Málokdy v historii Formule 1 měla korunovace (prozatím) nového šampiona takovou dohru. Jistě, byly tu kontroverze třeba v roce 1964, ale to ještě nebyla komunikace na takové úrovni, aby se o myšlenkách jednoho z účastníků dozvěděl svět prakticky okamžitě.
Zatímco Max Verstappen po oznámení, že ředitel závodu Michael Masi v 56. kole nepovolí průjezd pilotů o kolo zpět kolem safety caru, jízlivě okomentoval situaci, Lewis Hamilton v samotném závěru držel radiový klid. Při působení SC na trati vyslal na svou boxovou zídku znepokojivou poznámku, že Berndt Mayländer jede hodně pomalu. V předposledním kole mu jeho inženýr Peter Bonnington oznámil, že Masi povolil vozům jedoucím o kolo zpět a nacházejícím se mezi ním a Verstappenem průjezd kolem SC.
Další radiokomunikaci obstaral "Bonny" těsně poté: "SC zajede do boxů v tomto kole, připrav si pneumatiky, bude se předjíždět na každé rovince, jedno kolo do konce." Hamilton ani boxová zídka dále nic nekomentovali, teprve čtyři zatáčky před cílem Lewis do své vysílačky hlasitě zakřičel: "Tohle bylo zmanipulováno, pánové!" Tato reakce ovšem nebyla součástí oficiálního přímého přenosu, objevila se pouze na kanálu TV F1. Poté, co vozy projely cílem, Bonnington jenom oznámil: "Prostě nemám slov, Lewisi, absolutně nemám slov!" Hamilton v dojížděcím kole vůbec nic neřekl a Bonnington mu nakonec - už pozdě - připomněl, že musí dojet na startovní rošt ke sloupku s číslem 2. Místo toho zajel exmistr světa do parc fermé, kde dvě minuty seděl bez hnutí ve voze.
Rozpaky i nesouhlas s Masiho rozhodnutímMnoho fanoušků i odborníků se nad Masiho rozhodnutím pozastavuje, například George Russell ho nepovažuje za správné: "Max je naprosto fantastický pilot, má za sebou neuvěřitelnou sezónu a chovám k němu hluboký respekt, ale co se právě stalo, je absolutně nepřijatelné. Nemohu uvěřit tomu, co jsem právě viděl." Pochopitelně se ozvaly hlasy, které Russellovu reakci zpochybňují s ohledem na skutečnost, kde bude příští rok působit.
Nemálo komentářů se vztahuje i k poměrně agresivnímu výstupu Christiana Hornera, jenž po Masiho oznámení v 56. kole tvrdě na ředitele závodu tlačil, aby změnil své rozhodnutí a vozy o kolo zpět nechal SC předjet, na což Michael odpověděl, aby mu dal ještě chvilku. Jak naznačil Paul Harris (Mercedes), článek 48.12 uvádí, že restart poté, co bylo pilotům o kolo zpět povoleno předjet SC, může přijít až "... na konci následujícího kola". To ale bylo už poslední - takže aby mohl být tento proces řešen podle článku 48.12, musel by být závod v 57. kole přerušen a následoval by sprint na jedno kolo.
FIA uznala, že pravidla v tomto bodě jsou jednoznačná a nebyla "plně aplikována". Sportovní komisaři se ale usnesli, že jiné články sportovních pravidel zmíněný 48.12 prostě anulují, nebo "přehlasují". Měli na mysli článek 15.3, podle nějž má ředitel závodu "hlavní pravomoc pro SC". Takže posvátné je jeho rozhodnutí - s využitím článku 48.13 byl ve chvíli, kdy se rozhodl uspíšit zajetí SC do boxů, článek 48.12 zkrátka vymazán.
Nebezpečný precedensPokud přijmeme tuto interpretaci určitých předpisů a jejich upřednostnění před ostatními - v tomto směru že jediným vládcem a pánem nad závodem, včetně SC a dalších aspektů - je jeho ředitel, rýsuje se nám do budoucnosti nebezpečný precedens. Upozornil na to respektovaný server motorsport.com a dodává: "Jestliže má ředitel závodu skutečně moc nad startovacím procesem, znamená to, že v budoucnu může odstartovat závod ve chvíli, kdy budou svítit pouze tři světla a ne pět? Nebo si posune čáru SC podle toho, jak se mu zlíbí? Může si diktovat nová pravidla podle svého?"
Přístup carte blanche sportovních komisařů a jejich postoupení moci řediteli závodu může znamenat, že závody budou ještě více ovlivňovány podle něčího rozhodnutí a třeba i způsobem, který v pravidlech není. Podle výše uvedeného, zamýšlí se několik odborníků F1, k tomu v Abú Dhabí byl položen základ. Připomínají, že stačí málo, třeba nátlak přes komunikaci vysílaný během přímého přenosu.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.