SUZUKA - ZÁVOD; přinášíme vám průběžně aktualizovaný článek o závodu z Japonska na tradičním okruhu nedaleko Suzuky.
Dneska se v netradiční čas jede další závod F1, piloti se ze Singapuru přesunuli do japonské Suzuky na jeden z tradičních okruhů. Závodní víkend nám nenabídnul moc suchého ježdění, nicméně dnes by mělo být již sucho, i když v noci pršelo. Nezapomeňte se podívat na startovní rošt, který se po včerejší kvalifikaci změnil.
To znamená, že se očekává 2zastávková strategie, která má být podobně rychlá jako 3zastávková. Kvůli vyšším tlakům a absenci suchého ježdění se ale můžeme dočkat vyšší degradace. Takže výslednou startegii ovlivní hlavně výjezdy safety caru, které předurčí ideální čas na zastávku u mechaniků.
Podle Felipeho Massy si piloti budou muset dávat velký pozor na zadní pneumatiky, jež budou limitující. Nico Rosberg se necítí dobře, má bolesti hlavy a krku. Před závodem neposkytuje rozhovory a prý spolykal několik prášků proti bolesti.
Podle Hornera to bude s pneumatikami celkem loterie, protože přes noc pršelo a trať je v podstatě zelená. Jinak se neděje nic zajímavého, nikdo nemá žádné zřejmé problémy. Závodníci jsou momentálně postaveni na startovním roštu a čekají na start do zaváděcího kola.
Jenson Button je jediným mužem, který odstartuje na tvrdých pneumatikách, mezitím Ron Dennis prohlašuje, že oba piloti mají smlouvu i na další rok, a tak nevidí důvod, proč by Button od týmu odešel. Piloti najíždějí do zaváděcího kola.
Vše se obešlo bez problémů, takže najíždějí na rošt. A startujeme! Hamilton svádí s Rosbergem velký souboj v prvních dvou zatáčkách, Rosberg se dostává na trávu a ztrácí pozice. V první zatáčce se mimo trať dostává Pérez, ale vrací se trať. Do kontaktu se dostali i Ricciardo a Massa, oba musí zamířit do boxů.
McLarenům se zase nedaří, na cílové rovince znatelně ztrácí rychlost, a tím i pozice. Po startu se vozy ocitly na prahu nejlepší desítky, ale již jsou jistě mimo body. Rosberg na 4. místě se dotáhl na Bottase na 3. místě a žádá více výkonu.
V 9. kole jsme se dočkali první plánované zastávky v boxech v podání Kvjata, přezul na tvrdé pneumatiky. Na čele se mezitím navýšily odstupy, v první desítce se odehrává souboj jen o 7. místo Maldonada. Rosberg musel kvůli horkému motoru odložit souboj s Bottasem a lehce jej dohnal Räikkönen.
Zastávky v boxech pokračují hlavně ve středu pole, degradace vypadá velmi vysoká. Ericsson chybuje v zatáčce Spoon a dostává se před něj týmový kolega. Williams jde do agresivní strategie, Bottas v boxech.
Dvě kola po něm jede do boxů Vettel, ten ale přezouvá na tvrdší směs. O další kolo později u mechaniků Iceman. A o další kolo později míří k mechanikům i Rosberg, přezouvá na tvrdou směs. O další kolo později staví i Hamilton.
Nejzajímavějším soubojem na trati je boj o 11. místo Fernanda Alonsa. Za ním je Kvjat, který ho ale nedokáže předjet, takže se na něj dotáhl Verstappen. Rosberg se dotáhl na Bottase a v poslední šikaně jej předjíždí!
Sainz při nájezdu do boxů přejel kameru u trati, což mu poškodilo přední křídlo, mechanici si toho nevšimli a chvíli jim trvalo, než mu křídlo vyměnili. Každopádně jsou nečistoty a karbonové úlomky na nájezdu na cílovou rovinku.
Rozjíždí se i další kolo zastávek v boxech, při kterém se Räikkönen dostal před Bottase, Hamilton reportuje vibrace. A Rosberg se při zastávkách dostává před Vettela! Hamilton si při vedení závodů odskočil taky do boxů.
Největší souboje se odehrávají až za hranicí první desítky, mclareny se opět propadají ještě hlouběji. Vettel se na druhého Rosberga dotáhl na dvě vteřiny. Před Rosbergem se objevilo spoustu jezdců, kteří mezi sebou bojují, ovšem o kolo zpět.
Will Stevens se roztočil na výjezdu ze zatáčky 130R a málem kolidoval se svým týmovým kolegou Rossim. Hamilton natahuje náskok nad Rosbergem na patnáct vteřin.
Pérez se konečně dostává před Ericssona, byl to však dlouhý boj. Ericsson se propadá a jeho kolega Felipe Nasr odstupuje ze závodu.
A je tu konec závodu, vyhrává Lewis Hamilton, následuje Nico Rosberg s velkou mezerou a za ním na třetím místě dojíždí Sebastian Vettel.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.