Felipe Massa se letos s Formulí 1 po dlouhých čtrnácti sezónách rozloučí. Ve svém obvyklém sloupku nabízí ještě jedno ohlédnutí za americkou Grand Prix, která pro něj znamenala značné rozladění.
Grand Prix USA je jedním z těch víkendů, které pro mě měly hořkou příchuť. Společně s celým týmem Williams Martini Racing jsme pracovali opravdu dobře a pár kol před koncem jsme měli skutečně výbornou příležitost dokončit závod na pátém místě - to by byla odpovídající odměna za naše celovíkendové úsilí.
Ale vraťme se o něco zpátky do střední části závodu, kdy jsem byl před Sainzovým Toro Rosso asi o šest vteřin. Přijel jsem do boxů, což měla být moje poslední zastávka v závodě a nasadil středně tvrdé pneumatiky. Jakmile jsem vyjel zpátky na trať, byl vyhlášen režim virtuálního safety caru, čehož Sainz využil, aby provedl svou zastávku v boxech. Podařilo se mu vrátit se přede mne s náskokem nějakých pěti vteřin. Ještě nebylo nic ztraceno, protože jsem si uvědomoval, že Sainz bude v závěrečných kolech závodu bojovat s větším opotřebením pneumatik.
Bohužel veškeré mé naděje zhatil Fernando Alonso. Pár kol před koncem závodu jsem v zatáčce 15 svedl souboj se Sainzem a při brzdění mi Carlos trochu zablokoval moji stopu. Podíval jsem se do zrcátek - Fernando byl poměrně dost daleko, takže jsem klidně zvolil širší stopu, abych měl lepší výjezd ze zatáčky.
Byla to smůla, protože Alonso pak zkusil nemožný manévr, kdybych tam nebyl, tak by skončil vedle trati. Ve skutečnosti jsem se tam pohyboval a pomohl mu projet zatáčkou. Když se podíváte na záběry z kamery v kokpitu, vidíte, že do zatáčky přijíždí se zablokovanými koly, trefuje mou pneumatiky a tlačí mě z trati ven.
Tím jsem ztratil nejen jedno místo, navíc jsem po kolizi s McLarenem utrpěl defekt. Nakonec jsem díky dodatečné zastávce v boxech skončil až sedmý, ale moje hořkost mě neprovázela při průjezdu cílem. Byl jsem si jistý, že Alonso bude potrestán za předjetí, které bylo evidentně za hranou, navíc o chvíli později při předjíždění Sainze opět vyjel mimo trať. Také tady brzdil pozdě a opět vyjel mimo trať. Alespoň za jeden z těchto manévrů měl být potrestán, stejně jako plno pilotů před ním.
Byli jsme povoláni ke komisařům k vysvětlení situace, ale když jsem s nimi mluvil, z výrazu všech přítomných jsem pochopil, že k žádnému trestu nesáhnou. Potom nechápu, proč mě vůbec předvolávali, když chtěli být vůči Fernandovi tolerantní - to mohli udělat, aniž bych u toho musel asistovat. Nemohl jsem se zbavit dojmu, že má mezi komisaři spoustu dobrých přátel.
Jejich rozhodnutí akceptuji, ale osobně cítím, že to v tomto případě není správné rozhodnutí. Mnohokrát jsme zdůrazňovali nedostatek jednotnosti při takových verdiktech a myslím, že tohle je jeden z takových příkladů. Je škoda, že nás to potkalo právě o americkém víkendu, kdy jsme odvedli jako tým opravdu maximum. Mohli jsme se přiblížit k Force Indii o šest bodů, takhle to byly jenom dva.
Teď je třeba hodit tyto události za hlavu a soustředit se na náročný víkend v Mexiku. Chci upřímně věřit, že události, které se odehrály v Austinu, nebudou s ohledem na konečné pořadí v Poháru konstruktérů rozhodující. To by pro nás byla jenom další porážka.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.