Počet předjížděcích manévrů v loňské sezóně v porovnání s předchozími ročníky klesl, přestože nedošlo k velkým změnám v pravidlech. Co za tím stojí?
Podle statistik v roce 2018 na jeden závod připadlo 32,6 předjížděcích manévrů, v roce 2019 jich bylo 38,9. V uplynulé sezóně 2020 však toto číslo pokleslo na 31,4 předjetí na velkou cenu.
"Všichni víme, že to je skutečně problém. S těmito auty se v podstatě nedá předjíždět - alespoň na většině tratí, kde závodíme. Proto většina pilotů obvykle volí strategii s jedinou zastávkou," vysvětluje pilot Red Bullu Max Verstappen.
Pilotům ztěžuje práci špinavý vzduch, kdy při jízdě těsně za druhým vozem klesá přítlak. A s tím, jak se vyvíjí aerodynamika a její prvky na vozech jsou rok od roku pokročilejší, je následování soupeře neustále náročnější - nepomáhají ani další DRS zóny na okruzích.
To však není jediný problém. Podle Verstappena jezdci musí během závodu navíc pečovat o pneumatiky a ubírat nohy z plynu ještě před brzdnými zónami, "protože nádrže nejsou dost velké na to, abychom mohl natankovat dostatečné množství paliva pro útočení až do konce."
Otesánek dále tloustne"Připadá mi, že pokud by se snížila hmotnost aut, situace by se měla zlepšit," uvažuje pilot Red Bullu dále. Se současným vývojem proto není spokojen - letos se totiž minimální hmotnost vozů zvyšuje o dalších 6 kg.
Důvodem nárůstu na 752 kg i přes zmražení pravidel byly obavy některých výrobců motorů, že by v honbě za nižší hmotnosti mohlo docházet k nasazování exotičtějších a dražších materiálů. Některé týmy si také stěžovaly, že se nedokázaly dostat na loňský limit 746 kg, aniž by nedošlo ke velkému zvýšení nákladů.
A pilotům kritizujícím neustálý růst hmotnosti nebude veseleji ani po velkých změnách technických pravidel kvůli nasazení nové generace monopostů ani příští rok, kdy min. hmotnost naroste až na 778 kg! Přitom v sezóně 1993 se například vlezly do 505 kg a ještě v sezóně 2009 do 605 kg.
Video: Piquet s 540kg Williamsem předjíždí Sennu
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.