Šéf Red Bullu Christian Horner před Velkou cenou Británie promluvil o bývalém řediteli závodů FIA Michaelovi Masim a rozhodujícímu duelu v Abú Zabí, kde se v posledním podniku loňské sezóny rozhodlo o titulu pro jeho svěřence Maxe Verstappena.
Ten tehdy v posledním kole po zajetí safety caru do boxů předjel svého největšího rivala Lewise Hamiltona z Mercedesu a získal mistrovskou trofej. Kolem toho byly následně popsány tuny papíru, protože ředitel závodu Masi během zpomalovací fáze učinil kontroverzní rozhodnutí.
Stříbrné šípy se chtěly soudit, nakonec svou žalobu ale stáhly a FIA slíbila řádné prošetření finálového závodu. Po 97 dnech pak zveřejnila zprávu popisující chyby, k nímž mělo dojít během diskutovaného restartu. V ní připouští, že došlo k chybám, Masiho ale konkrétně nezmínila. Zůstává v jejich řadách, roli ředitele závodu ale letos rozdělila mezi jeho dva náhradníky.
Horner z mistrovského týmu se Masiho vždy zastával, nyní ale v rozhovoru připouští, že se v jedné věci odchýlil od pravidel: "Udělal jednu chybu v tom, že neumožnil všem vozům o kolo zpět, aby se dostala do stejného kola s lídrem. Myslím, že tři auta zůstala vzadu v poli a nemohla se dostat zpět do stejného kola. To byla jediná chyba, kterou učinil."
Za chybu tedy Horner nepovažuje to, že povolal do boxů safety car o kolo dříve, než se očekávalo. "Myslím, že to pro něj bylo hodně kruté, když byl veřejně oběšen, a pak ten trolling a nadávky, které dostal online bez toho, aby se za něj federace postavila."
S tvrdě kritizovaným Masim soucítí: "Je mi ho líto, mělo se mu po tomto šampionátu dostat větší podpory, protože byl v neuvěřitelně náročné pozici," popisuje Horner. Ředitele závodů často rádiem bombardovali šéfové týmů a snažili se jej ovlivnit ve svůj prospěch, letos již tuto možnost proto nemají.
Šéf Red Bullu rovněž upozorňuje, že dříve během roku padlo několik nefér rozhodnutí, z kterých čelil Hamilton. Pokud by komisaři rozhodovali vždy správně, tak by v Abú Zabí již dávno bylo rozhodnuto: "Spousta rozhodnutí byla loni proti nám, ať už šlo o žluté vlajky v Kataru nebo incident s Lewisem v Silverstone."
Verstappen podle něj po celou sezónu předváděl skvělé výkony a titul si zasloužil: "Z Abú Zabí se samozřejmě dělala věda. Je škoda, že Maxovy úspěchy byly trochu zastíněny, pokud k tomu tedy vůbec došlo, tím, co se událo v Abú Zabí."
Posuzování událostí kolem safety-caru by podle něj bylo jiné, pokud by vyhrál Hamilton: "Myslím, že pokud by se neodvolávali a pokud by to dopadlo opačně, tak by kolem toho bylo podstatně méně křiku. Někdy se sám sebe ptám, jak by to bylo hodnoceno ve vysílání, pokud by v posledním kole vyhrál Hamilton. Byl by spíše hrdinou než padouchem?"
"Skutečností je, že šampionát vyhráváte v průběhu sezóny, ne v jednom závodě. A Max si podle mě titul 100% zasloužil za to, jak loni jezdil a jaké výkony předváděl, i když neměl vždycky to nejrychlejší auto," pokračuje Horner.
"Tyto věci se občas stávají. Někdy to je ve sportu o těsných rozhodnutích. Já jsem byl velmi zklamán tím, jak se FIA vypořádala s Michaelem, protože závody řídil nejlépe, jak mohl, navzdory tlaku, který na něj byl vyvíjen. Bylo naprosto jasné, že při restartu bude pod tlakem. Nikdo nechtěl, aby se šampionát dojel za safety carem," upozorňuje šéf Red Bullu.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.