Felipe Massa se letos s Formulí 1 po dlouhých čtrnácti sezónách rozloučí. Ve svém obvyklém sloupku nabízí ještě jedno ohlédnutí za americkou Grand Prix, která pro něj znamenala značné rozladění.
Grand Prix USA je jedním z těch víkendů, které pro mě měly hořkou příchuť. Společně s celým týmem Williams Martini Racing jsme pracovali opravdu dobře a pár kol před koncem jsme měli skutečně výbornou příležitost dokončit závod na pátém místě - to by byla odpovídající odměna za naše celovíkendové úsilí.
Ale vraťme se o něco zpátky do střední části závodu, kdy jsem byl před Sainzovým Toro Rosso asi o šest vteřin. Přijel jsem do boxů, což měla být moje poslední zastávka v závodě a nasadil středně tvrdé pneumatiky. Jakmile jsem vyjel zpátky na trať, byl vyhlášen režim virtuálního safety caru, čehož Sainz využil, aby provedl svou zastávku v boxech. Podařilo se mu vrátit se přede mne s náskokem nějakých pěti vteřin. Ještě nebylo nic ztraceno, protože jsem si uvědomoval, že Sainz bude v závěrečných kolech závodu bojovat s větším opotřebením pneumatik.
Bohužel veškeré mé naděje zhatil Fernando Alonso. Pár kol před koncem závodu jsem v zatáčce 15 svedl souboj se Sainzem a při brzdění mi Carlos trochu zablokoval moji stopu. Podíval jsem se do zrcátek - Fernando byl poměrně dost daleko, takže jsem klidně zvolil širší stopu, abych měl lepší výjezd ze zatáčky.
Byla to smůla, protože Alonso pak zkusil nemožný manévr, kdybych tam nebyl, tak by skončil vedle trati. Ve skutečnosti jsem se tam pohyboval a pomohl mu projet zatáčkou. Když se podíváte na záběry z kamery v kokpitu, vidíte, že do zatáčky přijíždí se zablokovanými koly, trefuje mou pneumatiky a tlačí mě z trati ven.
Tím jsem ztratil nejen jedno místo, navíc jsem po kolizi s McLarenem utrpěl defekt. Nakonec jsem díky dodatečné zastávce v boxech skončil až sedmý, ale moje hořkost mě neprovázela při průjezdu cílem. Byl jsem si jistý, že Alonso bude potrestán za předjetí, které bylo evidentně za hranou, navíc o chvíli později při předjíždění Sainze opět vyjel mimo trať. Také tady brzdil pozdě a opět vyjel mimo trať. Alespoň za jeden z těchto manévrů měl být potrestán, stejně jako plno pilotů před ním.
Byli jsme povoláni ke komisařům k vysvětlení situace, ale když jsem s nimi mluvil, z výrazu všech přítomných jsem pochopil, že k žádnému trestu nesáhnou. Potom nechápu, proč mě vůbec předvolávali, když chtěli být vůči Fernandovi tolerantní - to mohli udělat, aniž bych u toho musel asistovat. Nemohl jsem se zbavit dojmu, že má mezi komisaři spoustu dobrých přátel.
Jejich rozhodnutí akceptuji, ale osobně cítím, že to v tomto případě není správné rozhodnutí. Mnohokrát jsme zdůrazňovali nedostatek jednotnosti při takových verdiktech a myslím, že tohle je jeden z takových příkladů. Je škoda, že nás to potkalo právě o americkém víkendu, kdy jsme odvedli jako tým opravdu maximum. Mohli jsme se přiblížit k Force Indii o šest bodů, takhle to byly jenom dva.
Teď je třeba hodit tyto události za hlavu a soustředit se na náročný víkend v Mexiku. Chci upřímně věřit, že události, které se odehrály v Austinu, nebudou s ohledem na konečné pořadí v Poháru konstruktérů rozhodující. To by pro nás byla jenom další porážka.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.