ZANDVOORT - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas prvního tréninku v Holandsku předvedl Lewis Hamilton, z 60 min však piloti většinu času prostáli v garážích. O dlouhé přerušení se kvůli závady pohonné jednotky postaral Sebastian Vettel s Aston Martinem.
Piloty v Holandsku přivítalo slunečné počasí s teplotami kolem 19 °C, asfalt měl 23 °C. Na okruhu monoposty F1 naposledy jezdily v roce 1985, od té doby se trochu změnil - zatáčky jsou více naklopeny. Zvláště ta třetí by nyní měla nabízet více různých stop průjezdu - u vrcholu je sklon nejnižší, na okraji nejvyšší dle Fibonacciho úhlů.
Pirelli přivezlo ty nejtvrdší tři směsi ze svého portfolia (C1 - C3). Na trať jako první vyrazili Sainz s Leclercem, jehož úvodní pokus měl hodnotu 1:17,919 min, zatímco Vettel zažíval potíže s MGU-K a musel předčasně pomalým tempem do boxů. Cunoda hned skončil ve smyku, Ocon prozkoumal únikovou zónu v zatáčce č. 11.
Easy does it, Yuki!Tsunoda has a spin in the opening moments of FP1 #DutchGP 🇳🇱 #F1 pic.twitter.com/yqdbzfInBS
— Formula 1 (@F1) September 3, 2021Na čele se mezitím strhla bitva o nejrychlejší čas: Bottase (1:13,021) po 10 min překonal Verstappen (1:12,850), Norris držel třetí příčku (1:13,053), zatímco na rovinkách se nejvýše držel Alonso (314 km/h).
Zatímco Max úspěšně pokračoval na tvrdých pneumatikách (1:12,755), Norris se mu po přezutí na středně-tvrdou přiblížil na dostřel 0,181 sekundy, Bottas (rovněž na C1) ztrácel dokonce jen 24 tisícin, Hamilton těsně za ním (1:12,862). Konkurenceschopné časy předváděli i Gasly (1:12,903) s Alonsem (1:12:910).
Norris znovu zaujal nejrychlejším časem (1:12,679), jenže úsilí ostatních již po čtvrt hodině přerušil hodině Vettel odstavením svého Aston Martinu v 1. sektoru, kde se mu začalo kouřit z motoru - předchozí problém se tedy nepodařilo vyřešit. Od traťového maršála si rázně vypůjčil hasící přístroj a frustrovaně chladil záď svého vozu.
Fireman Seb still on shift 🧑🚒#DutchGP 🇳🇱 #F1 pic.twitter.com/TrAvdIYJsN
— Formula 1 (@F1) September 3, 2021Přerušení bylo nakonec delší než obvykle, což je pro týmy nepříjemné - všechny toužily nasbírat na novém okruhu co nejvíce dat. Jenže na Vettelově voze stále svítily diody nad hlavou, což signalizovalo možné nebezpečí úrazu elektrickým proudem. Vůz proto musela přijet odklidit speciální skupina mechaniků.
Komisaři jezdce znovu vypustili na trať až 5 min před koncem. Piloti se freneticky vrhli do akce a na měkkých pneumatikách předváděli to nejlepší, co mohli. Do předu se nejprve dostala Ferrari vedená Sainzem (1:11,950), toho přeskočil Bottas (1:11,738) s Hamiltonem (1:11,500).
Závěrečný pokus Verstappenovi kvůli hustému provozu moc nevyšel, čas 1:11,597 mu stačil jen na druhé místo, zatímco ostrý souboj svedl na výjezdu Norris s Oconem, který ho vyhnal do písku mimo trať. I z toho mála, co jsme dopoledne viděli, to tedy vypadá na těsný souboj mezi Mercedesem a Red Bullem.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.
Andrea Kimi Antonelli začal svou kariéru ve Formuli 1 slibně, ale nyní čelí obtížím. Mercedes věří, že mu pomůže tyto problémy překonat a vrátit se zpět na vítěznou cestu.
McLaren suverénně vede šampionát konstruktérů a Lando Norris si je vědom, jaké štěstí má s monopostem MCL39. Tento vůz mu dává potřebnou rychlost a jistotu k tomu, aby tým mohl bojovat o titul.