Existuje určité rčení o slaboduchých na dvorečku, které ovšem nelze uvést v plném znění. Tak to vypadalo po Grand Prix Saúdské Arábie - Alonso tak vlastně mohl dvakrát přijmout trofej za třetí místo. Nezbývá než doufat, že jde o definitivní rozhodnutí.
Fernando Alonso čelil pětivteřinové penalizaci za špatné postavení na startovním roštu. Po defektu a odstavení vozu Lance Strolla absolvoval Španěl zastávku v boxech a trest si odpykal. Po skončení závodu ho ale čekala nemilá zpráva - protože se zvedák v rukou jednoho z mechaniků dotkl zadní části Fernandova Aston Martinu, následovala další penalizace, tentokrát v délce 10 vteřin - důvodem bylo chybné odpykání trestu.
Tři hodiny po skončení závodu však FIA uvedla, že na základě žádosti týmu Aston Martin o přezkoumání situace změnila své rozhodnutí. "Jako podpora žádosti byl stewardům předložen zápis z posledního zasedání NSS a videozáznamy sedmi různých případů, kdy se zvedák dotkl části monopostu během probíhající penalizace podobně jako dnes u vozu startovní číslo 14, aniž by došlo k následnému trestu. Tým argumentuje, že posouzení dohody mezi FIA a týmy, kdy dojde k dotyku vozu jakýmkoli způsobem včetně zvedáku, má představovat »práci« na voze podle článku 54.4 písmeno c sportovních řádů, bylo vyloženo nesprávně, proto bylo rozhodnutí stewardů chybné.
S ohledem na dokument museli stewardi rozhodovat, zda existuje »významný a relevantní nový prvek, který nebyl k dispozici zmíněným stranám žádajícím o přezkum v době zveřejnění zmíněného rozhodnutí«. Pokud by takový prvek nebo prvky existovaly, pak by stewardi museli zvážit, zda je třeba ho nějakým způsobem změnit. Po přezkoumání předložených videodůkazů, vyslechnutí zástupce týmu Aston Martin a příslušných členů FIA komisaři rozhodli, že existují významné a relevantní nové důkazy umožňující rozhodnutí přezkoumat, jak je požadováno podle článku 14.1.1. Podle toho je zřejmé, že podstata původního rozhodnutí, tedy uvedení existence dohody, byla těmito důkazy zpochybněna. Proto bylo přistoupeno k projednání podstaty žádosti o přezkum. Po něm jsme dospěli k závěru, že dříve zmíněná jasná dohoda, předložená stewardům, s níž by se dalo kalkulovat, se nemusí vztahovat na situaci, kdy se zvedák dotýkající vozu rovnal práci na voze. Ve světle těchto okolností jsme dospěli k závěru, že původní rozhodnutí uložit penalizaci vozu se startovním číslem 14 musí být zrušeno - tak jsme také učinili," zní oficiální prohlášení FIA.
Alonso se tak dočkal svého stého postavení na pódiu, je jenom poněkud tristní, jaký taneček se kolem tohoto třetího místa konal. S ohledem na ohlasy z tábora F1 se dá předpokládat, že toto rozhodnutí už zůstane v platnosti.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.