Podobenství se závodem v minulém týdnu se sice nabízelo, ale zdaleka nešlo o tak hrůznou podívanou. Bohužel už ve čtvrté zatáčce skončili dva z favoritů a díky tomu si piloti hned v úvodu vyzkoušeli jízdu za safety carem
Krátká verze, která pro letošek vstoupila do kalendáře Grand Prix jako závod v Sáchiru, se jela rovněž pod umělým osvětlením - ovšem řadí se k těm nejkratším variantám v historii F1. Na start se postavili piloti Mercedesu, Ocon, Albon, Vettel a Giovinazzi na středně tvrdých pneu, zbytek si nasadil měkkou směs.
Start vyšel nejlépe Russellovi, Bottas se propadl na druhé místo a před třetí zatáčkou se jeho Mercedes poněkud smýkl, takže za ním bojující trio Pérez, Verstappen, Leclerc se dostalo do jeho těsné blízkosti. Před čtvrtou zatáčkou se Max poněkud stáhl, ale ani to mu nebylo nic platné - Leclerc trefil u vnitřního okraje pravé zadní kolo Pérezova Racing Pointu a sám si ulomil levé přední. Verstappen se snažil oba objet, ale pastí se pro něj stal nezpevněný povrch, takže bez šance zatočit skončil přídí v bariéře. Po vystoupení z vozu dal průchod svému vzteku a zuřivě nakopl betonové panely u trati.
Na trať se vydal safety car a vedl pole až do konce 6. kola, kdy se první desítka chystala k restartu v pořadí Russell, Bottas, Sainz, Ricciardo, Kvjat, Stroll, Gasly, Ocon, Vettel a Norris. Zejména Lando se skvěle propracoval během té krátké chvíle, co se závodilo, z 19. místa až do první desítky. Hned po restartu si Sainz dokonce troufal na Bottase, zatímco Russell vpředu pomalu ujížděl - dostal se až na 2,5 vteřiny náskoku.
Vzhledem k odlišné strategii se Mercedesy vyhnuly první sadě výměn - George k mechanikům zajel (velmi opatrně) ve 46. kole a nasadil nejtvrdší směs, Bottase nechal tým na trati až do 50. kola, ale kdo by čekal nějaký alternativní pokus, byl by zklamán - také Fin dostal bíle označené pneu.
LAP 21/87 Albon gets past Norris and then Perez passes the McLaren driver, tooAlbon moves up to P9, Perez P10 #SakhirGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/qpfvjq3Xsr
— Formula 1 (@F1) December 6, 2020
Po krátkém virtuálním safety caru v 55. kole kvůli odstavenému vozu Latifiho přišel zlomový bod v 62. kole. Nováček Aitken na Williamsu nezvládl zatáčku před nájezdem na cílovou rovinku a po hodinách urazil přední spoiler. Ten zůstal ležet na trati a vedení po režimu VSC vyslalo na trať Mayländerův vůz. Mercedes na to reagoval double pit-stopem a pokud mu v minulosti přálo vrchovatě štěstí, teď jako by se všechno sečetlo.
LAP 63/87Full ⚠️ SAFETY CAR ⚠️ deployedMercedes call both drivers into the pits for new tyres but there's a problem putting on Bottas' fresh set #SakhirGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/sGC1KYFsBO
— Formula 1 (@F1) December 6, 2020Russell netrefil přesně boxové stání a mechanici mu navíc nasadili sadu určenou pro Bottase. Když George odjel, Bottas stál nekonečných 27,4 vteřiny, než mechanici zjistili, že mu další středně tvrdou sadu nenasadí. Už jenom maličkostí byl fakt, že mu na levé předním kole začaly hořet brzdy. Russell v dalším kole musel opět do boxů pro "své" pneumatiky a propadl se za Bottase, Mercedesy pak klesly do poloviny první desítky.
LAP 64/87More drama for Mercedes - the team radio Russell requesting he box again because they've put a "mixed set" of tyres on his carPerez now leads the race! #SakhirGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/RPpL3nhLHX
— Formula 1 (@F1) December 6, 2020
Restart v 68. kole absolvovala špička závodního pole ve složení Pérez, Ocon, Stroll, Bottas, Russell, Sainz, Ricciardo, Kvjat, Gasly a Albon. Russell si nejdřív v 70. kole vyšlápl na týmového kolegu, který navíc ve 4. zatáčce chyboval, po dalších dvou kolech zdolal Strolla, kolo nato Ocona a blížil se k Pérezovi. Mezitím se dál trápil Bottas na tvrdých pneu a možná i s problematickými brzdami, takže ho v 77. kole předjeli Sainz a Ricciardo, o kolo později i Albon.
Když už Russellovi chyběly na vedoucího Péreze dvě vteřiny, přišla další Jobova zvěst - defekt přední pneumatiky. Nešťastný George musel v 79. kole zajet do boxů a propadl se na 15. příčku. Sice nasadil na nejměkčí směsi sprint, ale chyběl mu čas. Počínaje 82, kolem v každém z těch, které do cíle zbývaly, předjel jednoho soupeře: postupně Räikkönena, Giovinazziho, Vettela, Gaslyho a Norrise, ale místo stupňů vítězů mu zbyla jen útěcha v podobě bodované příčky.
LAP 50/87 Bottas dives into the pitsLike Russell he puts on a set of hard tyres but the Finn has lost ground to his team mate - he trails the Briton by nearly 9 seconds#SakhirGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/0RaRhoomOM
— Formula 1 (@F1) December 6, 2020
O to větší radost měl Sergio Pérez. Nejenže dokázal eliminovat ztrátu, je třeba si uvědomit, že na konci prvního kola musel do boxů vyměnit pneumatiky a vůbec nevěděl, jestli jeho auto není nějak poškozené. Postupně se dral kupředu a v 57. kole rozhodl pro sebe i interní týmový souboj, kterému pomohl Stroll chybným nájezdem do zatáčky 4.
O další pozice se praly mezi sebou týmy Renault, McLaren a AlphaTauri, mezi než se pokoušel vklínit Albon. Vláček pilotů těchto stájí byl k vidění vlastně celý závod, Sainz se snažil seč mohl, aby v závěru ohrozil Strolla, ale v této fázi se ukazovalo, že předjíždění na krátkém okruhu není tím, co by šlo hladce. AlphaTauri se dlouho držely v polovině první desítky, Gasly nakonec přišel o bod útěchy v posledním kole po souboji s Norrisem.
LAP 55/87Latifi is out ❌His retirement triggers a Virtual Safety Car#SakhirGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/qT4y0AthZp
— Formula 1 (@F1) December 6, 2020
Zatímco Aitken svou nehodou vlastně otočil celou Grand Prix naruby, Pietro Fittipaldi se provlékl závodem bez větších potíží. Ty měl naopak Vettel - pokolikáté už musel z kokpitu bezmocně sledovat, jak mechanici zápolí při výměně kol s nějakým problémem. Když exmistr světa zajel k mechanikům při prvním VSC, nemohli mu dotáhnout levé přední kolo a Němec opouštěl boxy s citelnou ztrátou. Příliš se nedařilo ani Kimi Räikkönenovi, který roztočil svůj vůz prakticky na stejném místě, kde před týdnem vyjel z trati.
Je to neuvěřitelné, ale po Pedro Rodriguezovi, který vyhrál v roce 1970 Grand Prix Belgie, jsme opět mohli slyšet mexickou hymnu - trvalo to půl století. Exploze nadšení vybuchla i v garáži Racing Point, protože nástupce týmu Force India konečně dokázal zapsat své jméno do Zlaté knihy vítězů.
Checo will never forget this moment #SakhirGP 🇧🇭 #F1 pic.twitter.com/RI3R5oTAdN
— Formula 1 (@F1) December 6, 2020Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.
Alex Jacques z F1 TV tvrdí, že Toto Wolff stále cítí následky, když před deseti lety přišel o Maxe Verstappena. Podle Jacquese ho tato zkušenost motivovala k tomu, aby dal Kimimu Antonellimu příležitost debutovat ve Formuli 1 hned v jeho první sezóně.
Helmut Marko označil rozhodnutí Maxe Verstappena zůstat u Red Bullu za logické, protože v době nejistoty před rokem 2026 je stabilita tou nejbezpečnější volbou. Verstappen sám zdůraznil, že se soustředí na nové regule a chce s týmem zůstat konkurenceschopný od samého začátku.
David Coulthard upozornil, že rivalita mezi týmovými kolegy může posouvat jezdce vpřed, ale zároveň ohrožovat spolupráci a výsledky týmu. Podle něj nejlepší jezdci dokážou soupeřit naplno, aniž by si zbytečně komplikovali práci navzájem.
Carlos Sainz je přesvědčený, že jeho přestup z Ferrari do Williamsu pro sezonu 2025 byl správný, ačkoli start u nového týmu byl náročný.
Helmut Marko z Red Bullu potvrdil, že budoucnost Yukiho Tsunody pro sezonu 2026 zatím není jasná a konečné rozhodnutí ohledně jeho místa v týmu padne až po letní přestávce, přičemž vedení pečlivě zvažuje všechny možnosti.
Oscar Piastri, mladý talent McLarenu, se dočká v roce 2026 vlastního vyhlídkového ochozu na hlavní rovince okruhu Albert Park. Tým tak chce oslavit jeho rostoucí význam a poskytnout fanouškům jedinečný zážitek sledovat jeho závody z bezprostřední blízkosti.
Ralf Schumacher kritizoval Lewisa Hamiltona za „divadelní“ gesta na okruhu. Podle něj se Hamilton pomalu adaptuje na podmínky ve Ferrari.
Max Verstappen přijímá pokles formy Red Bullu a soustředí se na učení s aktuálním vozem. Jeho cílem je být připraven na technické změny v roce 2026.
Na Esports World Cupu v Rijádu zavzpomínal Lando Norris na své dětství plné motorek, které formovalo jeho závodnické schopnosti. Britský pilot McLarenu přiznal, že právě tyto zkušenosti ho naučily odvaze, soustředění a soutěživému duchu, který dnes uplatňuje ve Formuli 1.