Ferrari podle Sebastiana Vettela cestu k titulu Mercedesu v posledních závodech příliš ulehčilo, Lewis Hamilton by přitom uvítal těsné bitvy až do samotného závěru. Co stojí za poklesem formy italské stáje? Svůj názor přidává Ross Brawn i Charlie Whiting.
Německý pilot se během 7 závodů propadl o 67 bodů za svého rivala, který z nich s Mercedesem vyhrál šest a již příští týden ve Spojených státech amerických si může předčasně zajistit titul.
Má Vettel po nadějích na titul?Má Vettel po titulu? "Můžete říct, že téměř. Samozřejmě, že ještě nějaká šance zbývá. V posledních několika závodech jsme jim to ale příliš usnadnili. Nicméně si také zaslouží uznání, odjeli je dobře. Taková je hra. Musíme se dívat na sebe a odvést svou práci v příštích několika podnicích, pak se uvidí. Samozřejmě, že to ničemu nepomohlo, když jsme dojeli šestí a oni závod vyhráli," uznává jezdec Ferrari.
Mercedes měl v posledních třech velkých cenách jasně navrch v kvalifikaci, Ferrari k tomu přidalo špatnou strategii v Singapuru, chyby při výběru pneumatik (Japonsko) a Vettel naposledy v Suzuce několik vlastních chyb. Cítí, že nebýt nich, mohl s Mercedesem bojovat.
"Velmi těžko se tam předjíždí s těmi rychlými zatáčkami a následuje soupeře do kopce, ale myslel jsem si, že bych si mohl hrát s vozem a přimět pneumatiky k tomu, aby vydržely celkem dlouho. Samozřejmě, že se to nikdy nedozvíme, protože jsem utrpěl v provozu atd., ale s tím, co jsem měl v závodě, jsem byl ze svého pohledu spokojený," tvrdí Vettel.
Hamilton by si přál těsné souboje až do konceHamilton po Suzuce přiznal, že mu těsné souboje chybí: "Miluji závody a ty bitvy. Přál bych si jich mít více. Být schopný si to spolu rozdat s klukem, proti kterému závodíte, vidět, kdo brzdí dříve, kdo zaváhá, to je ta nejvyšší výzva vaší duševní stability pod tlakem. Vždycky to vítám a jsem rád a vděčný za ty okamžiky, jako v minulém závodě v Rusku. Strategie moc nefungovala, ale bylo to vlastně dobré dát mi možnost prokázat své schopnosti v těch vypjatých okamžicích."
"Když máme takové závody jako v Monze, tak je miluji. Byl bych rád, kdyby byl každý z nich takový. Upřímně jsem si myslel, že takové budou, protože v předchozích dvou závodech byli silní. Ale je pravda, že ztratili hodně výkonnosti a je to pro ně teď těžší. Samozřejmě bych chtěl závodit až do konce, v každém závodě bojovat jako v Monze. Takové miluji a čím dál více je vítám. Žel tomu tak není. Nemůžu ale dovolit, aby to ubralo něco ze skvělé práce, kterou odvádíme, a z našeho štěstí," říká Hamilton.
Stojí za poklesem výkonnosti náhlá smrt lídra nebo monitorování motoru?Vettel pro trápení Ferrari a pokles formy v posledních závodech nemá moc vysvětlení: "Bylo to velmi těsné. V posledních závodech jsme nebyli tak silní a k tomu, že jsme byli lepší v závodě, přispěl fakt, že na to nemuseli tlačit, takže se nikdy nedozvíme skutečný obrázek."
Podle sportovního ředitele Formule 1 Rosse Brawna se ale teď na Scuderii podepisuje smrt jejího bývalého šéfa Sergia Marchionneho: "Do Monzy byli schopni bojovat o oba tituly, ale cesty do Singapuru, Ruska a Japonska to zhatily, obzvlášť mezi jezdci... Ve srovnání s loňskem se spolehlivost Ferrari zlepšila, kde je tedy problém? Bezpochyby jde o šok z náhlé smrti jejich lídra, Sergia Marchionneho, který byl tak silným měřítkem v týmu. Bude to mít velký vliv a je to naprosto pochopitelné."
Podle ředitele závodu Charlieho Whitinga pokles výkonnosti Ferrari rozhodně nesouvisí s tím, že by FIA začala přísněji monitorovat jejich pohonnou jednotku a baterie: "Nejsem si moc jistý, proč k tomuto poklesu formy došlo. Spekulovalo se, že za tím je nějaký magický senzor, které jsme u nich nasadili. Nebudu zabíhat do dalších detailů, jen řeknu, že z pohledu výkonnosti motoru nesouhlasím s tím, na co se poukazuje. Nemá to žádnou souvislost."
Na požadavek, jestli může objasnit, zda FIA přidala do pohonné jednotky Ferrari druhé čidlo, ředitel závodů FIA odpověděl: "Ne. Pokud bych to udělal, řekl bych vám o vozu Ferrari vše, a popisoval bych jejich auto všem týmům. To nebudu dělat."
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.