Aneb jak Rosberg k titulu přišel...
Poslední závod sezony byl hlavně ve znamení loučení a souboje o titul mistra světa. S místem v F1 se po tomto závodě rozloučí Jenson Button a Felipe Massa. Jsou zde ještě další adepti na konec kariéry, ale ti ji neukončí dobrovolně, pokud je v dalším ročníku neuvidíme.
Start proběhl v poklidném duchu. Pouze Ricciardo neodstartoval ideálně a propadl se za Räikkönena a za něj se nalepil Vettel. Do první zatáčky probrzdilo několik pilotů, ale na pořadí to nemělo žádný vliv. Po drobném kontaktu s Hülkenbergem se však roztočil Max Verstappen a propadl se na poslední místo, v závodě však pokračoval.
A heart in mouth moment for Max Verstappen!#AbuDhabiGrandPrix #bbcf1 pic.twitter.com/zbyctGnpMW
— BBCF1 (@bbcf1) November 27, 2016První trojice po prvních kolech byl Hamilton, Rosberg a Räikkönen. Magnussen zaznamenal technické problémy poté, co způsobil žluté vlajky a musel ze závodu odstoupit. Problémy potkaly i Bottase, který předním svedl pěkný souboj se svým týmovým kolegou. Fin byl nakonec donucen odstoupit ze závodu.
Už v 7. kole byl Hamilton povolán k mechanikům. S ním si pro nové pneumatiky dojel i Räikkönen a Alonso. O kolo později zastavili Rosberg s Vettelem a na trať se vrátili ve stejném pořadí. Všichni obuli měkkou směs pneumatik. Ve dvanáctém kole odstoupil Jenson Button kvůli selhání zavěšení pravého předního kola po tvrdším přejetí obrubníku.
Jenson Button. THAT was NOT in plan. Not the way he wants to bow out. Is that it for him in F1? https://t.co/je9A6SVUfd pic.twitter.com/pfuZ2DDnco
— Sky Sports F1 ? (@SkySportsF1) November 27, 2016Zajímavou strategii zvolil Verstappen, který nezastavil v boxech spolu s ostatními a i po 15 kolech krouží na 2. místě před Rosbergem. V 16. kole zastavil u kraje trati Kvjat pro technické problémy, čímž pro něj závod skončil.
#Kvyat #AbuDhabiGP pic.twitter.com/SLr4mQZTW1
— Mattzel89 (@Mattzel89) November 27, 2016Ve dvacátém kole dostal Rosberg pokyny, aby Verstappena předjel, protože ho na starších pneumatikách zdržoval. Hned tak tvrdým soubojem učinil. Ve 22. kole zajel k mechanikům Verstappen, který závod nejspíše odjede jen na jednu zastávku v boxech, zatímco všichni ostatní ze špičky pojedou na dvě.
V pětadvacátém kole zajel k mechanikům Ricciardo pro další "žluté" pneumatiky. Räikkönen zastavil o kolo později a na trať vyjel až za Verstappenem a Ricciardem.
První desítka v polovině závodu: Hamilton, Rosberg, Vettel (všichni tři bez 2. zastávky), Verstappen, Ricciardo, Räikkonen, Massa, Alonso, Hülkenberg a Pérez.
Na konci 28. kola zajel k mechanikům Hamilton a o kolo později Rosberg. Výměny kol proběhly v pořádku a oba piloti zůstali ve stejném pořadí, pouze Vettel si ještě neodbyl zastávku v boxech a několik kol se ocitl ve vedení závodu. Rosberg však Hamiltona začal stahovat, až se rozdíl mezi nimi ustálil na 1,4 sekundy. Oba přitom stahovali Vettela na prvním místě, který stále nebyl na druhé návštěvě u mechaniků.
RACE HIGHLIGHTS: How the #F1Finale crowned a new world champion – watch... >> https://t.co/jsAsqd7DbF #F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/cNEPm8dGmw
— Formula 1 (@F1) November 27, 2016V 38. kole i Vettel zajel k mechanikům pro měkké pneumatiky. Pořadí v závodě se ustálilo na dvojici mercedesů v čele, o tři sekundy za nimi bojující dvojice Verstappen-Ricciardo a po nich dvojice Ferrari. Ve 43. kole spolu kolidovali Palmer a Sainz. Angličan zezadu narazil do Španěla. Tomu po kolizi přestala fungovat převodovka a odstavil své auto na kraji trati.
Deset kol před koncem se Vettel nalepil na Ricciarda a o kolo později ho na novějších pneumatikách připravil o 4. místo. Rosberg mezitím stáhl Hamiltona pod jednu sekundu. A protože jezdí Hamilton pomaleji, dotahuje se na ně i dvojice Verstappen a Vettel. Němec je přitom velmi rychlý, na čerstvějších pneumatikách útočí 7 kol před cílem na Verstappena.
Pět kol před koncem se ze dvou dvojic na čele stala celkem kopaktní čtveřice. Vettel se přitom dostal před Verstappena a vydal se stíhat Rosberga. Zatímco se poťukaly oba manory, Hamilton dostává do sluchátek instrukci, aby zrychlil, protože nejspíše schválně brzdí Rosberga, aby jej předjeli další piloti.
Meanwhile pic.twitter.com/apNpnA1t1w
— Racing Humour (@racinghumour) November 27, 2016Vettel se nalepil na Rosberga a hledal skulinku, kde by jej předjel. "Nico, třetí místo si můžeme dovolit," zní Rosbegovi do uší. Drama všude, kam se na trati člověk podívá. Hamilton ještě více zbržďuje Rosberga. "Stejně teď prohrávám titul mistra světa," hlásí Hamilton týmu.
V posledním kole se Rosberg dostal pod sekundu za Hamiltona a Vettel stále útočí. Rosberg odolává. Poslední zatáčky. Rosberg dojíždí na druhém místě a je mistrem světa Formule 1!
Donuts, world champion style! ??#F1Finale #AbuDhabiGP ?? pic.twitter.com/qCtP2slIzt
— Formula 1 (@F1) November 27, 2016Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.