MONZA - 1. TRÉNINK; Lewis Hamilton předvedl s Mercedesem nejrychlejší čas úvodního tréninku v Monze, Sebastian Vettel na něj s Ferrari zaostal o 1,115 sekundy, přestože použil měkčí směs pneumatik. Jak dopoledne v Itálii probíhalo?
Úvodní trénink v Monze začal za sucha, ale kvůli pravděpodobnosti přeháňky u Haasu místo Giovinazziho nechali kroužit oba své závodní piloty. Teplota vzduchu dosahovala 21 °C, trať kvůli zamračené obloze jen 23 °C. Na okruhu je spousta fanoušků už v pátek.
Williamsy se ihned vrhly na měřená kola: Massa 1:27,666 (329 km/h), Stroll 1:27,877 min (326 km/h), zbytek soupeřů si dal nejdříve instalační okruh a McLaren s Alonsem testoval 6 kol ochranu kokpitu Halo.
Nastoupil také s novou, mírně vylepšenou pohonnou jednotkou (ale stále nejde o specifikaci č.4, pouze o vylepšenou třetí, neoficiálně 3,7), v neděli tedy poputuje o 35 míst dozadu. Před druhým tréninkem se ale vrátí zpět k motoru používanému v Belgii. A aby to stihli, Fernando bude muset zajet do garáže o něco dříve.
Po 10 min se předvedl Hamilton - 1:23,964 min (332 km/h) na měkkých pneumatikách, Bottas na něj ztrácel 0,851 sekundy - na rovince byl ale nejrychlejší: 340 km/h. V dalších pokusech se oba o více než sekundu zlepšili, Lewis vedl s časem 1:22,861, jeho týmový kolega byl o 0,6 s za ním.
Po dvaceti minutách si pořadí na čele vyměnili, Bottas se s využitím měkkých pneumatik objevil na čele s časem 1:22,523, přestože Hamilton na rovince dosáhl o 8 km/h více (348 km/h). Mercedesy vypadají dobře, Ferrari zatím ztrácí přes 1 sekundu - Vettel se na super-měkké směsi dostal na 1:23,861 min (330 km/h).
Po 25 min se objevují první kapky, pršet ale nezačalo. Räikkönen se zlepšuje na pátou příčku, na Bottase ale ztrácí skoro 1,6 sekundy, přestože má měkčí pneumatiky. Jeho krajan se s Mercedesem navíc dokáže ještě zlepšit - 1:22,086 min.
Po půlhodině míří všichni do boxů, Chrám rychlosti zůstává opuštěný - je třeba vrátit Pirelli první sadu pneumatik. Po krátké přestávce se na dráhu vracejí Mercedesy, tentokrát na super-měkkých pneumatikách. O kolik se zlepší?
Hamilton ubírá ze svého času téměř sekundu a je znovu první: 1:21,868, 1:21,729 a 1:21,537 min - to už je o 1,4 s rychlejší než loni. Bottasovi se ale o moc zrychlit nedaří (1:21,972 min), byť předvedl rekordní třetí sektor.
Dotahuje se na ně Vettel, stále to je však 1,1vteřinová ztráta: 1:22,652 min, zatímco Kimi stagnuje (1:23,682 min). Ferrari se snaží dohnat v zatáčkách Lesmo, Ascari a v Parabolice to, co ztrácí na Stříbrné šípy na rovinkách. Nový motor 4. specifikace v Monze nenasadí, může tak jezdit s vyšším limitem spotřeby oleje (1,2 l/100 km).
McLaren na dráze nacvičuje jízdu dvou vozů za sebou, aby v kvalifikaci mohl Alonso efektivně pomoci Vandoorneovi tak, jak to předvedli v obráceném gardu v Belgii. Belgičan je zatím devátý s téměř dvousekundovou ztrátou (1:23,465 min), Alonso šestnáctý (1:24,392 min). Na rovinkách ale ztrácejí 23 km/h na Mercedes za zády Ocona (349 km/h).
Poměrně dobře je na tom Red Bull, který je těsně za zády Ferrari - Ricciardo na Vettela ztrácí jen 0,09 s. Žel v neděli s Verstappenem také doplatí na motorové penalizace a budou na roštu posunuti dozadu. Podobný trest postihne i Sainze z Toro Rosso.
Dvacet minut před koncem se v Monze rozpršelo, ale piloti po 10minutové přeháňce v závěru ještě vyrazili na trať, časy se nicméně již moc nelepšily. Hamilton navíc týmu sdělil, že bere ohled na techniku: "Tento motor... Chci ušetřit kilometry."
Nejlépe tedy z úvodní části před Velkou cenou Itálie vychází Mercedes, který má na Ferrari velký náskok. Očekáváme však, že se rozdíl mezi nimi zmenší. Dobře vypadá Red Bull, čtvrtým nejrychlejším týmem je zatím Force India. McLaren na tom bude kvůli svému deficitu ve výkonu motoru naopak bídněji.
#F1 #ItalianGP ?? FP1 Best Sectors vs Fastest Laps ?:#Mercedes fastest (-1.16s) but #Ferrari hasn't shown all yet, #Hamilton dominant in S2 pic.twitter.com/BNQgqInLpO
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) September 1, 2017#F1 #ItalianGP ??FP1 Max. Speeds & Speed trap ?:Ocon reached 349.9kph, Kvyat with #Renault 6.4kph less, Vandoorne with #Honda 24kph off pic.twitter.com/ynMJUGSt55
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) September 1, 2017Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.