VC BAHRAJNU - KVALIFIKACE; Vyřazovací systém byl zachován i do druhého kola sezóny 2016. Přinese zase štěstí Mercedesu, nebo tentokrát vytáhne Ferrari esa z rukávu?
Ferrari zřejmě očekávalo rušný začátek kvalifikace. Zbývaly dvě minuty, než se rozsvítí zelené světlo, a Vettel už stál na konci boxové uličky. Zanedlouho se za něj seřadily mercedesy a Räikkönen. Na trať hned vyjela asi desítka jezdců. Další se připojují krátce na to. Před nájezdem do rychlého kola se mercedesy a ferrari ještě přetahovaly o pozici na trati.
Po prvních pokusech šel do čela Nico Rosberg, těsně za ním se nacházel Hamilton, s odstupem 3 desetin Vettel a těsně za ním Iceman. Na páté místo se dostall Grosjean na haasu, postupně jej ale překonal Ricciardo, Massa a Bottas. Vandoornovo první kolo bylo o 2,1 s pomalejší než Rosbergovo, v předposlední zatáčce ale zažil těžší chvilku.
Nejdříve vyřazení hrozilo Sainzovi, on i Verstappen však stihli zajet rychlé kolo, a tak byl vyřazen jako první Nasr. Druhým byl Harjanto, který nestihl vyjet k dalšímu rychlému kolu. Dalším na řadě je Palmer, rychlé kolo dokončit stihne. Pod ním je Ericson, který je na trati, pokud se oba zlepší, vyřazen bude 18. Vandoorne.
Ericsson se zlepšuje na 13. místo. Palmer se zlepšuje o jedno místo za Vandoorna. Belgičan se však hned zlepšuje, a tak je dalším vyřazeným Palmer. Další na řadě byl Magnussen, ten se rozhodl zajet rychlé kolo, i přestože bude startovat z pit lane. Asi nechce mít problémy s komisaři, kteří by mu jinak museli udělit výjimku, jelikož by nesplnil pravidlo107 %.
Další na řadě byl Wehrlein, ten se však zlepšil a na poslední místo se posunul Pérez, který už neměl šanci stihnout rychlé kolo v časovém limitu. Je tedy dalším, kdo vypadává. Po Mexičanovi byl na řadě Ericsson, který se už nacházel v boxech, takže byl dalším, kdo vypadne. Na 16. místě se nacházel Wehrlein, který právě zajel své rychlé kolo a do boxů a na trať to už neměl šanci znova stihnout. Tím první část kvalifikace končí, i když zbývají skoro 2 minuty.
Z kvalifikace vypadli (od prvního vyřazeného po posledního vyřazeného): Nasr, Harjanto, Palmer, Magnussen, Pérez, Ericsson a Wehrlein.
Q2Na začátku se stala velmi zajímavá věc, čas začal ubíhat, ale světlo na konci boxové uličky svítilo červeně. Traťoví maršálové tak museli použít zelené vlajky, aby mohli jezdci z boxů. První vyjel Räikkönen a po něm mercedesy a pak Vettel.
Po prvních pokusech se na čelo vyšvihl Hamilton, se čtyřdesetinovou ztrátou byl druhý Vettel, desetinu za ním byl Rosberg a kousek za ním Iceman. Za ním se seřadil Bottas, Ricciardo, Massa a Grosjean. To byla první osmička.
První vypadl Kvjat, další bude Button, který už neměl šanci stihnout další kolo. Další vypadnuvší byl Gutiérrez, který také nestihl zajet další rychlé kolo, kdyby stavěl v boxech. Na řadě byl Vandoorne, který se ale rozhodl, že už další kolo nezajede. Po první sérii kol vypadli tedy rovnou čtyři jezdci. 11. Hülkenberg už další kolo má stihnout. Na dalších nepostupových místech jsou obě toro rossa.
Hülkenberg vyjel ke svému rychlému kolu, ale na trati není nikdo jiný! Toro rossa stojí v boxech, i když mají šanci stihnout své rychlé kolo. Řadí se na 8. místo, takže postupuje. Mimo TOP8 posunul Grosjeana. Vypadává tedy Sainz, dále Verstappen, nevyjel už ani Grosjean.
Překvapivě se trať podívaly ještě oba williamsy - co zkoušejí? Vyjely na super-měkkých pneumatikách, takže nešlo o strategický záměr startovat na středních pneumatikách. Massa zajel hned do boxů. Bottas se na chvíli chtěl předvést před kamerami a zajel rychlé kolo, lehce se zlepšil. Tím ale druhá část kvalifikace skončila.
Vypadli tedy (od posledního): Kvjat, Button, Gutiérez, Vandoorne, Sainz, Verstappen a Grosjean.
Q3Nyní se už zelené světlo rozsvítilo, takže tandem ferrari a za ním tandem mercedesu mohl vyrazit. V zápětí na trať míří i další piloti. Iceman dokončil své rychlé kolo za 1:30:244, Vettel jej překonává s časem 1:30:065, Hamilton udělal chybu v poslední zatáčce a své kolo zajel za 1:30:627. Rosberg všechny nakonec překonává s časem 1:29:897! Na 5. místo se dostal Ricciardo, po něm následují Bottas, Massa a Hülkenberg, který také vypadává. Dále vypadli Massa a Bottas. Poté i Ricciardo.
Všichni ostatní se ale vydali na trať. Hamilton nejrychlejší v prvním sektoru, Fin v něm ztrácí a celkově se nezlepšuje. Hamilton jde do čela s časem 1:29:493! Má náskok 4 desetin na Rosberga. Vettel je třetí. A do cíle ještě míří Nico Rosberg, ten nakonec zaostal jen o 77 tisícin sekundy za svým týmovým kolegou.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.