GP Abú Zabí - kvalifikace; jak probíhaly poslední boje o pozice na startovním roštu v letošní sezoně?
Kvalifikace na Velkou cenu Abú Zabí začala v poklidném duchu. Trať nejdříve "čistili" jezdci pomalejších týmů. Až po sedmi minutách si na konto připsali rychlá kola Hamilton s Rosbergem. Na čelo šel Brit s náskokem sekundy na týmového kolegu.
Looks like ?? versus ?? is going on in the crowd at @ymcofficial #Quali #AbuDhabiGP ?? pic.twitter.com/McpJctSgLL
— Formula 1 (@F1) November 26, 2016Sebastian Vettel se podíval na druhé místo, na Hamiltona ztratil 8 desetin sekundy. Räikkönen se podíval lehce mimo trať a ztratil na Hamiltona sekundu a půl, proto se rozhodl najet do dalšího rychlého kola. Mezitím se Verstappen posunul na 3. místo, zatímco Ricciardo obsadil 9. příčku. Iceman se zlepšil na 2. místo o 3 tisíciny sekundy před Vettela.
Pět minut před koncem jsou mimo postup Palmer, Kvjat, Sainz, Ericsson, Ocon a Nasr. Brazilec se zachránil a mimo postup vyšoupl Wehrleina, ale to už byli mnoho pilotů z poslední desítky na trati. Button se po zavátí šachovnicové vlajky posouvá do nejlepší 10, Esteban Ocon se posouvá na 17. příčku, ale dolů jej hned odsunul Palmer, který se zachránil na 15. místo. Zazářil Pascal Wehrlein, který vybojoval 16. pozici a postup do Q2. Postup mu nesebrali ani piloti Toro Rosso - oba končí v Q1.
V Q1 končí: Ericsson, Sainz, Ocon, Nasr, Magnussen a Kvjat.
2. část kvalifikace
V druhé části kvalifikace piloti nejlepších týmů ke svým pokusům vyjeli už zkraje. Piloti Mercedesu a Ferrari vyjeli na ultra-měkkých pneumatikách, piloti Red Bullu na super-měkkých - na těchto pneumatikách budou startovat. Pořadí na špici po prvních (a zřejmě i posledních pokusech) je Hamilton s náskokem desetiny sekundy na Rosberga, následuje Räikkönen se ztrátou čtvrt sekundy a dále Verstappen, Vettel a Ricciardo.
Mimo výše vyjmenované tři týmy byly 4 minuty před koncem v nejlepší desítce i oba williamsy a obě force indie. Oba mclareny, haasy a Palmer s Wehrleinem by se museli zlepšit, aby postoupili do Q3. Zajímavou strategii zvolil Red Bull, jehož piloti (na 4. a 6. místě) znova vyjeli na trať na ultra-měkkých pneumatikách. Kdyby je ale nikdo nepřekonal, zajedou do boxů a nezlepší se, aby startovali na super-měkkých pneu.
Fernando fires up and leaves the garage. Jenson is right behind. Options for both. #AbuDhabiGP pic.twitter.com/IEmnnLV7e4
— McLaren (@McLarenF1) November 26, 2016Nakonec je nikdo nepřekonal. Pouze se zlepšili Button, který se zlepšil na 12. místo, a Alonso, kterému se podařilo překonat Bottase a dostat se do Q3. V Q2 končí: Bottas, Button, Guttierez, Grosjean, Palmer a Wehrlein.
3. část kvalifikace
Piloti hned zamířili na trať k prvním kolům. Do čela šel Hamilton s časem 1:39,013 min. Rosberg na něj ztratil přes 3 desetiny sekundy a zařadil se na 2. příčku. Dále se piloti seřadili v pořadí: Räikkönen, Ricciardo, Verstappen, Vettel, který ve svém rychlém kole probrzdil, Hülkenberg, Pérez a Alonso. Massa vyjel na trať až v půlce kvalifikace.
First runs of Q3, Hamilton lays down the benchmark...and Rosberg can't match it LIVE: https://t.co/2lJ52VHKg6 #SkyF1 #F1 pic.twitter.com/pqlNUy6qvL
— Sky Sports F1 ? (@SkySportsF1) November 26, 2016V posledních pokusech se zlepšují oba piloti Mercedesu, ale zachovávají své pořadí Hamilton - Rosberg. Ricciardo se zlepšil na 3. místo před Räikkönena a Vettel na 5. místo před Verstappena, který chyboval v zatáčce číslo 11 a svůj poslední pokus nedokončil. 7. a 8. příčku si na startu zarezervovaly force indie a při posledním pokusu se Alonso dostal na 9. místo před Massu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.