Ferrari podle Sebastiana Vettela cestu k titulu Mercedesu v posledních závodech příliš ulehčilo, Lewis Hamilton by přitom uvítal těsné bitvy až do samotného závěru. Co stojí za poklesem formy italské stáje? Svůj názor přidává Ross Brawn i Charlie Whiting.
Německý pilot se během 7 závodů propadl o 67 bodů za svého rivala, který z nich s Mercedesem vyhrál šest a již příští týden ve Spojených státech amerických si může předčasně zajistit titul.
Má Vettel po nadějích na titul?Má Vettel po titulu? "Můžete říct, že téměř. Samozřejmě, že ještě nějaká šance zbývá. V posledních několika závodech jsme jim to ale příliš usnadnili. Nicméně si také zaslouží uznání, odjeli je dobře. Taková je hra. Musíme se dívat na sebe a odvést svou práci v příštích několika podnicích, pak se uvidí. Samozřejmě, že to ničemu nepomohlo, když jsme dojeli šestí a oni závod vyhráli," uznává jezdec Ferrari.
Mercedes měl v posledních třech velkých cenách jasně navrch v kvalifikaci, Ferrari k tomu přidalo špatnou strategii v Singapuru, chyby při výběru pneumatik (Japonsko) a Vettel naposledy v Suzuce několik vlastních chyb. Cítí, že nebýt nich, mohl s Mercedesem bojovat.
"Velmi těžko se tam předjíždí s těmi rychlými zatáčkami a následuje soupeře do kopce, ale myslel jsem si, že bych si mohl hrát s vozem a přimět pneumatiky k tomu, aby vydržely celkem dlouho. Samozřejmě, že se to nikdy nedozvíme, protože jsem utrpěl v provozu atd., ale s tím, co jsem měl v závodě, jsem byl ze svého pohledu spokojený," tvrdí Vettel.
Hamilton by si přál těsné souboje až do konceHamilton po Suzuce přiznal, že mu těsné souboje chybí: "Miluji závody a ty bitvy. Přál bych si jich mít více. Být schopný si to spolu rozdat s klukem, proti kterému závodíte, vidět, kdo brzdí dříve, kdo zaváhá, to je ta nejvyšší výzva vaší duševní stability pod tlakem. Vždycky to vítám a jsem rád a vděčný za ty okamžiky, jako v minulém závodě v Rusku. Strategie moc nefungovala, ale bylo to vlastně dobré dát mi možnost prokázat své schopnosti v těch vypjatých okamžicích."
"Když máme takové závody jako v Monze, tak je miluji. Byl bych rád, kdyby byl každý z nich takový. Upřímně jsem si myslel, že takové budou, protože v předchozích dvou závodech byli silní. Ale je pravda, že ztratili hodně výkonnosti a je to pro ně teď těžší. Samozřejmě bych chtěl závodit až do konce, v každém závodě bojovat jako v Monze. Takové miluji a čím dál více je vítám. Žel tomu tak není. Nemůžu ale dovolit, aby to ubralo něco ze skvělé práce, kterou odvádíme, a z našeho štěstí," říká Hamilton.
Stojí za poklesem výkonnosti náhlá smrt lídra nebo monitorování motoru?Vettel pro trápení Ferrari a pokles formy v posledních závodech nemá moc vysvětlení: "Bylo to velmi těsné. V posledních závodech jsme nebyli tak silní a k tomu, že jsme byli lepší v závodě, přispěl fakt, že na to nemuseli tlačit, takže se nikdy nedozvíme skutečný obrázek."
Podle sportovního ředitele Formule 1 Rosse Brawna se ale teď na Scuderii podepisuje smrt jejího bývalého šéfa Sergia Marchionneho: "Do Monzy byli schopni bojovat o oba tituly, ale cesty do Singapuru, Ruska a Japonska to zhatily, obzvlášť mezi jezdci... Ve srovnání s loňskem se spolehlivost Ferrari zlepšila, kde je tedy problém? Bezpochyby jde o šok z náhlé smrti jejich lídra, Sergia Marchionneho, který byl tak silným měřítkem v týmu. Bude to mít velký vliv a je to naprosto pochopitelné."
Podle ředitele závodu Charlieho Whitinga pokles výkonnosti Ferrari rozhodně nesouvisí s tím, že by FIA začala přísněji monitorovat jejich pohonnou jednotku a baterie: "Nejsem si moc jistý, proč k tomuto poklesu formy došlo. Spekulovalo se, že za tím je nějaký magický senzor, které jsme u nich nasadili. Nebudu zabíhat do dalších detailů, jen řeknu, že z pohledu výkonnosti motoru nesouhlasím s tím, na co se poukazuje. Nemá to žádnou souvislost."
Na požadavek, jestli může objasnit, zda FIA přidala do pohonné jednotky Ferrari druhé čidlo, ředitel závodů FIA odpověděl: "Ne. Pokud bych to udělal, řekl bych vám o vozu Ferrari vše, a popisoval bych jejich auto všem týmům. To nebudu dělat."
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.