Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Kimi Antonelli předvedl v Miami sprintové kvalifikaci výkon hodný zkušeného pilota, přestože se na okruhu objevil vůbec poprvé. Italský nováček, který letos absolvuje svou premiérovou sezónu ve Formuli 1, si pole position vybojoval v samém závěru třetí části kvalifikace, když zajel čas 1:26.482.
Jeho kolo přišlo v ideální chvíli, kdy trať nabízela maximální přilnavost a podmínky pro rychlá kola byly na vrcholu. Výsledkem bylo překonání lídra šampionátu Oscara Piastriho z McLarenu o necelých pět setin sekundy. Druhý McLaren v rukou Landa Norrise skončil třetí, čímž potvrdil silnou formu britského týmu.
Antonelliho cesta k prvnímu místu však nebyla jen o rychlosti, ale také o správném načasování. Klíčovým faktorem se totiž stala strategie jednotlivých týmů, zejména Mercedesu a Red Bullu. Oba nasadili své jezdce do SQ3 příliš brzy, čímž si zkomplikovali šanci na ideální výsledek.
Max Verstappen zajel první měřené kolo v čase 1:27.070, což by mu stačilo jen na dolní příčky první desítky. Po chladicím kole se ještě zlepšil, ale opotřebované pneumatiky už mu nedovolily poskočit výš. Ani George Russell z Mercedesu nedokázal zužitkovat svůj pokus naplno.
Russell se sice dostal pod Verstappenův čas a zaznamenal 1:26.791, ale po jediném pokusu zamířil do boxů. Zatímco soupeři své časy ještě zlepšovali, britský jezdec se propadl na páté místo. Nedostatečně pružná strategie stála oba favority lepší výsledek.
Pro Antonelliho je to přesto mimořádný moment. Na náročném městském okruhu dokázal nejen držet krok se špičkou, ale i ji porazit. Svým výkonem tak znovu připomněl, proč je považován za jeden z největších talentů současného motorsportu.
1. Kimi Antonelli (Mercedes) – 1:26.482
2. Oscar Piastri (McLaren) – 1:26.527 (+0.045)
3. Lando Norris (McLaren) – 1:26.582 (+0.100)
4. Max Verstappen (Red Bull) – 1:26.737 (+0.255)
5. George Russell (Mercedes) – 1:26.791 (+0.309)
6. Charles Leclerc (Ferrari) – 1:26.808 (+0.326)
7. Lewis Hamilton (Ferrari) – 1:27.030 (+0.548)
8. Alex Albon (Williams) – 1:27.193 (+0.711)
9. Isack Hadjar (Racing Bulls) – 1:27.543 (+1.061)
10. Fernando Alonso (Aston Martin) – 1:27.790 (+1.308)
11. Nico Hülkenberg (Sauber) – 1:27.850
12. Esteban Ocon (Haas) – 1:28.070
13. Pierre Gasly (Alpine) – 1:28.167
14. Liam Lawson (Racing Bulls) – 1:28.375
15. Carlos Sainz (Williams) – 1:27.899
16 Lance Stroll (Aston Martin) – 1:29.028
17. Jack Doohan (Alpine) – 1:29.171
18. Júki Cunoda (Red Bull) – 1:29.246
19. Gabriel Bortoleto (Stake) – 1:29.312
20. Oliver Bearman (Haas) – 1:29.825
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.
Oscar Piastri se bude muset spokojit s třetím místem na startovním roštu, poté co žlutá vlajka zhatila jeho poslední pokus o postup do první řady. Jeho týmový kolega Lando Norris naopak zazářil a vybojoval pole position, čímž zajistil McLarenu skvělý výchozí bod pro závod.