Felipe Massa se letos s Formulí 1 po dlouhých čtrnácti sezónách rozloučí. Ve svém obvyklém sloupku nabízí ještě jedno ohlédnutí za americkou Grand Prix, která pro něj znamenala značné rozladění.
Grand Prix USA je jedním z těch víkendů, které pro mě měly hořkou příchuť. Společně s celým týmem Williams Martini Racing jsme pracovali opravdu dobře a pár kol před koncem jsme měli skutečně výbornou příležitost dokončit závod na pátém místě - to by byla odpovídající odměna za naše celovíkendové úsilí.
Ale vraťme se o něco zpátky do střední části závodu, kdy jsem byl před Sainzovým Toro Rosso asi o šest vteřin. Přijel jsem do boxů, což měla být moje poslední zastávka v závodě a nasadil středně tvrdé pneumatiky. Jakmile jsem vyjel zpátky na trať, byl vyhlášen režim virtuálního safety caru, čehož Sainz využil, aby provedl svou zastávku v boxech. Podařilo se mu vrátit se přede mne s náskokem nějakých pěti vteřin. Ještě nebylo nic ztraceno, protože jsem si uvědomoval, že Sainz bude v závěrečných kolech závodu bojovat s větším opotřebením pneumatik.
Bohužel veškeré mé naděje zhatil Fernando Alonso. Pár kol před koncem závodu jsem v zatáčce 15 svedl souboj se Sainzem a při brzdění mi Carlos trochu zablokoval moji stopu. Podíval jsem se do zrcátek - Fernando byl poměrně dost daleko, takže jsem klidně zvolil širší stopu, abych měl lepší výjezd ze zatáčky.
Byla to smůla, protože Alonso pak zkusil nemožný manévr, kdybych tam nebyl, tak by skončil vedle trati. Ve skutečnosti jsem se tam pohyboval a pomohl mu projet zatáčkou. Když se podíváte na záběry z kamery v kokpitu, vidíte, že do zatáčky přijíždí se zablokovanými koly, trefuje mou pneumatiky a tlačí mě z trati ven.
Tím jsem ztratil nejen jedno místo, navíc jsem po kolizi s McLarenem utrpěl defekt. Nakonec jsem díky dodatečné zastávce v boxech skončil až sedmý, ale moje hořkost mě neprovázela při průjezdu cílem. Byl jsem si jistý, že Alonso bude potrestán za předjetí, které bylo evidentně za hranou, navíc o chvíli později při předjíždění Sainze opět vyjel mimo trať. Také tady brzdil pozdě a opět vyjel mimo trať. Alespoň za jeden z těchto manévrů měl být potrestán, stejně jako plno pilotů před ním.
Byli jsme povoláni ke komisařům k vysvětlení situace, ale když jsem s nimi mluvil, z výrazu všech přítomných jsem pochopil, že k žádnému trestu nesáhnou. Potom nechápu, proč mě vůbec předvolávali, když chtěli být vůči Fernandovi tolerantní - to mohli udělat, aniž bych u toho musel asistovat. Nemohl jsem se zbavit dojmu, že má mezi komisaři spoustu dobrých přátel.
Jejich rozhodnutí akceptuji, ale osobně cítím, že to v tomto případě není správné rozhodnutí. Mnohokrát jsme zdůrazňovali nedostatek jednotnosti při takových verdiktech a myslím, že tohle je jeden z takových příkladů. Je škoda, že nás to potkalo právě o americkém víkendu, kdy jsme odvedli jako tým opravdu maximum. Mohli jsme se přiblížit k Force Indii o šest bodů, takhle to byly jenom dva.
Teď je třeba hodit tyto události za hlavu a soustředit se na náročný víkend v Mexiku. Chci upřímně věřit, že události, které se odehrály v Austinu, nebudou s ohledem na konečné pořadí v Poháru konstruktérů rozhodující. To by pro nás byla jenom další porážka.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.