V Brazílii začíná nejrychleji Hamilton, čeká jej však penalizace. Jak jsou na tom Red Bully?

Lewis Hamilton a Max Verstappen v Austinu
Lewis Hamilton a Max Verstappen v Austinu, foto: Mercedes AMG F1 Team
Petr Hlawiczka 12. listopadu 2021 17:30
Sdílej:

INTERLAGOS - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Brazílie předvedl Lewis Hamilton s Mercedesem, v neděli si ovšem bude muset odpykat penalizaci za nasazení nového spalovacího motoru. Max Verstappen s Red Bullem skončil těsně za ním, před svým týmovým kolegou Sergiem Pérezem.

Trénink začal pod zamračeným nebem a meteorologové očekávali déšť. Teplota vzduchu se pohybovala nízko - kolem 18 °C, asfalt 37 °C. Pirelli přivezlo svůj zlatý střed, směsi C2 - C4.

V 16:30 našeho času všichni vyrazili z garáže, týmy svým jezdcům rozdělili pneumatiky - pro jednoho jezdce tvrdé, pro druhého středně-tvrdé. Před dnešní kvalifikací (zítra se jede bodovaný sprintový závod) mají k dispozici pouze 60 min na poznání toho, jak se chovají, a nastavení svých vozů.

Mercedes Hamiltonovi vyměnil spalovací motor, Lewis bude v neděli odsunut o pět míst dozadu. Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera to ale přístup jeho týmu k Velké ceně Brazílie niktera nezmění.

Verstappen si v úvodu stěžoval na "docela velké vibrace pneumatik," přesto se dostal do čela s časem 1:10,189 min. Po půl hodině se za ním seřadili Pérez (+0,020 s), Hamilton (+0,849), Ocon (+1,156), Bottas (+1,351) a Vettel (+1,494).

Předpovědi se naplnily a okruh začal skrápět první kapky. FIA jej oficiálně označila za mokrý, piloti nicméně dále pokračovaly na hladkých pneumatikách, déšť nebyl silný.

Lewis nebyl spokojený s přilnavostí přední části svého Mercedesu: "Prosím, přijďte s jiným řešení předního zavěšení," oznámil svému inženýrovi Peteovi Bonningtonovi. "Předek poskakuje po trati," stěžoval si dále a zamířil do boxů ke změně nastavení.

Na začátku druhé poloviny nasadily oba Red Bully měkké pneumatiky a časy šly opět dolů: Verstappen 1:09,417 min (313 km/h na cílové rovince), Pérez 1:09,492. Na třetí příčku povyskočil Leclerc (1:10,194), jenž očekává silnější McLaren, na čtvrté Alonso (1:10,201) a na páté Sainz s druhým Ferrari (1:10,599). Ricciardo byl v tu chvíli až šestnáctý (1:12,261) a Norris startovní pole uzavíral (1:13,759).

Čtvrt hodiny před koncem zaútočil Hamilton, jeho čas (1:09,768) ale stačil pouze na třetí příčku - na Maxe ztrácel 0,35 s; čtvrtý Bottas o desetinu více. Fin ale dokázal v dalším pokuse ukrojit tři desetiny (1:09,567) a dostal se na chvíli před svého týmového kolegu. Ten za to 9 min před koncem opět vzal (1:09,348) a přeskočil i oba Red Bully.

#F1 #BrazilGP Simulated qualifying pace based on best sectors by @f1, just #McLaren wasn't running soft tyres pic.twitter.com/IpGo1X6qJC

— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) November 12, 2021

S vozem stále nebyl spokojený: "Nejsou přední tlaky nízké?" "Negativní," dostalo se mu odpovědi z boxové zídky. Poté úřadující šampion ukrojil další 3 desetiny a dostal se na 1:09,050. Max na něj ztrácel téměř čtyři desetiny, v závěru se však nehonil rychlá kola.

Top týmům bylo nejblíže Ferrari, to už ale zaostávalo přes sekundu. Za ním se seřadili Alpine, Aston Martin, AlphaTauri a Alfa Romeo. Piloti McLarenu (s Alpine jako jediní) ale nejměkčí směsi vůbec nenasadili, soustředili se na jízdy s větším množstvím paliva.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.