Šéf Red Bullu Christian Horner před Velkou cenou Británie promluvil o bývalém řediteli závodů FIA Michaelovi Masim a rozhodujícímu duelu v Abú Zabí, kde se v posledním podniku loňské sezóny rozhodlo o titulu pro jeho svěřence Maxe Verstappena.
Ten tehdy v posledním kole po zajetí safety caru do boxů předjel svého největšího rivala Lewise Hamiltona z Mercedesu a získal mistrovskou trofej. Kolem toho byly následně popsány tuny papíru, protože ředitel závodu Masi během zpomalovací fáze učinil kontroverzní rozhodnutí.
Stříbrné šípy se chtěly soudit, nakonec svou žalobu ale stáhly a FIA slíbila řádné prošetření finálového závodu. Po 97 dnech pak zveřejnila zprávu popisující chyby, k nímž mělo dojít během diskutovaného restartu. V ní připouští, že došlo k chybám, Masiho ale konkrétně nezmínila. Zůstává v jejich řadách, roli ředitele závodu ale letos rozdělila mezi jeho dva náhradníky.
Horner z mistrovského týmu se Masiho vždy zastával, nyní ale v rozhovoru připouští, že se v jedné věci odchýlil od pravidel: "Udělal jednu chybu v tom, že neumožnil všem vozům o kolo zpět, aby se dostala do stejného kola s lídrem. Myslím, že tři auta zůstala vzadu v poli a nemohla se dostat zpět do stejného kola. To byla jediná chyba, kterou učinil."
Za chybu tedy Horner nepovažuje to, že povolal do boxů safety car o kolo dříve, než se očekávalo. "Myslím, že to pro něj bylo hodně kruté, když byl veřejně oběšen, a pak ten trolling a nadávky, které dostal online bez toho, aby se za něj federace postavila."
S tvrdě kritizovaným Masim soucítí: "Je mi ho líto, mělo se mu po tomto šampionátu dostat větší podpory, protože byl v neuvěřitelně náročné pozici," popisuje Horner. Ředitele závodů často rádiem bombardovali šéfové týmů a snažili se jej ovlivnit ve svůj prospěch, letos již tuto možnost proto nemají.
Šéf Red Bullu rovněž upozorňuje, že dříve během roku padlo několik nefér rozhodnutí, z kterých čelil Hamilton. Pokud by komisaři rozhodovali vždy správně, tak by v Abú Zabí již dávno bylo rozhodnuto: "Spousta rozhodnutí byla loni proti nám, ať už šlo o žluté vlajky v Kataru nebo incident s Lewisem v Silverstone."
Verstappen podle něj po celou sezónu předváděl skvělé výkony a titul si zasloužil: "Z Abú Zabí se samozřejmě dělala věda. Je škoda, že Maxovy úspěchy byly trochu zastíněny, pokud k tomu tedy vůbec došlo, tím, co se událo v Abú Zabí."
Posuzování událostí kolem safety-caru by podle něj bylo jiné, pokud by vyhrál Hamilton: "Myslím, že pokud by se neodvolávali a pokud by to dopadlo opačně, tak by kolem toho bylo podstatně méně křiku. Někdy se sám sebe ptám, jak by to bylo hodnoceno ve vysílání, pokud by v posledním kole vyhrál Hamilton. Byl by spíše hrdinou než padouchem?"
"Skutečností je, že šampionát vyhráváte v průběhu sezóny, ne v jednom závodě. A Max si podle mě titul 100% zasloužil za to, jak loni jezdil a jaké výkony předváděl, i když neměl vždycky to nejrychlejší auto," pokračuje Horner.
"Tyto věci se občas stávají. Někdy to je ve sportu o těsných rozhodnutích. Já jsem byl velmi zklamán tím, jak se FIA vypořádala s Michaelem, protože závody řídil nejlépe, jak mohl, navzdory tlaku, který na něj byl vyvíjen. Bylo naprosto jasné, že při restartu bude pod tlakem. Nikdo nechtěl, aby se šampionát dojel za safety carem," upozorňuje šéf Red Bullu.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.