 9 a 10, což podle něj odradí piloty od volby příliš široké stopy.
"Všichni jsou v té nejhorší možné situaci vzhledem k pravidlům a trati. FIA se snaží na ně co nejlépe dle svých schopností dohlížet. Máme kamery a čidla a věnují čas tomu, aby na to dohlíželi. My jsme v továrně dělali totéž, zkoumali jsme záběry z vozů jen proto, abychom se ujistili, že nejsme proti ostatním týmům znevýhodněni," popisuje Wolff.
"Ale pro fanoušky, týmy a jezdce to je strašně frustrující snášet tyto přicházející penalizace, existují však pouze dvě řešení: buď vrátíme podélné obrubníky a budeme rozbíjet auta a jezdce nebo zkrátka omezení okruhu úplně zrušíme a necháme je jezdit tu nejrychlejší stopu," navrhuje šéf Mercedesu.
"V zájmu akcionářů a okruhu, který je super a patří k tradičním, musíme najít řešení, protože chceme mít parádní závodění, jež nebude ovlivněno penalizacemi udílenými ze správných důvodů," uzavírá Wolff po včerejší chaotické koncovce.
The state of play as we enter a brand new race week... 📊#F1 pic.twitter.com/jJo6dtY9yM
— Formula 1 (@F1) July 3, 2023
Nové výsledky GP Rakouska 2023:
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.