Úvodní mexický trénink zvládl nejlépe Mercedes, Red Bull ale není daleko. V souboji o třetí místo v Poháru konstruktérů má prozatím navrch Ferrari, nicméně McLaren je znám tím, že v během pátků netlačí na pilu.
Formule 1 zůstává na zámořské půdě, po zastávce v americkém Austinu jsme se přesunuli do Mexika. První trénink přinesl slunečné počasí a poměrně divoký průběh. Do vedení se brzy dostaly vozy Mercedesu, které následovaly Red Bully. Na tom by nebylo nic až tak překvapivého, nicméně s tím, že havárie potkají Charlesa Leclerca i Sergia Péreze už nikdo moc nepočítal. Monačan si drobně poškodil zadní křídlo, to Pérez na tom byl ještě hůře. Ten si zadní spoiler doslova zničil, navíc se zdálo, že v jeho případě dostalo zabrat i zadní zavěšení.
Na první pohled bylo zřejmé, že asfalt na mexickém okruhu hodně klouže, což týmům situaci rozhodně neulehčovalo. Většina nasbíraných dat totiž v takovém případě nemá nikterak zásadně vypovídající hodnotu. Tak či tak se v solidním světle ukazovala AlphaTauri. Oba její piloti se během úvodní půlhodiny pohybovali v elitní pětce výsledkové listiny.
Zajímavostí byla také různorodost ve volbě pneumatik. V akci jsme viděli během úvodních měřených jízd všechny tři sady, což by mohlo indikovat velkou variabilitu strategií pro nedělní závod.
Peraltada BITES!Both Charles Leclerc and Sergio Perez slide backwards into the barrier and pick up some rear wing damage 😱#MexicoGP 🇲🇽 #F1 pic.twitter.com/ZM4Jzi5F1D
— Formula 1 (@F1) November 5, 2021Za zmínku stojí rovněž úchvatná mexická kulisa. Bylo vyprodáno. Dvaadvacet minut před vypršením času pro první trénink zajel nejrychlejší čas Verstappen. Ještě větší radost však měli mexičtí fanoušci z opětovného výjezdu Sergia Péreze. Poškození, které utrpěl Pérezův vůz tedy nebylo nikterak závažné. Na trať se těsně po Sergiovi dostal i Leclerc, také v jeho případě mechanici obtížnou situaci zvládli.
Drobný výlet mimo trať předvedl Raikkonen. Nic si z toho ale nedělal, vždyť Finovi zbývá posledních pár závodů ve Formuli 1. Kimi byl navíc vždy znám svou flegmatickou povahou a jak se říká... Starý strom nepřesadíš. Navíc forma Alfy není světoborná, koneckonců tým už letošní sezonu pouze dojíždí.
V závěrečné pasáži úvodního tréninku zazářily oba Mercedesy. Bottas zajel nejrychlejší čas, Hamilton byl těsně za ním. Ani Red Bully ale neztráceli z třetího a čtvrtého místa příliš. Vypadá to, že máme zaděláno na další třaskavou bitvu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.