MELBOURNE - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si piloti počínali v kvalifikaci a co můžeme usuzovat z časů a rychlostí dosahovaných v jednotlivých sektorech během kvalifikace na Velkou cenu Austrálie 2017?
Než se podíváme na časy, tak si nejdříve krátce připomeňme konfiguraci Albert Parku. Po startovní rovince a středně rychlé pravo-levé šikaně následuje další rovinka, na jejímž konci se prudce brzdí do pomalé zatáčky č. 3 - vhodné místo pro předjíždění v závodě. Po levotočivé čtvrtá zatáčce přichází rychlá pátá, která vyžaduje velmi dobrý nájezd a precizní řízení.
Před pomalou šestou zatáčkou začíná krátký druhý sektor s dvěma zatáčkami, které se jedou naplno (8. a 10.). Velmi rychlá šikana 11/12 již patří do nejdelšího, třetího sektoru - letos v ní jsou vozy až o 30 km/h rychlejší. Po jízdě na plný plyn a prudkém brzdění do zatáčky č. 13 na piloty čeká poslední technický úsek s několika prudkými akceleracemi.
Maximální rychlosti se měří na pomezí sektorů, speed trap se nachází na konci cílové rovinky, kde mohou piloti využívat DRS (stejně jako za druhou zatáčkou). Obě DRS zóny sdílejí stejné místo detekce, jež se nalézá 13 m před zatáčkou č. 14.
Hamilton zahájil sezónu nejlépe, když si dojel pro 62. pole-position své kariéry s náskokem 0,268 sekundy na druhého Vettela s Ferrari. Rozhodující krok učinil v prvním sektoru, ve zbývajících dvou ztrácel (v druhém 42 tisícin na Bottase a v třetím 65 tisícin na Vettela). Jeho kolo bylo o 1,6 vteřiny rychlejší než minulý rok.
Onboard video: Nejrychlejší kolo Lewise Hamiltona (zdroj: Formula1.com)
Bitva však byla vyrovnanější než minulý rok, kdy Scuderia ztrácela 8 desetin sekundy. Letos je Mercedesu o něco blíže (byť náskok na čtvrtého Räikkönena opět převyšoval 8 desetin) a Ferrari může věřit v to, že se jim podaří se dotáhnout ještě blíže a bojovat o vítězství.
Lewis si jel svou vlastní ligu, když překonal Bottase se stejným vozem o 3 desetiny. Zítra bude hodně záležet na startu a na tom, kdo projede jako první úvodní zatáčku, podle pilotů nás pak už bude čekat spíše nudnější závod.
Zklamáním je forma Red Bullu, kteří byli považováni za černého koně s tím, že v předsezónních testech blafují. Ricciardo v Q3 havaroval, Verstappen za Hamiltonem zaostával o 1,3 sekundy, což je hodně. Rakouská stáj je však velmi silná ve vývoji a je možné, že se zlepší více než soupeři před ní. Její šéf Christian Horner uvedl, že v Abú Zabí bude jejich vůz RB13 o 1,5 sekundy rychlejší než v Austrálii.
Překvapením byl Grosjean s Haasem, jenž vybojoval šestou pozici. Po kvalifikaci nadšeně uvedl, že se svým vozem VF-17 v některých zatáčkách dosahuje přetížení téměř 8 G. Forma amerického týmu vzrostla s výkonem nové pohonné jednotky Ferrari, Francouz dosáhl 6. nejrychlejšího času v 1. i v 3. sektoru.
Poměrně velký rozdíl byl mezi ním a Magnussenem (1,4 sekundy), který vypadl už v Q1. Podobné propasti byli i u Williamsu mezi Massou a Strollem (přes 2 sekundy) či mezi Hülkenbergem a Palmerem u Renaultu (3,2 s).
Oba piloti Toro Rosso naopak podali vyrovnaný a velmi kvalitní výkon a po zásluze postoupili do Q3, letos jsou rychlejší než Force India, která v kvalifikaci skončila až za Haasem, Williamsem i Renaultem.
Na rovinkách byly dnes nejrychlejší vozy poháněné Mercedesem, Stroll dosáhl 328,6 km/h (loni Force India 330,3 km/h), Hülkenberg s Renaultem ztrácel 2,4 km/h a Räikkönen s Ferrari 5,8 km/h. Honda žel přes zimu žádný pokrok neudělala a soupeře moc nestáhla - Alonsovi na speed trapu scházelo 12 km/h (jel o téměř 4 km/h pomaleji než loni), Vandoorneovi dokonce 14,2 km/h.
Španěl s McLarenem předvedl dokonalé kolo, které ale stačilo jen na 13. místo. "Pravdou je, že to je vše, co je naše auto momentálně schopné a Fernando to všechno využil. Bravo," ocenil výkon španělského jezdce závodní ředitel Eric Boullier. Vandoorne na něj ztratil 1,4 s, měl však technický problém s tlakem paliva.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.