SPIELBERG - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší časy úvodního tréninku na Velkou cenu Rakouska 2018 zajížděly Mercedesy, které představily rozsáhlá vylepšení svých vozů. Nejblíže jim byl Max Verstappen s Red Bullem, který má na domácí půdě obrovskou podporu fanoušků.
Na trať v 11:00 hod jako první vyrazil Alonso s McLarenem. Ten pro F1news.cz včera prozradil, že mají několik vylepšení v oblasti podlahy, všimli jsme si ale i nové verze předního křídla. Doufal v hezké počasí, které by jim umožnilo nové díly v trénincích řádně otestovat, což se mu tedy splnilo. Vandoorne instalační okruh absolvoval s podlahou pokrytou zeleným flow-visem.
Mercedes skutečně vyjel se zatím největším balíkem vylepšení letos. Nové jsou bočnice (posunuty více dozadu), reflektory, podlaha i uchycení zpětných zrcátek.
Toro Rosso odhaluje nové přední křídlo, které se liší zejména rozdělením spodní částí na okrajích na tři části. Může jít o součást vývoje pro příští rok se zaměřením na obtékání vzduchu kolem pneumatik.
Za volant Williamsu místo Sirotkina usedá Kubica, který se letos v tréninku sveze ještě jednou (potřetí) v Abú Zabí. Při prvních výjezdech ale na špičku stále ztráceli přes 2 sekundy.
Renault konečně nasadil nový motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K). Red Bull a McLaren u Alonsa jej ovšem ve vozech kvůli odlišným cyklům svých pohonných jednotek nemají. Co však budou mít všichni, to je nový kvalifikační mód, který měl zvýšit výkon kolem 10 koní.
Zástupci Renaultu nám sdělili vyšší číslo, odborný poradce Red Bullu Helmut Marko mi jej pro změnu doporučil jako obvykle vydělit dvěma. Před týdnem ve Francii byl naštvaný kvůli tomu, že jim výrobce nový party mód neumožnil používat. Cyril Abiteboul ale řekl, že ho pouze otestovali a v kvalifikaci nepoužili. S Red Bullem je navíc potíž kvůli odlišnému palivu, které bylo třeba validovat.
Verstappen dosáhl po 6 min na super-měkkých pneumatikách prvního měřeného času - 1:08,474 min, po rovince se před 4. zatáčkou řítil rychlostí 301 km/h. Pirelli do Rakouska přivezlo také ultra-měkkou a měkkou směsi.
Vandoorne se dotkl obrubníku v zatáčce č. 9 a práskl si přední křídlo: "Myslím, že přední křídlo visí." Tým je proto povolává do boxů.
Verstappen vystřihl hodiny ve 4. zatáčce: "Jsem OK, jen 360°," komentuje pilot. Jeho týmový kolega je na měkkých pneumatikách velmi rychlý - 1:05,571 min.
Předčí jej ale Vettel (1:05,417), Bottas (1:05,180) a Hamilton (1:05,037), ti ale využívají super-měkké pneumatiky. Vylepšení Mercedesu ale fungují, na krátkém okruhu jsou zatím před Ferrari.
🔎 Vandoorne is back in the pits after damaging his nose #AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/WPF7qaik9q
— Formula 1 (@F1) June 29, 2018
Po přezutí na ultra-měkkou směs všichni zrychlují, Stříbrné šípy ale zůstávají na čele. Hamilton ubírá dvě desetiny na 1:04,839 min (317,1 km/h na rovince), Bottas se dostává na 1:04,966 (318,2 km/h), Verstappen na 1:05,072 (310 km/h) a Vettel na 1:05,180 (313,6 km/h).
Nejblíže trojici špičkových týmů byl Grosjean (1:06,028) s Haasem následovaný Oconem (1:06,055) s Force Indií. Velmi dobrou práci odvádí Leclerc, jenž svůj Sauber dostal na 9. místo. V padoku se spekuluje o tom, že by Räikkönena v kokpitu Ferrari mohl nahradit již letos (v Belgii), mladý pilot švýcarské stáje to však v rozhovoru s námi včera popřel.
#F1 #AustrianGP FP1 Best Sectors vs Fastest laptimes set 📊:- @LewisHamilton fastest in S1, @Max33Verstappen in S2, @ValtteriBottas in S3 pic.twitter.com/ltfrqGrpic
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) June 29, 2018Nejpomalejší zůstal Kubica, ten se však věnoval odlišnému programu nabitému různými testy. Věnuje se klíčové práci pro Williams, jenž potřebuje zpětnou vazbu zkušeného jezdce - a mezi ty Stroll ani Sirotkin žel nepatří.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.