Šéf Red Bullu Christian Horner před Velkou cenou Británie promluvil o bývalém řediteli závodů FIA Michaelovi Masim a rozhodujícímu duelu v Abú Zabí, kde se v posledním podniku loňské sezóny rozhodlo o titulu pro jeho svěřence Maxe Verstappena.
Ten tehdy v posledním kole po zajetí safety caru do boxů předjel svého největšího rivala Lewise Hamiltona z Mercedesu a získal mistrovskou trofej. Kolem toho byly následně popsány tuny papíru, protože ředitel závodu Masi během zpomalovací fáze učinil kontroverzní rozhodnutí.
Stříbrné šípy se chtěly soudit, nakonec svou žalobu ale stáhly a FIA slíbila řádné prošetření finálového závodu. Po 97 dnech pak zveřejnila zprávu popisující chyby, k nímž mělo dojít během diskutovaného restartu. V ní připouští, že došlo k chybám, Masiho ale konkrétně nezmínila. Zůstává v jejich řadách, roli ředitele závodu ale letos rozdělila mezi jeho dva náhradníky.
Horner z mistrovského týmu se Masiho vždy zastával, nyní ale v rozhovoru připouští, že se v jedné věci odchýlil od pravidel: "Udělal jednu chybu v tom, že neumožnil všem vozům o kolo zpět, aby se dostala do stejného kola s lídrem. Myslím, že tři auta zůstala vzadu v poli a nemohla se dostat zpět do stejného kola. To byla jediná chyba, kterou učinil."
Za chybu tedy Horner nepovažuje to, že povolal do boxů safety car o kolo dříve, než se očekávalo. "Myslím, že to pro něj bylo hodně kruté, když byl veřejně oběšen, a pak ten trolling a nadávky, které dostal online bez toho, aby se za něj federace postavila."
S tvrdě kritizovaným Masim soucítí: "Je mi ho líto, mělo se mu po tomto šampionátu dostat větší podpory, protože byl v neuvěřitelně náročné pozici," popisuje Horner. Ředitele závodů často rádiem bombardovali šéfové týmů a snažili se jej ovlivnit ve svůj prospěch, letos již tuto možnost proto nemají.
Šéf Red Bullu rovněž upozorňuje, že dříve během roku padlo několik nefér rozhodnutí, z kterých čelil Hamilton. Pokud by komisaři rozhodovali vždy správně, tak by v Abú Zabí již dávno bylo rozhodnuto: "Spousta rozhodnutí byla loni proti nám, ať už šlo o žluté vlajky v Kataru nebo incident s Lewisem v Silverstone."
Verstappen podle něj po celou sezónu předváděl skvělé výkony a titul si zasloužil: "Z Abú Zabí se samozřejmě dělala věda. Je škoda, že Maxovy úspěchy byly trochu zastíněny, pokud k tomu tedy vůbec došlo, tím, co se událo v Abú Zabí."
Posuzování událostí kolem safety-caru by podle něj bylo jiné, pokud by vyhrál Hamilton: "Myslím, že pokud by se neodvolávali a pokud by to dopadlo opačně, tak by kolem toho bylo podstatně méně křiku. Někdy se sám sebe ptám, jak by to bylo hodnoceno ve vysílání, pokud by v posledním kole vyhrál Hamilton. Byl by spíše hrdinou než padouchem?"
"Skutečností je, že šampionát vyhráváte v průběhu sezóny, ne v jednom závodě. A Max si podle mě titul 100% zasloužil za to, jak loni jezdil a jaké výkony předváděl, i když neměl vždycky to nejrychlejší auto," pokračuje Horner.
"Tyto věci se občas stávají. Někdy to je ve sportu o těsných rozhodnutích. Já jsem byl velmi zklamán tím, jak se FIA vypořádala s Michaelem, protože závody řídil nejlépe, jak mohl, navzdory tlaku, který na něj byl vyvíjen. Bylo naprosto jasné, že při restartu bude pod tlakem. Nikdo nechtěl, aby se šampionát dojel za safety carem," upozorňuje šéf Red Bullu.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.