AUSTIN - 2. TRÉNINK; Nejrychlejší čas druhého tréninku zajel Lewis Hamilton s Mercedesem, Charles Leclerc s Ferrari a Max Verstappen s Red Bullem byli o tři desetiny sekundy pomalejší. Jak to v Austinu odpoledne probíhalo?
Do pátečního odpoledne vyráželi piloti za polojasné oblohy, kdy teplota vzduchu dosahovala 16 °C a asfalt 25 °C. Dopolední část byla rutinní, hodně jezdců si však stěžovalo na to, jak hrbolatý se stal povrch v Austinu.
Problémy Ferrari s plynovým pedálem u Leclerca byly způsobeny právě těmito hrboly. Podle Hamiltona není trať bezpečná, označil ji dokonce za "nejhrbolatější na světě."
Ve 21 hod našeho času se na dráze jako první objevil Kubica s Williamsem, následoval jej Albon na středně-tvrdých pneumatikách, zatímco Polák měl nasazené vývojové pneumatiky Pirelli. Thajský pilot po pěti minutách projel kolo za 1:36,949 min, Sainz s McLarenem jej po chvíli o pět tisícin překonal.
🚥 FP2 GREEN LIGHT 🚥 Robert Kubica leads us out for 90 mins of practice here at @COTA #USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/kkL1XNWwkb
— Formula 1 (@F1) November 1, 2019Přidávali se další piloti a tempo se zrychlovalo, na čele se vystřídali Bottas (1:35,108) a Leclerc (1:34,742), než po 10 min Grosjeanovi narazil v zatáčce č. 5 do bariéry - přišel o přední křídlo, poškodil si zavěšení, komisaři tak vyvěsili červené vlajky. Francouz zkoušel nový křídlo, Haas stále hledá cestu ve svém vývoji.
🔎 Grosjean's @HaasF1Team car following his crash at Turn 5 🔍#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/ZHY93I3F3E
— Formula 1 (@F1) November 1, 2019Poté, co bylo auto domácího týmu odklizeno, se do toho znovu opřel Leclerc a dostal se na 1:34,434 min. Giovinazzi po 25 min dostal smyk v zatáčce č. 6, dokázal však pokračoval.
The Italian manages to avoid the barriers and is back on track 👍 #USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/85N7bfdgPO
— Formula 1 (@F1) November 1, 2019Verstappen si během svého ostrého kola stěžoval na svou druhou sadu měkkých pneumatik: "Opravdu odcházejí." Na první příčku se dostal Vettel (1:33,890 min), pak se před něj dostali Verstappen (1:33,547), Leclerc (1:33,547) a Hamilton (1:33,232).
Bottas nechápal, jak to, že na svého týmového kolegu tolik ztrácí, když se mu kolo tak povedlo: "Kam se poděl ten čas? Nechápu to." Inženýr mu na to odpověděl: "Hodně toho času je na rovinkách, aerodynamický stín je celkem silný.
Half-time in #FP2 - Lewis setting the pace with a 1:33.233, VB is in P4, with a best lap of 1:34.077 👏#USGP #F1 pic.twitter.com/BH8Q5mUUzu
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) November 1, 2019Lewis, jemuž stačí v neděli osmá příčka k tomu, aby si zajistil šestý titul mistra světa v kariéře, si po hodině stěžoval na zpomalování okruhu: "Tady venku se ochlazuje."
12 min před koncem tréninku se roztočil Vettel, jenž skončil v protisměru, bez poškození se ale vrátil do správné stopy a pokračoval. Nejrychlejší čas zůstal už Hamiltonovi díky závěsu za jedním ze soupeřů na rovince, Leclerc s Verstappenem ztráceli tři desetiny sekundy. Ferrari obvykle v sobotní kvalifikaci zrychluje, při dlouhých jízdách byl Red Bull rychlejší, o desetinu předčil i Mercedes.
Ze zbytku pole je na tom nejlépe Toro Rosso zásluhou Gaslyho, McLaren zaostával o 158 tisícin sekundy. Do první desítky se vešly ještě Stroll s Racing Pointem a Giovinazzi s Alfou Romeo.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.