Jak hodnotí dnešní závod na emirátském okruhu v Abú Zabí jednotliví piloti a představitelé týmů? Jak uzavírají sezónu 2018?
Lewis Hamilton, 1. místoJsem teď moc šťastný. Díky za podporu, kterou jsem během celého roku cítil. Jsem vděčný za tyto dobré časy. A co se Sebastiana týče - je to pocta, že proti němu mohu bojovat. Je přímý a tvrdě pracuje. Jsme pořád pod velkým tlakem a i chyby je třeba vnímat jako snahu u dokonalost.
Nepřijímám nic jiného než dokonalost, celý tým. A chtěl jsem ukončit rok na vrcholu, Seb jel skvěle a zajížděl dobrá kola, vítr byl místy náročný, ale bylo to pro všechny stejné.
HAMILTON: It's been a real honour and privilege racing against Sebastian. I know that he'll be coming back stronger next year" #AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/vXJwNnfLCm
— Formula 1 (@F1) November 25, 2018Valtteri Bottas, 5. místoMyslím, že tento závod dobře shrnuje celou moji sezónu. Začátek byl dobrý, ale postupně se mi začala zablokovávat kola a začal jsem ztrácet čas. Po této sezóně je těžké vidět nějaká pozitiva.
Toto Wolff, šéf týmuByl to výjimečný rok pro Mercedes motorsport.. Získali jsme titul s Mickem Schumacherem v F3, Georgem Russelem v F2, vyhráli jsme v DTM, Esports a samozřejmě v F1. Byl to úžasný rok a jsem rád, že jsme ho zakončili stylově. Byla to těžká a dlouhá bitva a museli jsme jet na hraně, abychom vyhráli. Lewis do toho dal vše, i když už vyhrál titul. Je obrovskou součástí týmu a nechtěl jen titul pro sebe. Chtěl i konstruktérský a tak do toho dal vše až do konce. Dnes jel skvělý závod a měl to každé kolo pod kontrolou.
Valtteri se trápil s brzdami, zjišťujeme, co bylo příčinou, ale vyvážení nebylo dobré. Měl náročnou sezónu a chápu, že je zklamaný. Jakmile je pryč vidina titulu, je to pro jezdce těžké. Bude mít zimu na dobití baterií a bude příští rok silnější.
FERRARISebastian Vettel, 2. místoMyslím, že dnešní závod pěkně vystihuje celý rok. Párkrát nahoře, párkrát dole a nakonec být blízko, ale ne dostatečně. Snažil jsem se vydržet, ale bylo to těžké zaseknout se za Valtterim. Myslím, že jsme byli o malinko rychlejší, ale bylo těžké dostat se dostatečně blízko, zvlášť v posledním sektoru, než měl potíže a dostal jsem se před něj. Na rovinkách jsme byli rychlí, ale v posledním sektoru jsme trošku nestíhali. V jednu chvíli jsem doufal ve vítězství, šlapal jsem na to, ale nakonec to nestačilo. Byl to intenzivní rok a myslím, že se musíme zaměřit na sebe, je mnoho věcí, co jsme mohli udělat lépe, ale potenciál má tento tým obrovský.
VETTEL (on HAMILTON): "He's the champion and he deserves to be the champion... We will try to come back stronger to give him a run next year" #AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/vx2M1MXUIc
— Formula 1 (@F1) November 25, 2018Kimi Räikkönen, nedokončilJsem samozřejmě zklamaný, nechtěl jsem závod a poslední závod s Ferrari dokončit takto. Měli jsme i auto na to, dojet vysoko, ale bohužel jsem měl problém s elektronikou. Neměl jsem výkon a vše se vypnulo. Někdy to tak bývá, ale jinak to byla slušná sezóna. Čtyři odstoupení nebyly v plánu a nepomohly nám, rozhodně jsme chtěli víc. Děkuji fanouškům, kteří mě podporovali. Prošli jsme si dobrými i špatnými časy, to to dělá zajímavějším. Chtěli jsme víc, ale je to prostě součást sportu. A vždy budeme mít vzpomínky na zisk společného titulu - jezdce i konstruktérů.
Maurizio Arrivabene, šéf týmuSebastianovo druhé místo a práce týmu znamenala, že jsme dokončili rok na druhém a třetím místě v poháru jezdců. Kimi si zasloužil lepší výsledek, ale rozloučení, které se mu dostalo při cestě garáží, byl krásný moment. Nyní budeme testovat a to je první část práce na další sezóně, dáme do toho vše. Chci týmu poděkovat stejně jako sponzorům, fanouškům a zákazníkům za podporu.
RED BULLMax Verstappen, 3. místoNebylo to hezké, měl jsem potíž s motorem a ztratil pár míst, ale potom jsme to napravili a už to bylo dobré. Mohl jsem i útočit a užil si pár předjetí, zvlášť Bottase. Nemyslím, že mě viděl, trošku jsme se dotkli, ale naštěstí to bylo bez poškození. Těžko se tu sleduje, takže jsem se sice dostal blízko Sebovi, ale neměl jsem šanci dostat se před něj. Ke konci jsem téměř nic neviděl, helmu mi pokryl olej z Pierrova auta, když jsem to otřel, bylo to jako jet mlhou a bylo to horší. Naštěstí pneumatiky vydržely a já to zvládl a získal další pódium. Všichni se nyní těší na pauzu a taky si užiji dovolenou, jakmile bude po testech a vrátíme se odpočinutí a připravení na další rok.
VERSTAPPEN: "Not an easy race. My engine went into a safety programme [at the start], but we managed to fight back. At the end, I was very happy to be third" #AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/86caIHccm4
— Formula 1 (@F1) November 25, 2018Daniel Ricciardo, 4. místoByl to ok závod, ale nic moc vzrušujícího. Moc rád bych měl pódium, takže nadšením překypovat nebudu, když jsem čtvrtý, ale o moc víc jsem nedokázal zvládnout. Děkuji všem v týmu Red Bull, teď můžeme tuhle kapitolu uzavřít.
Christian Horner, šéf týmuSilný závěr roku. Max to zvládl dobře po ne moc dobrém startu a probojoval se zpět. Naštěstí Hulk nebyl zraněn, ta nehoda vypadala ošklivě. Po safety caru oba vozy ukázaly dobrou rychlost. Daniel začal na tvrdší sadě a dokonce vedl, Max předjel po zastávkách Bottase a vypadalo to, že má podobnou rychlost jako Lewis a Seb. Daniel využil pneumatiky a dostal se blízko, ale nedosáhl na pódium. Je to poslední závod po pěti letech s Danielem. Je nám líto, že odchází, byl to fantastický člen týmu a chceme mu za vše poděkovat. Také je to konec spolupráce s Renaultem. Po 59 vítězstvích, 160 pódiích a 8 titulech - dlouhé a úspěšné partnerství, ale jakmile jedna kapitola končí, druhá začíná a nyní se těšíme na 2019. Jsem také rád, že jsme vyhráli cenu za nejrychlejší zastávky v boxech.
RENAULTCarlos Sainz jr., 6. místoByl to skvělý závod. Získali jsme opravdu dost bodů a myslím, že jsem zajel i 10-15 nejlepších kol mé kariéry. Nikdy bych nečekal, že ultra-měkké pneumatiky vydrží tak dlouho. Byl to opravdu dobrý pocit.
Nico Hülkenberg, nedokončilJsem naprosto v pořádku. Je to ale smutné a frustrující vypadnout takto brzy v závodě. Těžko se to skousává. Nikdo to nechce. Romaina jsem neviděl.
Reaction from @HulkHulkenberg and @RGrosjean to that scary looking crash early on at the #AbuDhabiGP 😱 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/WqFrAaNbO9
— Formula 1 (@F1) November 25, 2018Cyril Abiteboul, šéf týmuSkvělý závěr sezóny. Čtvrté místo v poháru konstruktérů jsme chtěli a je to odměna celému týmu a jezdcům. Závod odráží náš rok. Zklamání v kvalifikaci, náročná první kola, ale díky strategii to vyšlo. Využili jsme dobrou rychlost a drželi se mimo potíže. Samozřejmě je škoda tak brzy ztratit Nica, ale i díky němu jsme získali tento výsledek, obrovsky k tomu přispěl. Děkuji i Carlosovi, odvedl kus práce a byl týmový hráč. Vše nejlepší v další kariéře v McLarenu.
SAUBERCharles Leclerc, 7. místoMyslím, že jsme dnes mnohem více závodili, ale nakonec jsme získali velmi slušné sedmé místo a tím pádem víc bodů. Rád bych poděkoval týmu Alfa Romeo Sauber F1 za tento neuvěřitelný rok a vše, co jsem se tu mohl naučit. Bylo skvělé spolupracovat a vnímat všechno to úsilí, které se promítlo v pokroku, kterého jsme dosáhli. Můžeme být všichni hrdí, že jsme se na něm podíleli a v budoucnu jim přeji všechno nejlepší.
Marcus Ericsson, nedokončilZávod nedopadl tak, jak bych chtěl a když jsem musel odstoupit, byl jsem velmi zklamán. Začali jsme na nejtěžší kombinaci, takže jsem se trochu déle vyrovnával s nastavením. Jen pár kol předtím, než jsem musel odstoupit, se vůz začal chovat lépe a byl i dost rychlý. Bylo by skvělé tímto stylem pokračovat a získat ještě o něco více bodů, ale i tak jsem spokojen s naším výkonem. Byl to dlouhý rok, jsem vděčný za tvrdou týmovou práci. Měli bychom být všichni hrdí na letošní rok a neuvěřitelný pokrok, který jsme předvedli. Je to moje nejlepší sezóna v F1 a budu na ni navždy vzpomínat.
Frédéric Vasseur, vedoucí týmuJe skvělé končit šampionát s vědomím, že jsme na 8. místě, zvlášť když se ohlédneme zpět a uvědomíme si, kde jsme byli minulý rok a letos po prvních dvou závodech. Zlepšení je obrovské a dík za to nese tým jak na trati, tak v továrně. Naše cíle se zvýšily, motivace pro příští rok je ve všech odděleních obrovská. Nesmírný kredit při našem posunu vpřed patří pilotům, kteří odvedli skvělou práci a navzájem se motivovali, aby se závod od závodu lepšili. Děkujeme Marcusovi a Charlesovi za jejich obrovský příspěvek a v budoucnu jim přejeme jen to nejlepší.
FORCE INDIASergio Pérez, 8. místoKdyž vezmu v úvahu, co vše se během víkendu stalo, jsem spokojen, že jsme získali body. Nebyl jsem spokojen s autem a neměli jsme rychlost, kterou jsme očekávali. Nevyřešili jsme problémy s vyvážením a myslím, že auto mohlo být někde poškozeno. Start byl důležitý a po dobrém prvním kole jsem byl v první desítce. Potom už vyšla podle plánu strategie a mým hlavním protivníkem byl Leclerc. Byl jsem mu ke konci velmi blízko, ale neměl jsem rychlost, abych se dostal před něj. Jsem rád, že jsme si udrželi sedmé místo v tabulce konstruktérů a je důležité, že jsme na konci získali body.
Esteban Ocon, nedokončilJe to frustrující závěr roku. Vše šlo dobře a měl jsem pár skvělých bitev a předjetí a rychlost byla také dobrá. Neměli jsme nejlepší strategii, protože jsme začínali na hyper-měkkých pneumatikách, ale zvládli jsme to a vypadalo to na body. Jako tým jsme udělali vše správně, ale bohužel unikal olej a musel jsem odstoupit. Takové je závodění, je to zklamání, ale posilní vás to. Jsem vděčný za podporu fanoušků i lidí pracujících v F1 a v týmu.
Otmar Szafnauer, šéf týmuCílem byly body a udrže si sedmé místo v tabulce konstruktérů, což se díky Sergiovi podařilo. Strategii jsme měli dobrou a velmi důležitý byl dobrý start. Esteban předvedl skvělé souboje, bohužel musel odstoupit kvůli úniku oleje. Oba jezdci předvedli skvělý výkon jako po celý rok a zakončili jsme rok v pozitivním duchu.
HAASRomain Grosjean, 9. místoPo poškození v prvním kole to bylo komplikované, je zřejmé, že to odneslo přední křídlo, možná i něco víc. Jsem rád, že Nico Hülkenberg je v pořádku. Řídit vůz dnes nebylo snadné, ale jsem šťastný, že Kevin dojel desátý, takže jsme oba skončili na bodech. V týmu máme opravdu skvělé vztahy. Jsme rádi, že spolu jezdíme a že tým dopadl takhle dobře. Samozřejmě vždy chceme víc a myslím, že jsme na to i měli. Ale vzhledem ke stavu mého auta jsem spokojen s tím, co se mi podařilo.
Kevin Magnussen, 10. místoJsem hodně spokojený s letošní sezónou. Nesmíme zapomínat, jak mladý je tento tým. Jedeme teprve třetí sezónu. V tomto roce jsme si dali za cíl pokročit kupředu, což pro nás byla sedmá příčka v šampionátu. Ale pohodlně jsme dosáhli na pátou. Po celý rok jsme byli silní, bojovali jsme s Renaultem a Force Indií až do konce. Proto jsem tak spokojen, tento ročník předčil naše očekávání.
Günther Steiner, manažer týmuZakončit sezónu dvojitým bodovaným umístěním je dobré. Je to sice deváté a desáté místo, ale v Poháru konstruktérů už se nemohlo nic změnit. Před zimní přestávkou to je pro tým dobré umístění. Můžeme být spokojeni s pátou příčkou v šampionátu, což je podle mého názoru pro tým velký pokrok. Jsme za toto umístění vděčni. Příští rok se vrátíme ještě silnější.
MCLARENFernando Alonso, 11. místoBylo to pár intenzivních a dobrých dnů. Myslím, že potřebuji pár dní, aby mi to vše došlo a tento víkend vždy bude v mém srdci. Připravili pro mě tolik pěkných věcí, od týmu, fanoušků... Byl jsem velmi zaneprázdněný a neměl čas pro sebe, abych se nad tím zamyslel. Díky i Lewisovi a Sebovi, to závěrečné kolo bylo emotivní. Respektuji je a je poctou, že jsem proti nim mohl závodit.
Závod byl dobrý, soustředil jsem se na pneumatiky a šetření paliva a bojoval o body až do konce. Celou svoji kariéru jsem bojoval, někdy v konkurenceschopném voze, jindy ne. Ale nikdy jsem to nevzdal. Jsem pyšný na to, čeho jsem dosáhl a že jsem jezdil za nejlepší týmy světa. Díky fanouškům a všem, kteří mě podporovali těch 18 let. Je to čest cítit tu podporu a respekt, beru to hodně vážně. Ale se závoděním nekončím a motorsport miluji, takže mě neodepisujte!
It's goodbye (for now) from Fernando Alonso 👋#GraciasFernando pic.twitter.com/7V7Fm9kW0J
— Formula 1 (@F1) November 25, 2018Stoffel Vandoorne, 14. místoBez bodů, ale byl to dobrý závod. Užil jsem si to a věděli jsme předem, že to pro nás bude těžké, obzvlášť bez incidentů. Tvrdě jsme bojovali a dojeli pár aut a to byla zábava. A bojoval jsem jako čert, abych za sebou udržel ostatní. Jsem spokojen se svým výkonem během roku, dali jsme do toho vše a jsem rád, že jsme dojeli do cíle. Bohužel jsme nebyli dost rychlí na body, ale to bylo celkem jasné. Jsem spokojen. Je čas slavit a potom se posunout dál k něčemu novému. Jsem si jistý, že zítra už přepnu na novou výzvu a těším se.
Gil De Ferran, sportovní ředitelGratuluji našim jezdcům k boji a výkonu, nejen dnes, ale celý rok. Hodně se bojovalo kolo na kolo a celkově jsme získali maximum. Byl to emotivní závod pro celý tým. Děkuji Stoffelovi za odhodlání a tvrdou práci a Fernandovi za to, že byl inspirací pro všechny a gratuluji k neuvěřitelné a legendární kariéře. A děkuji všem v týmu za to, že díky nim jsme v elitním sportu a že nás s pýchou, odhodláním a vášní reprezentují. Uvidíme se příští rok.
TORO ROSSOBrendon Hartley, 12. místoBohužel závod pro mě skončil po prvním kole. Neměl jsem kam uhnout a musel se vyhnout autům a jet mimo trať. Přejel jsem přes úlomky a poškodil si přední křídlo, takže jsem musel do boxů a jel závod na jedné sadě a se starým křídlem. Takže to byla bitva. Zvládl jsem pneumatiky, ale po tom incidentu je dvanácté místo maximum. Dokončil jsem rok lépe než začal a pár posledních závodů bylo skvělých, i když dnes to nevyšlo podle plánu. Jsem rád za pokrok a cítím, že jsem z toho vyšel jako silnější jedinec a závodník.
Pierre Gasly, nedokončilBohužel sezóna pro mě skončila stejně jako začala v Austrálii. Je to škoda, že jsme neviděli cílovou čáru, nicméně si budu pamatovat ty pěkné závody a od zítra pro mě začíná nová kapitola.
Franz Tost, šéf týmuNebyl to pro nás nejlepší víkend. Pierre měl dobrý start a zlepšoval se, měl dobrou rychlost a mohl dojet na bodech. Bohužel pár kol před koncem musel kvůli problému odstoupit a musíme to prošetřit. Poslední jeho závod s námi, ukázal skvělou spolupráci a hodně se zlepšil. Zasloužil si místo u Red Bullu a chci mu za jeho výkony poděkovat a popřát vše nejlepší.
Brendon začal na ultra-měkkých pneumatikách a zkusili jsme alternativní strategii k Pierrovi, ale bohužel se dostal do incidentu a musel vyměnit křídlo, potom se trápil s pneumatikami kvůli přehřívání a dojel dvanáctý, bez bodů. Nebylo pro něj lehké přejít do F1 a především práce s pneumatikami je tu náročná, někdy měl smůlu, ale hodně se zlepšil a bylo by dobré dojet na bodech a odměnit tým i Hondu za dobrou práci. Děkuji. Budeme tvrdě pracovat, abychom se příště vrátili co nejlepší.
WILLIAMSLance Stroll, 13. místoByl jsem spokojen se startem a celkově svým výkonem, ale byl to jeden z těch závodů, kdy jsme neměli rychlost na body. Bylo to náročné, ale s ohledem na vůz jsme měli dobrý závod a jsem rád, že jsme bojovali s McLareny a dojeli před nimi. Měli jsme dlouhý první stint, to bylo dobré, ale zvedl se vítr a ovlivnilo to výkon auta na ultra-měkkých pneumatikách. Od té doby to šlo dolů. Nyní chci načerpat síly, byl to dlouhý rok.
Sergej Sirotkin, 15. místoByl to špatný závod. Neměl jsem dobrý start a ztrácel, měl jsem problém s přehříváním třetinu závodu a musel jsem hodně chladit. Ten stint bolel a já se snažil to zvládnout, ale ostatní auta zajely do boxů hned po mě, bojoval jsem, bránil se a chladil auto, byl to chaos. Neužíval jsem si to. Bylo to dost náročné a já si to přitom chtěl užít. Bolí takhle ukončit sezónu.
Paddy Lowe, technický ředitelKonec hodně dlouhé sezóny a pro tým dost náročné. Možná nejnáročnější v historii. Vidíme to jako rok proměn a semkli jsme se, budeme proto v budoucnosti silnější. Děkujeme jezdcům za to, že byli profesionální a povzbuzovali tým. Je to stejně náročné když vyhráváte jako když prohráváte. A my drželi při sobě a vyhrávali ceny za nejrychlejší zastávky v boxech i když autu chyběla rychlost. Je to skvělý týmový duch a bude nám to pomáhat přes zimu, abychom se vrátili silnější a bojovali.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.