MELBOURNE - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si piloti počínali v kvalifikaci a co můžeme usuzovat z časů a rychlostí dosahovaných v jednotlivých sektorech během kvalifikace na Velkou cenu Austrálie 2017?
Než se podíváme na časy, tak si nejdříve krátce připomeňme konfiguraci Albert Parku. Po startovní rovince a středně rychlé pravo-levé šikaně následuje další rovinka, na jejímž konci se prudce brzdí do pomalé zatáčky č. 3 - vhodné místo pro předjíždění v závodě. Po levotočivé čtvrtá zatáčce přichází rychlá pátá, která vyžaduje velmi dobrý nájezd a precizní řízení.
Před pomalou šestou zatáčkou začíná krátký druhý sektor s dvěma zatáčkami, které se jedou naplno (8. a 10.). Velmi rychlá šikana 11/12 již patří do nejdelšího, třetího sektoru - letos v ní jsou vozy až o 30 km/h rychlejší. Po jízdě na plný plyn a prudkém brzdění do zatáčky č. 13 na piloty čeká poslední technický úsek s několika prudkými akceleracemi.
Maximální rychlosti se měří na pomezí sektorů, speed trap se nachází na konci cílové rovinky, kde mohou piloti využívat DRS (stejně jako za druhou zatáčkou). Obě DRS zóny sdílejí stejné místo detekce, jež se nalézá 13 m před zatáčkou č. 14.
Hamilton zahájil sezónu nejlépe, když si dojel pro 62. pole-position své kariéry s náskokem 0,268 sekundy na druhého Vettela s Ferrari. Rozhodující krok učinil v prvním sektoru, ve zbývajících dvou ztrácel (v druhém 42 tisícin na Bottase a v třetím 65 tisícin na Vettela). Jeho kolo bylo o 1,6 vteřiny rychlejší než minulý rok.
Onboard video: Nejrychlejší kolo Lewise Hamiltona (zdroj: Formula1.com)
Bitva však byla vyrovnanější než minulý rok, kdy Scuderia ztrácela 8 desetin sekundy. Letos je Mercedesu o něco blíže (byť náskok na čtvrtého Räikkönena opět převyšoval 8 desetin) a Ferrari může věřit v to, že se jim podaří se dotáhnout ještě blíže a bojovat o vítězství.
Lewis si jel svou vlastní ligu, když překonal Bottase se stejným vozem o 3 desetiny. Zítra bude hodně záležet na startu a na tom, kdo projede jako první úvodní zatáčku, podle pilotů nás pak už bude čekat spíše nudnější závod.
Zklamáním je forma Red Bullu, kteří byli považováni za černého koně s tím, že v předsezónních testech blafují. Ricciardo v Q3 havaroval, Verstappen za Hamiltonem zaostával o 1,3 sekundy, což je hodně. Rakouská stáj je však velmi silná ve vývoji a je možné, že se zlepší více než soupeři před ní. Její šéf Christian Horner uvedl, že v Abú Zabí bude jejich vůz RB13 o 1,5 sekundy rychlejší než v Austrálii.
Překvapením byl Grosjean s Haasem, jenž vybojoval šestou pozici. Po kvalifikaci nadšeně uvedl, že se svým vozem VF-17 v některých zatáčkách dosahuje přetížení téměř 8 G. Forma amerického týmu vzrostla s výkonem nové pohonné jednotky Ferrari, Francouz dosáhl 6. nejrychlejšího času v 1. i v 3. sektoru.
Poměrně velký rozdíl byl mezi ním a Magnussenem (1,4 sekundy), který vypadl už v Q1. Podobné propasti byli i u Williamsu mezi Massou a Strollem (přes 2 sekundy) či mezi Hülkenbergem a Palmerem u Renaultu (3,2 s).
Oba piloti Toro Rosso naopak podali vyrovnaný a velmi kvalitní výkon a po zásluze postoupili do Q3, letos jsou rychlejší než Force India, která v kvalifikaci skončila až za Haasem, Williamsem i Renaultem.
Na rovinkách byly dnes nejrychlejší vozy poháněné Mercedesem, Stroll dosáhl 328,6 km/h (loni Force India 330,3 km/h), Hülkenberg s Renaultem ztrácel 2,4 km/h a Räikkönen s Ferrari 5,8 km/h. Honda žel přes zimu žádný pokrok neudělala a soupeře moc nestáhla - Alonsovi na speed trapu scházelo 12 km/h (jel o téměř 4 km/h pomaleji než loni), Vandoorneovi dokonce 14,2 km/h.
Španěl s McLarenem předvedl dokonalé kolo, které ale stačilo jen na 13. místo. "Pravdou je, že to je vše, co je naše auto momentálně schopné a Fernando to všechno využil. Bravo," ocenil výkon španělského jezdce závodní ředitel Eric Boullier. Vandoorne na něj ztratil 1,4 s, měl však technický problém s tlakem paliva.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.