SUZUKA - ZÁVOD; přinášíme vám průběžně aktualizovaný článek o závodu z Japonska na tradičním okruhu nedaleko Suzuky.
Dneska se v netradiční čas jede další závod F1, piloti se ze Singapuru přesunuli do japonské Suzuky na jeden z tradičních okruhů. Závodní víkend nám nenabídnul moc suchého ježdění, nicméně dnes by mělo být již sucho, i když v noci pršelo. Nezapomeňte se podívat na startovní rošt, který se po včerejší kvalifikaci změnil.
To znamená, že se očekává 2zastávková strategie, která má být podobně rychlá jako 3zastávková. Kvůli vyšším tlakům a absenci suchého ježdění se ale můžeme dočkat vyšší degradace. Takže výslednou startegii ovlivní hlavně výjezdy safety caru, které předurčí ideální čas na zastávku u mechaniků.
Podle Felipeho Massy si piloti budou muset dávat velký pozor na zadní pneumatiky, jež budou limitující. Nico Rosberg se necítí dobře, má bolesti hlavy a krku. Před závodem neposkytuje rozhovory a prý spolykal několik prášků proti bolesti.
Podle Hornera to bude s pneumatikami celkem loterie, protože přes noc pršelo a trať je v podstatě zelená. Jinak se neděje nic zajímavého, nikdo nemá žádné zřejmé problémy. Závodníci jsou momentálně postaveni na startovním roštu a čekají na start do zaváděcího kola.
Jenson Button je jediným mužem, který odstartuje na tvrdých pneumatikách, mezitím Ron Dennis prohlašuje, že oba piloti mají smlouvu i na další rok, a tak nevidí důvod, proč by Button od týmu odešel. Piloti najíždějí do zaváděcího kola.
Vše se obešlo bez problémů, takže najíždějí na rošt. A startujeme! Hamilton svádí s Rosbergem velký souboj v prvních dvou zatáčkách, Rosberg se dostává na trávu a ztrácí pozice. V první zatáčce se mimo trať dostává Pérez, ale vrací se trať. Do kontaktu se dostali i Ricciardo a Massa, oba musí zamířit do boxů.
McLarenům se zase nedaří, na cílové rovince znatelně ztrácí rychlost, a tím i pozice. Po startu se vozy ocitly na prahu nejlepší desítky, ale již jsou jistě mimo body. Rosberg na 4. místě se dotáhl na Bottase na 3. místě a žádá více výkonu.
V 9. kole jsme se dočkali první plánované zastávky v boxech v podání Kvjata, přezul na tvrdé pneumatiky. Na čele se mezitím navýšily odstupy, v první desítce se odehrává souboj jen o 7. místo Maldonada. Rosberg musel kvůli horkému motoru odložit souboj s Bottasem a lehce jej dohnal Räikkönen.
Zastávky v boxech pokračují hlavně ve středu pole, degradace vypadá velmi vysoká. Ericsson chybuje v zatáčce Spoon a dostává se před něj týmový kolega. Williams jde do agresivní strategie, Bottas v boxech.
Dvě kola po něm jede do boxů Vettel, ten ale přezouvá na tvrdší směs. O další kolo později u mechaniků Iceman. A o další kolo později míří k mechanikům i Rosberg, přezouvá na tvrdou směs. O další kolo později staví i Hamilton.
Nejzajímavějším soubojem na trati je boj o 11. místo Fernanda Alonsa. Za ním je Kvjat, který ho ale nedokáže předjet, takže se na něj dotáhl Verstappen. Rosberg se dotáhl na Bottase a v poslední šikaně jej předjíždí!
Sainz při nájezdu do boxů přejel kameru u trati, což mu poškodilo přední křídlo, mechanici si toho nevšimli a chvíli jim trvalo, než mu křídlo vyměnili. Každopádně jsou nečistoty a karbonové úlomky na nájezdu na cílovou rovinku.
Rozjíždí se i další kolo zastávek v boxech, při kterém se Räikkönen dostal před Bottase, Hamilton reportuje vibrace. A Rosberg se při zastávkách dostává před Vettela! Hamilton si při vedení závodů odskočil taky do boxů.
Největší souboje se odehrávají až za hranicí první desítky, mclareny se opět propadají ještě hlouběji. Vettel se na druhého Rosberga dotáhl na dvě vteřiny. Před Rosbergem se objevilo spoustu jezdců, kteří mezi sebou bojují, ovšem o kolo zpět.
Will Stevens se roztočil na výjezdu ze zatáčky 130R a málem kolidoval se svým týmovým kolegou Rossim. Hamilton natahuje náskok nad Rosbergem na patnáct vteřin.
Pérez se konečně dostává před Ericssona, byl to však dlouhý boj. Ericsson se propadá a jeho kolega Felipe Nasr odstupuje ze závodu.
A je tu konec závodu, vyhrává Lewis Hamilton, následuje Nico Rosberg s velkou mezerou a za ním na třetím místě dojíždí Sebastian Vettel.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.