Existuje určité rčení o slaboduchých na dvorečku, které ovšem nelze uvést v plném znění. Tak to vypadalo po Grand Prix Saúdské Arábie - Alonso tak vlastně mohl dvakrát přijmout trofej za třetí místo. Nezbývá než doufat, že jde o definitivní rozhodnutí.
Fernando Alonso čelil pětivteřinové penalizaci za špatné postavení na startovním roštu. Po defektu a odstavení vozu Lance Strolla absolvoval Španěl zastávku v boxech a trest si odpykal. Po skončení závodu ho ale čekala nemilá zpráva - protože se zvedák v rukou jednoho z mechaniků dotkl zadní části Fernandova Aston Martinu, následovala další penalizace, tentokrát v délce 10 vteřin - důvodem bylo chybné odpykání trestu.
Tři hodiny po skončení závodu však FIA uvedla, že na základě žádosti týmu Aston Martin o přezkoumání situace změnila své rozhodnutí. "Jako podpora žádosti byl stewardům předložen zápis z posledního zasedání NSS a videozáznamy sedmi různých případů, kdy se zvedák dotkl části monopostu během probíhající penalizace podobně jako dnes u vozu startovní číslo 14, aniž by došlo k následnému trestu. Tým argumentuje, že posouzení dohody mezi FIA a týmy, kdy dojde k dotyku vozu jakýmkoli způsobem včetně zvedáku, má představovat »práci« na voze podle článku 54.4 písmeno c sportovních řádů, bylo vyloženo nesprávně, proto bylo rozhodnutí stewardů chybné.
S ohledem na dokument museli stewardi rozhodovat, zda existuje »významný a relevantní nový prvek, který nebyl k dispozici zmíněným stranám žádajícím o přezkum v době zveřejnění zmíněného rozhodnutí«. Pokud by takový prvek nebo prvky existovaly, pak by stewardi museli zvážit, zda je třeba ho nějakým způsobem změnit. Po přezkoumání předložených videodůkazů, vyslechnutí zástupce týmu Aston Martin a příslušných členů FIA komisaři rozhodli, že existují významné a relevantní nové důkazy umožňující rozhodnutí přezkoumat, jak je požadováno podle článku 14.1.1. Podle toho je zřejmé, že podstata původního rozhodnutí, tedy uvedení existence dohody, byla těmito důkazy zpochybněna. Proto bylo přistoupeno k projednání podstaty žádosti o přezkum. Po něm jsme dospěli k závěru, že dříve zmíněná jasná dohoda, předložená stewardům, s níž by se dalo kalkulovat, se nemusí vztahovat na situaci, kdy se zvedák dotýkající vozu rovnal práci na voze. Ve světle těchto okolností jsme dospěli k závěru, že původní rozhodnutí uložit penalizaci vozu se startovním číslem 14 musí být zrušeno - tak jsme také učinili," zní oficiální prohlášení FIA.
Alonso se tak dočkal svého stého postavení na pódiu, je jenom poněkud tristní, jaký taneček se kolem tohoto třetího místa konal. S ohledem na ohlasy z tábora F1 se dá předpokládat, že toto rozhodnutí už zůstane v platnosti.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.