Šéf Mercedesu Toto Wolff prozradil, že jeho tým připravil poslední balík vylepšení této sezóny. Co od vozu W13 očekávají tento víkend ve Velké ceně Spojených států? Přijde konečně kýžené vítězství?
Po osmi konstruktérských titulech v řadě letos nadvláda Stříbrných šípů skončí, na nejvyšší příčce je nahradí Red Bull. Vůz W13 s radikální koncepcí ultra-úzkých bočnic se úplně nepovedl: nejprve hodně bojoval s poskakováním v důsledku přísavného efektu, tým pak měl potíže plně pochopit jeho chování a dostat z něj maximum.
Během sezóny se potíže zcela odstranit již nepodařilo a Lewis Hamilton ani jeho týmový kolega George Russell po žních v předchozích letech ani jednou na vítězství v závodě nedosáhli. Do konce ale ještě zbývají čtyři podniky a již do Texasu tento týden Mercedes přiveze vylepšení, letos žel již poslední.
"Náš poslední letošní balík vylepšení dovezeme do Austinu. Naše vyhlídky drasticky nezmění, nicméně doufáme, že půjde o krok vpřed a blíže k čelním týmům. Chceme to zakončit v dobré formě a výsledky v posledních dvou závodech nás v tomto činí odhodlanější," přibližuje Wolff.
"Musíme využít omezený dostupný čas na dráze, abychom udělali pokrok ještě v této sezóně a co nejvíce se toho naučili ve vývojovém závodu pro rok 2023. Tyto dva cíle jsou stále stejné," pokračuje šéf Stříbrných šípů, které letos nasbíraly 387 bodů. To je řadí na třetí příčku za vedoucí Red Bull a Ferrari, jež má 67 bodů k dobru.
Co očekává od příští sezóny? "Samozřejmě jsme přišli o spoustu času na vývoj, když jsme se snažili porozumět poskakování a věcem okolo. Je tedy zřejmé, že Red Bull je ve velmi výhodné pozici - nejen pro tento rok, ale také pro začátek toho příštího," odpovídá Wolff.
"Přesto si myslím, že pokud dokážeme pokračovat v lepším chápání a ve vývoji auta, tak je můžeme rychle dohnat. Momentálně jde o učení se za pochodu. Naše simulace nám nedávají vždy ty správné výsledky, jak se auto bude chovat na trati, ale díky tomu je to zajímavé," dodává 50letý Rakušan.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.