Málokdy v historii Formule 1 měla korunovace (prozatím) nového šampiona takovou dohru. Jistě, byly tu kontroverze třeba v roce 1964, ale to ještě nebyla komunikace na takové úrovni, aby se o myšlenkách jednoho z účastníků dozvěděl svět prakticky okamžitě.
Zatímco Max Verstappen po oznámení, že ředitel závodu Michael Masi v 56. kole nepovolí průjezd pilotů o kolo zpět kolem safety caru, jízlivě okomentoval situaci, Lewis Hamilton v samotném závěru držel radiový klid. Při působení SC na trati vyslal na svou boxovou zídku znepokojivou poznámku, že Berndt Mayländer jede hodně pomalu. V předposledním kole mu jeho inženýr Peter Bonnington oznámil, že Masi povolil vozům jedoucím o kolo zpět a nacházejícím se mezi ním a Verstappenem průjezd kolem SC.
Další radiokomunikaci obstaral "Bonny" těsně poté: "SC zajede do boxů v tomto kole, připrav si pneumatiky, bude se předjíždět na každé rovince, jedno kolo do konce." Hamilton ani boxová zídka dále nic nekomentovali, teprve čtyři zatáčky před cílem Lewis do své vysílačky hlasitě zakřičel: "Tohle bylo zmanipulováno, pánové!" Tato reakce ovšem nebyla součástí oficiálního přímého přenosu, objevila se pouze na kanálu TV F1. Poté, co vozy projely cílem, Bonnington jenom oznámil: "Prostě nemám slov, Lewisi, absolutně nemám slov!" Hamilton v dojížděcím kole vůbec nic neřekl a Bonnington mu nakonec - už pozdě - připomněl, že musí dojet na startovní rošt ke sloupku s číslem 2. Místo toho zajel exmistr světa do parc fermé, kde dvě minuty seděl bez hnutí ve voze.
Rozpaky i nesouhlas s Masiho rozhodnutímMnoho fanoušků i odborníků se nad Masiho rozhodnutím pozastavuje, například George Russell ho nepovažuje za správné: "Max je naprosto fantastický pilot, má za sebou neuvěřitelnou sezónu a chovám k němu hluboký respekt, ale co se právě stalo, je absolutně nepřijatelné. Nemohu uvěřit tomu, co jsem právě viděl." Pochopitelně se ozvaly hlasy, které Russellovu reakci zpochybňují s ohledem na skutečnost, kde bude příští rok působit.
Nemálo komentářů se vztahuje i k poměrně agresivnímu výstupu Christiana Hornera, jenž po Masiho oznámení v 56. kole tvrdě na ředitele závodu tlačil, aby změnil své rozhodnutí a vozy o kolo zpět nechal SC předjet, na což Michael odpověděl, aby mu dal ještě chvilku. Jak naznačil Paul Harris (Mercedes), článek 48.12 uvádí, že restart poté, co bylo pilotům o kolo zpět povoleno předjet SC, může přijít až "... na konci následujícího kola". To ale bylo už poslední - takže aby mohl být tento proces řešen podle článku 48.12, musel by být závod v 57. kole přerušen a následoval by sprint na jedno kolo.
FIA uznala, že pravidla v tomto bodě jsou jednoznačná a nebyla "plně aplikována". Sportovní komisaři se ale usnesli, že jiné články sportovních pravidel zmíněný 48.12 prostě anulují, nebo "přehlasují". Měli na mysli článek 15.3, podle nějž má ředitel závodu "hlavní pravomoc pro SC". Takže posvátné je jeho rozhodnutí - s využitím článku 48.13 byl ve chvíli, kdy se rozhodl uspíšit zajetí SC do boxů, článek 48.12 zkrátka vymazán.
Nebezpečný precedensPokud přijmeme tuto interpretaci určitých předpisů a jejich upřednostnění před ostatními - v tomto směru že jediným vládcem a pánem nad závodem, včetně SC a dalších aspektů - je jeho ředitel, rýsuje se nám do budoucnosti nebezpečný precedens. Upozornil na to respektovaný server motorsport.com a dodává: "Jestliže má ředitel závodu skutečně moc nad startovacím procesem, znamená to, že v budoucnu může odstartovat závod ve chvíli, kdy budou svítit pouze tři světla a ne pět? Nebo si posune čáru SC podle toho, jak se mu zlíbí? Může si diktovat nová pravidla podle svého?"
Přístup carte blanche sportovních komisařů a jejich postoupení moci řediteli závodu může znamenat, že závody budou ještě více ovlivňovány podle něčího rozhodnutí a třeba i způsobem, který v pravidlech není. Podle výše uvedeného, zamýšlí se několik odborníků F1, k tomu v Abú Dhabí byl položen základ. Připomínají, že stačí málo, třeba nátlak přes komunikaci vysílaný během přímého přenosu.
Max Verstappen představil svou helmu pro sezónu 2025, která není jen novým designem, ale také odrazem jeho osobního stylu a závodní evoluce. Tento speciální motiv zachycuje jeho cestu od prvních závodních kroků až po současnost a symbolizuje i jeho ambice do budoucna.
Lewis Hamilton se nepřipravuje jen na novou sezónu Formule 1, ale také na život v italském týmu a pro italské fanoušky. Sedminásobný mistr světa pilně trénuje svou italštinu, aby byl připraven na novou kapitolu své kariéry ve Ferrari. Informoval deník Daily Express.
Sezóna Formule 1 2025 přinese několik klíčových změn v pravidlech, které mohou ovlivnit průběh závodů i výsledky šampionátu. Přinášíme přehled nejdůležitějších úprav, včetně nového bodového systému.
Česká loterijní společnost Allwyn, jejímž majitelem je miliardář Karel Komárek navázala partnerství s Formulí 1 a týmem Mclaren.
Mercedes vyměnil Lewise Hamiltona za talentovaného teenagera Kimia Antonelliho pro sezónu 2025 F1. Toto Wolff se však rozhodl zmírnit toto riziko příchodem zkušeného Valtteriho Bottase.
Legenda F1 Gerhard Berger má úzké vazby na oba týmy Red Bullu a jeho pohled na jejich aktuální situaci rozhodně stojí za pozornost.
Williams uzavřel významné partnerství se softwarovým gigantem Atlassian, což přinese nejen finanční podporu, ale i změnu jména týmu pro sezónu 2025.
McLaren si pojistil klíčového odborníka, který sehrál zásadní roli v boji o titul v roce 2024. Tým oznámil prodloužení smlouvy se šéfem aerodynamiky Peterem Prodromouem na delší období s cílem udržet konkurenceschopnost a pokračovat v úspěšném návratu na vrchol Formule 1.
Ollie Bearman si stanovil ambiciózní cíle pro svou první kompletní sezónu ve Formuli 1, přičemž přiznal, že po třech startech v roce 2024, jako rezervní jezdec, toužil po větších úspěších.
Alain Prost přirovnal Maxe Verstappena k Nikimu Laudovi, oceňujíc jeho přímý přístup k závodům, který mu pomohl získat čtyři tituly a 63 vítězství. Prost věří, že Verstappen je skvělý šampion, který ukázal něco navíc, a že v budoucnu pravděpodobně překoná jeho úspěchy.
Legendární General Motors se chystá vstoupit do královny motorsportu jako nový výrobce, což otevírá cestu pro 11. tým na startovním roštu. Velká změna, která může zamíchat v roce 2026 kartami.
Lewis Hamilton sní o dokonalém debutu u Ferrari – triumf v sezoně 2025 by mu přinesl rekordní osmý titul ve Formuli 1 a zapsal by se do historie ikonického týmu.