Jak dopadlo šesté letošní měření sil týmových kolegů během závodního víkendu v Monte Carlo? Opět se ohlédneme za časy, které dosahovaly v kvalifikaci i v závodě, i za samotným průběhem velké ceny.
U Red Bull po čtvrtku tušili, že budou mít v Monaku na vítězství, což Ricciardo potvrdil výborným časem v Q3 (1:13,622), na který Mercedesy trápící se s tlakem paliva nenašly odpověď. Verstappen havaroval už v Q1 a Hamilton - i když byl dle svých slov v sobotu nejrychlejší - neměl čas na opravdu ostré kolo, zajel jen jedno na jistotu, které bylo o 0,151 s pomalejší než Rosbergovo a stačilo jen na třetí místo.
Ricciardo měl k dispozici nový, zhruba o 30 koní silnější motor (stejně jako Magnussen u Renaultu), a na otázku, jestli to byl schopen poznat, uvedl: "Ten rozdíl při jízdě do kopce opravdu cítím." Kromě vyššího výkonu se vyznačoval také lepší ovladatelností.
Ferrari doufalo, že bude moci bojovat o pole positon, žel jejich kvalifikační tempo bylo opět překvapivě pomalejší, než očekávali. Vettel o 0,18 s předčil Räikkönena a vede 4:2. Teploty dráhy v sobotu odpoledne stouply až na 43 °C (o 5 °C mezi Q2 a Q3) a tým se tomu nedokázal přizpůsobit - jeho piloti blokovali kola a trápili se s nedotáčivostí (Kimi byl navíc penalizován za výměnu převodovky).
Výborně to v Monte Carlu jezdilo Force Indii - Hülkenberg zazářil pátým místem, když podobným rozdílem předčil Péreze, jenž skončil osmý. Pokud jde o počet utracených peněz na výkon, je indická stáj suverénně nejlepší. Před Mexičana se dostal výborný Sainz, jenž u Toro Rosso podruhé za sebou porazil Kvjata ztrácejícího už přes půl sekundy.
McLaren se po Španělsku díky Alonsovi znovu dostal do Q3, tentokrát mu ale opět pomohl jeden z rychlejších vozů vypadnuvši v Q1 (v Barceloně Massa, tentokrát Verstappen). Fernando v prostřední části předčil Buttona o čtvrt sekundy a po šesti kvalifikacích letošní sezóny vede 4:1. Tým čekal více, stále však nedokáže najít cestu kolem vysokých startovních tlaků pneumatik a přimět je fungovat tak, jako týmy před ním.
Williams sice avizoval, že své potíže v pomalých zatáčkách již vyřešil, v kvalifikaci nicméně opět propadl - nedostal se ani s jedním vozem dále než do Q2. Bottas zajel o desetinu rychleji než Massa, skóre vyznívá v jeho prospěch: 5:1.
U Haasu se proti Grosjeanovi poprvé prosadil Gutiérrez, u Renaultu pro změnu popáté za sebou svého týmového kolegu porazil Magnussen - 5:1. Palmer byl o třetinu sekundy pomalejší a vypadl už v Q1, výkonnostní deficit starého motoru z toho tvořil zhruba polovinu.
Saubery byly rychlejší než Manory, na vzájemné měření sil ale nedošlo poté, co Nasr po selhání motoru nemohl zajet ani jedno měřené kolo. U nejpomalejšího týmu podal velmi dobrý výkon Harjanto, když se letos podruhé vypořádal s talentem Mercedesu Wehrleinem.
Závod
V neděli se počasí nad Azurovým pobřežím změnilo, bouřky a déšť posílily Ricciardovu důvěru ve vítězství. Začínalo se na mokrých pneumatikách za safety carem, což eliminovalo riziko špatného startu Australana a ztrátu pozic na okruhu, kde se nedá moc předjíždět.
Pirelli poprvé přivezlo ultra-měkkou směs, která byla o půl sekundy na kolo rychlejší než super-měkká. Daní za to měla být nižší výdrž, jenže na pomalém městském okruhu i tak v pohodě vydržela polovinu závodu, v němž jsme se v jednom okamžiku setkali najednou se všemi pěti druhy gum (ultra-měkké, super-měkké, měkké, přechodné i mokré).
Poté, co v 8. kole zamířil safety car do boxů, začal Ricciardo s Red Bullem ujíždět. Rosberg se trápil s brzdami, neměl důvěru v auto, a brzdil tak i Hamiltona. Mercedes jej nakonec požádal o to, aby Lewise pustil před sebe, pokud se mu nepodaří zrychlit, což Nico ke své nelibosti v 15. kole učinil. Jeho týmový kolega toto gesto po závodě pochválil a ocenil, že Rosberg je "gentlemanem." Udělal by to i Hamilton, pokud by situace byla opačná?
Ricciardo měl v té době na čele náskok 13,446 sekundy a závod plně ve svých rukou. Jedno ze zlatých pravidel stratégů pro situace, kdy na okruhu panují smíšené podmínky, říká: "kopíruj soupeře za sebou." Pokud máte výhodu pozice na dráze, nebuďte tím prvním, kdo činí rozhodnutí - místo toho dělejte cokoliv, o co se pokouší ten, který vás nahání, abyste jej pokryli.
Jenže jakmile zajel v 20. kole Rosberg pro přechodné pneumatiky, Red Bull zavolal do boxů o 3 kola později také svého pilota. Byl to zbytečný krok i vzhledem k tomu, že už o 6 kol později začali ostatní nasazovat hladké pneumatiky. A hlavně tím předali Mercedesu to nejcennější: pozici na dráze.
Nedostatek zkušenosti s pneumatikami do deště při tomto rozhodnutí byly klíčové. Red Bull považoval za riskantní na nich pokračovat. Jenže Ricciardo byl vpředu a mohl si hlídat odstup od Hamiltona - zkrátka nebylo zapotřebí být tím, kdo tento krok udělá jako první. Stále měl náskok přes 11 sekund, na pokus o podseknutí by se Mercedes musel dostat pod 2 sekundy.
Stříbrné šípy hned vytušili šanci a pokusili se vynechat fázi na přechodných pneumatikách - vydržet ještě chvíli na mokrých a pak přejít na hladké. Byl to trochu riskantní, ale nabízela se tím šance na kýžené vítězství. Hamilton měl navíc na třetího Rosberga náskok přes půl minuty, takže mu velký propad nehrozil.
Ricciardo jej snadno dostihl, jenže předjíždění v Monaku je téměř nemožné. Stále to však vypadalo, že mu vítězství neunikne, protože by Hamiltona díky rychlejším pneumatikám snadno podsekl, kdyby zamířil do boxů.
Brit se rozhodl navštívit mechaniky v 31. kole poté, co Pérez o kolo dříve nasadil hladkou měkkou směs a hned se vyrovnal pilotům na přechodných pneumatikách. Mercedes mu nasadil ultra-měkké pneumatiky, které se velmi rychle zahřívaly. Jenže Hamilton byl ve výjezdovém kole o 7 sekund pomalejší, s vozem viditelně bojoval zejména kolem bazénu. Red Bullu pohodlně stačila průměrná zastávka, aby šel opět do vedení.
Ricciardo nájezdové kolo do boxů zalétl o 3,5 sekundy rychleji než Hamilton, jenže Red Bull oplatil laskavost Mercedesu ze Španělska, kde se piloti navzájem vyřadili, a dopustil se obrovské chyby v boxech. Když jeho stratégové viděli, jakou směs dostal Hamilton, rozhodli se na poslední chvíli změnit pneumatiky, které Danielovi nasadí, z měkkých na super-měkké.
Ty však byly vzadu v garáži a mechanici jen nestihli včas donést a připravit ("Kde jsou ty gumy?!" - okamžiky hrůzy z pohledu mechaniků na videu zde). Zastávka se o 10 sekund protáhla a Ricciardo se na trať vrátil těsně za Hamiltona, kterému na ultra-měkké směsi zbývalo ale ujet mohutných 47 kol, což díky pomalejšímu tempu na vlhké trati zvládl.
Za fantastický výsledek v závodě bych chtěl ještě pochválit Péreze, který startoval ze sedmého místa a dojel na pódiu. Byl jedním z prvních, který přezouval na hladké pneumatiky. Všechny překvapil tím, jak rychle měkkou směs zahřál. Díky své rychlosti se až do cíle udržel před Vettelem.
Přehled časů na kolo a vývoj časových odstupů mezi jezdci: PDF.
Srovnání dle mistrovských bodů
Po závodě v Monaku si nejvíce polepšil Pérez, jenž se v šampionátu posunul o 4 místa výše na 9. příčku. O dvě místa si pomohl Ricciardo, o jedno Gutiérrez, Hamilton a Hülkenberg. Dvě místa naopak ztratili Räikkönen se Sainzem, o jedno si pohoršili Grosjean, Kvjat, Magnussen, Palmer a Vettel.
Přes 620 fotografií z uplynulého závodního víkendu v Monaku najdete zde - díky možnosti filtrování mezi nimi snadno najdete ty, které hledáte.
Ferrari se zavázalo odhalit příčinu záhadného propadu výkonu Charlese Leclerca během Velké ceny Maďarska. Šéf týmu Fred Vasseur ujistil, že tým pečlivě prozkoumá všechny možné faktory, které mohly ovlivnit rychlost jejich pilota, aby se podobná situace v budoucnu neopakovala.
Kimi Antonelli si na Hungaroringu dojel pro desáté místo a první bod od červnové Velké ceny Kanady, přestože závod byl pro něj těžký a náročný.
Několik týmů Formule 1 zůstalo po Velké ceně Maďarska na Hungaroringu, aby se zapojilo do testování pneumatik pro sezonu 2026. Středeční program však narušila nehoda Franca Colapinta, která předčasně ukončila jeho jízdu.
Lando Norris díky netradiční strategii během Velké ceny Maďarska dokázal předjet svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Tento tah ukázal, jak důležitá je taktika na náročném Hungaroringu
Přes mizerný víkend na Hungaroringu zůstává Charles Leclerc přesvědčen, že v případě Lewise Hamiltona šlo jen o výjimečné zaváhání. Monacký jezdec věří, že britský šampion se po letní přestávce vrátí v lepší formě a zbytek sezony přinese pozitivnější výkony.
Yuki Tsunoda sice dojel v Maďarsku až sedmnáctý, přesto víkend hodnotil pozitivně. I bez bodů cítil, že udělal krok vpřed a získal cenné poznatky o voze.
George Russell si po Velké ceně Maďarska vystřelil z jezdců McLarenu kvůli momentu, který je v závodě polekal. Mercedes jeho vtípek podpořil na sociálních sítích.
Bernie Ecclestone se domnívá, že Lewis Hamilton by ve Formuli 1 dál pokračovat neměl a tvrdí, že měl odejít už dávno. Podle něj Brit „klame sám sebe“ a jeho čas na vrcholu už pominul.
Šéf Sauberu Jonathan Wheatley ocenil vyspělost a pracovní morálku Gabriela Bortoleta po jeho dosud nejlepším výsledku ve Formuli 1. Podle něj brazilský nováček ukazuje, že má potenciál růst v každém závodě.
Po těžkém víkendu v Maďarsku Lewis Hamilton přislíbil, že se po letní přestávce vrátí silnější. Sedminásobný šampion tak naznačil, že boj rozhodně nevzdává.
George Russell potvrdil, že prodloužení smlouvy s Mercedesem pro rok 2026 je jen otázkou času. Po týdnech spekulací tak naznačil, že jeho budoucnost u týmu je prakticky jistá.
Alex Albon se dopustil technického omylu ohledně F1 vozu, na což ho veřejně upozornil šéf týmu James Vowles. Ten situaci pojal s nadsázkou, ale připomněl důležitost přesného porozumění vozu i u zkušených jezdců.