V sezóně 2020 předjíždění ubylo. Co je příčinou a jak se letos změní minimální hmotnost?

Souboj Russella s Albonem a Norrisem v Soči
Souboj Russella s Albonem a Norrisem v Soči, foto: Williams F1 Team
Petr Hlawiczka 15. ledna 2021 06:00
Sdílej:

Počet předjížděcích manévrů v loňské sezóně v porovnání s předchozími ročníky klesl, přestože nedošlo k velkým změnám v pravidlech. Co za tím stojí?

Podle statistik v roce 2018 na jeden závod připadlo 32,6 předjížděcích manévrů, v roce 2019 jich bylo 38,9. V uplynulé sezóně 2020 však toto číslo pokleslo na 31,4 předjetí na velkou cenu.

"Všichni víme, že to je skutečně problém. S těmito auty se v podstatě nedá předjíždět - alespoň na většině tratí, kde závodíme. Proto většina pilotů obvykle volí strategii s jedinou zastávkou," vysvětluje pilot Red Bullu Max Verstappen.

Pilotům ztěžuje práci špinavý vzduch, kdy při jízdě těsně za druhým vozem klesá přítlak. A s tím, jak se vyvíjí aerodynamika a její prvky na vozech jsou rok od roku pokročilejší, je následování soupeře neustále náročnější - nepomáhají ani další DRS zóny na okruzích.

To však není jediný problém. Podle Verstappena jezdci musí během závodu navíc pečovat o pneumatiky a ubírat nohy z plynu ještě před brzdnými zónami, "protože nádrže nejsou dost velké na to, abychom mohl natankovat dostatečné množství paliva pro útočení až do konce."

Otesánek dále tloustne"Připadá mi, že pokud by se snížila hmotnost aut, situace by se měla zlepšit," uvažuje pilot Red Bullu dále. Se současným vývojem proto není spokojen - letos se totiž minimální hmotnost vozů zvyšuje o dalších 6 kg.

Důvodem nárůstu na 752 kg i přes zmražení pravidel byly obavy některých výrobců motorů, že by v honbě za nižší hmotnosti mohlo docházet k nasazování exotičtějších a dražších materiálů. Některé týmy si také stěžovaly, že se nedokázaly dostat na loňský limit 746 kg, aniž by nedošlo ke velkému zvýšení nákladů.

A pilotům kritizujícím neustálý růst hmotnosti nebude veseleji ani po velkých změnách technických pravidel kvůli nasazení nové generace monopostů ani příští rok, kdy min. hmotnost naroste až na 778 kg! Přitom v sezóně 1993 se například vlezly do 505 kg a ještě v sezóně 2009 do 605 kg.

Video: Piquet s 540kg Williamsem předjíždí Sennu

Stalo se
Novinky
Lewis Hamilton v Rakousku.

Lewis Hamilton po závodě v Rakousku s Ferrari znovu zklamaný: Musím přijít na to, proč jsem byl tak pomalý

Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.

Novinky
Max Verstappen v Rakousku

„Zatracení idioti!“ řval Max Verstappen po bouračce ve Spielbergu. Na trati ale šokoval chováním

Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.

Grand Prix
Lando Norris v Rakousku.

GP Rakouska: McLaren na prvním a druhém místě. Verstappen nedojel

Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho. 

Novinky
Max Verstappen v Rakousku

Max Verstappen a čas změny? Bernie Ecclestone promluvil o roku 2026, kde by měl závodit

Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.