Závěrečný volný trénink posledního závodního víkendu letošní sezóny v Abú Zabí ovládl Lewis Hamilton s náskokem před oběma Ferrari Kimim Räikkönenem a Sebastianem Vettelem. Jak se piloti připravili před samotnou kvalifikací na zítřejší závod?
Poslední volný trénink letošní sezóny se odehrál za krásného počasí, před začátkem atakovala teplota vzduchu 31 °C, teplota povrchu dráhy se vyšplhala na 43 °C, vlhkost byla nízko na pouhých 29 %. Alokace pneumatik pro tento závodní víkend – supersoft (červené), ultrasoft (fialové) a hypersoft (růžové).
Ihned po rozsvícení zeleného světla na konci boxové uličky vyrazili na trať Marcus Ericsson a Romain Grosjean na pneumatikách ultrasoft, následovali je Pierre Gasly, oba jezdci McLarenu Stoffel Vandoorne a Fernando Alonso na hyperměkké směsi. Pro španělského šampiona z let 2005 a 2006 se jedná o úplně poslední volné jízdy ve Formuli 1, ve které po této sezóně končí.
První čas dopoledního tréninku stanovil Sergej Sirotkin na Williamsu (1:42,574), krátce na to ho přeskočil týmový kolega Lance Stroll (1:41,500). Oba piloti zajeli své časy na již opotřebovaných růžových pneumatikách. Ruský jezdec dostal pokyn od svého inženýra, že pojede více kol v sérii jako přípravu na závod. Piloti Williamsu osamoceně kroužili po trati a také jako jediní dosud zaznamenali jakýkoli čas na kolo.
Kimi heads towards the pit lane then decides to stay out - the stewards are investigating the Finn for crossing the white lines #AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/DDrCUziy7H
— Formula 1 (@F1) November 24, 2018Po téměř deseti minutách od začátku tréninku se objevil na dráze Kimi Räikkönen na čerstvé sadě hyperměkkých gum a ve druhém měřeném čase 1:39,314 o více jak dvě sekundy přeskočil na první řádek časomíry.
Čtvrthodinka uběhla a Sebastian Vettel si i přes lehký přetáčivý smyk v šesté zatáčce připsal zatím nejrychlejší čas 1:38.668, také jako jeho kolega na růžových pneumatikách. Po dvaceti minutách byli v čele tabulky oba jezdci Ferrari, následováni piloty Sauberu Charlesem Leclercem (1:40,552) a Marcusem Ericssonem (1:41,218). Krátce poté oba jezdce švýcarské stáje rozdělil Fernando Alonso (1:41,130).
Leclerc is safely back in the pits, and the @SauberF1Team engineers are assessing the damage 👀 #AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/iBAcLku0Rv
— Formula 1 (@F1) November 24, 2018Avšak pro Charlese Leclerca trénink skončil předčasně, kdy si po výletu ze zatáčky za průjezdem pod hotelem (T18) urazil po nárazu do bariéry zadní křídlo. Monackému pilotovi, jenž v příští sezóně usedne do monopostu Ferrari, se podařilo s poškozeným vozem dojet do boxů. Mezitím se necelou půl sekundu za Vettelem usadil Lewis Hamilton na nejměkkčích pneumatikách (1:39,150). Daniel Ricciardo ztrácel už více jak sekundu (1:39,784).
Jsme téměř v polovině tréninku a na trati se do toho zakousl Max Verstapen a těsně přeskočil Lewise Hamiltona na druhé místo (1:39,086), ale na rozdíl od čtyřnásobného a pětinásobného mistra světa na tvrdší, fialové směsi. Britskému šampionovi se následně podařilo zlepšit svůj čas a vzal si druhou příčku zpět (1:39,032), ale v dvacáté zatáčce si tvrdým přejezdem přes obrubníky si vyžádal přes rádio kontrolu podvozku.
Aktuální pořadí: Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Kimi Räikkönen, Valtteri Bottas, Sergio Pérez, Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Brendon Hartley a Charles Leclerc. Zatím nejrychlejší čas zůstal nezměněn – 1:38,668. Jako jediný zatím neměl žádný čas u svého jména Esteban Ocon, poslední Marcus Ericsson ztrácel přes dvě a půl sekundy.
Things are hotting up 🔥 Vettel nails a 1:37.587s lap only for Hamilton to better that by 0.411s moments later 💪#AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/7g99pEmpO6
— Formula 1 (@F1) November 24, 2018Dvacet minut před koncem se dráha na chvíli uklidnila a jezdci se šli do boxů připravit na závěrečné simulace pro samotnou kvalifikaci. Jedním z prvních byl Sebastian Vettel na úplně nové sadě hyperměkkých pneumatik, následoval na nové nejměkkčí sadě také Lewis Hamilton a Valtteri Bottas. Německý jezdec se svým monopostem Ferrari okamžitě přepsal všechny tři sektorové časy (1:37,587), ve druhém a třetím úseku dráhy byl ale poté lepší Lewis Hamilton a s náskokem čtyř desetin se vyšvihl do čela tabulky (1:37,176), na stájového kolegu Valtteriho Bottase zbylo třetí místo (1:37,933), také na růžových pneumatikách.
Po dalších pěti minutách se rozjel Kimi Räikkönen (1:37,464), který se tak zařadil za Lewise Hamiltona. Fernando Alonso se mezitím dokázal se svým speciálně zbarveným vozem na osmou příčku (1:39,974).
Ricciardo's out of his car and waiting for a lift back to the pits #AbuDhabiGP 🇦🇪 #F1 pic.twitter.com/BVTYIW5a0k
— Formula 1 (@F1) November 24, 2018Zbývalo deset minut a když bychom nahlédli do časomíry a porovnali ji se včerejšími výkony, tak Mercedes a Ferrari opět zrychlili a na Red Bull zatím virtuálně zbývá spíše až třetí řada na roštu. Max Verstappen poté sice o něco přidal, ale jenom přeskočil Valtteriho Bottase (1:37,747), zatímco necelých před pět minut před vypršením limitu pro třetí trénink odstavil v prostoru deváté a desáté zatáčky svůj vůz Daniel Ricciardo.
Zajímavá statistika od režie prozradila, že Australan letos odstoupil vícekrát než Lewis Hamilton za posledních pět sezón. Pierre Gasly v rychlém kole měl v samotném závěru tréninku kolizi s Romainem Grosjeanem, který jezdci Toro Rosso přivřel pravotočivou zatáčku, přestože ten již byl na jejím výjezdu již částí vozu vpředu.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.