Red Bull v úvodu sezony 2023 dominuje. Lewis Hamilton a George Russell se nechali slyšet, že takovým způsobem ještě ve Formuli 1 nikdo nedominoval. S tím ale nesouhlasí bývalý technický ředitel Mercedesu Paddy Lowe.
Uznávaný odborník tvrdí, že dominance německé stáje byla v roce 2014 ještě mnohem výraznější. Jen připomeňme, že ročník 2014 se nesl v duchu výrazné změny technických regulí. Vůbec poprvé monoposty poháněly hybridní turbomotory V6 a o titul si to tehdy rozdali Lewis Hamilton s Nicem Rosbergem, přičemž na konci ročníku slavil Hamilton.
„Pravda je taková, že v roce 2014 jsme měli tak obrovský náskok, že jsme většinu času ani nejezdili na plný výkon. Dodnes nechápu, proč se kolem toho dělalo takové tajemství. Stejně to už tehdy všichni věděli. Dokonce jsme museli regulovat během závodů náš výkon, abychom soupeře totálně neztrapnili. Myslím, že taková dominance je ve světě F1 naprosto výjimečná," líčí Lowe.
Faktem je, že motor Mercedesu byl tehdy doslova parádní. Kromě vysokého výkonu jej zdobila i nízká spotřeba paliva a poměrně slušná spolehlivost hned v prvním roce jeho používání. „Odvedli jsme na jeho vývoji neuvěřitelnou práci. Myslím, že tohle byl jeden z největších úspěchů Mercedesu v celé historii motorsportu. Pro ostatní výrobce motorů naopak šlo o hanbu," dodává Lowe.
.S takovým tvrzením však nesouhlasí Toto Wolff. Ten naopak tvrdí, že Mercedes takto výrazným náskokem nikdy nedisponoval. „Paddy byl tehdy asi někde jinde než jsme byl já. V tak dominantní situaci, jak popisuje on, jsme určitě nikdy nebyli," říká rodák z Vídně. Komu věříte vy?
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.