Red Bull v úvodu sezony 2023 dominuje. Lewis Hamilton a George Russell se nechali slyšet, že takovým způsobem ještě ve Formuli 1 nikdo nedominoval. S tím ale nesouhlasí bývalý technický ředitel Mercedesu Paddy Lowe.
Uznávaný odborník tvrdí, že dominance německé stáje byla v roce 2014 ještě mnohem výraznější. Jen připomeňme, že ročník 2014 se nesl v duchu výrazné změny technických regulí. Vůbec poprvé monoposty poháněly hybridní turbomotory V6 a o titul si to tehdy rozdali Lewis Hamilton s Nicem Rosbergem, přičemž na konci ročníku slavil Hamilton.
„Pravda je taková, že v roce 2014 jsme měli tak obrovský náskok, že jsme většinu času ani nejezdili na plný výkon. Dodnes nechápu, proč se kolem toho dělalo takové tajemství. Stejně to už tehdy všichni věděli. Dokonce jsme museli regulovat během závodů náš výkon, abychom soupeře totálně neztrapnili. Myslím, že taková dominance je ve světě F1 naprosto výjimečná," líčí Lowe.
Faktem je, že motor Mercedesu byl tehdy doslova parádní. Kromě vysokého výkonu jej zdobila i nízká spotřeba paliva a poměrně slušná spolehlivost hned v prvním roce jeho používání. „Odvedli jsme na jeho vývoji neuvěřitelnou práci. Myslím, že tohle byl jeden z největších úspěchů Mercedesu v celé historii motorsportu. Pro ostatní výrobce motorů naopak šlo o hanbu," dodává Lowe.
.S takovým tvrzením však nesouhlasí Toto Wolff. Ten naopak tvrdí, že Mercedes takto výrazným náskokem nikdy nedisponoval. „Paddy byl tehdy asi někde jinde než jsme byl já. V tak dominantní situaci, jak popisuje on, jsme určitě nikdy nebyli," říká rodák z Vídně. Komu věříte vy?
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.