Po výborných výkonech v trénincích a všech částech dnešní kvalifikace si zaslouženě může Lewis Hamilton připsat na své konto další pole position a okořeněné je to také tím, že to je vůbec první pole position na tomto okruhu.
O okruhu v Abú Zabí se toho napsalo hodně, ale až dnes pomineme-li tréninky, se teprve ukáže, zda splní očekávání svých tvůrců, a tím je zajímavost pro nás diváky. Určitě se mnou budou všichni souhlasit, že zajímavost utrpěla hlavně kvůli jednomu faktu, a to že už máme jistého mistra světa, kterým se pro letošní rok stal Jenson Button. Podobně je na tom i pořadí konstruktérů, kde titul získal tým Brawn GP.
První část kvalifikace trvající dvacet minut nám překvapivě začala vyjetím téměř všech vozů na trať s výjimkou Lewise Hamiltona a obou pilotů Red Bullu. První časy, které jezdci zajížděli byly téměř o pět vteřin pomalejší než nejrychlejší čas Buttona v dopoledním tréninku, který měl hodnotu 1:40,625. Rosberg jezdící za stáj Franka Willamse byl široký v zatáčce číslo osm, ale obešlo se to bez následků a mohl dále pokračovat. V polovině první části kvalifikace se začalo formovat pořadí, kde se na prvním místě ocitl po svém prvním rychlém kole Hamilton. Ve stejném kole jeho týmový kolega Kovalainen udělal chybu a dostal přetáčivý smyk, leč úniková zóna zabránila kolizi s bariérou. V tu dobu se Fin pohyboval na dvanácté příčce. V sestupových vodách byli osm minut před koncem první části namočeni oba dva piloti Red Bullu, ale to bylo způsobeno faktem, že ještě nevyjeli od svých mechaniků. Dále to byl již tradičně Fisichella ve Ferrari spolu s Kobajašim, Heidfeldem a Sutilem. Hamilton v Abú Zabí dokazoval, že má formu i rychlé auto a dostal se jako první pod hranici jedné minuty a čtyřiceti vteřin časem 1:39,873. Mark Weber a Sebastian Vettel celkem bez problémů dokázali zajet časy, které jim zajistili postup do další části a přepustili svá nepostupová místa Grosjeanovi a Rosbergovi. Právě Francouz dokazoval, že jako náhrada za Piqueta nebyl zrovna tou správnou volbou, když dělal chyby a okupoval poslední pozici. Těsně před vypršením časového limitu byl na sestupové pozici překvapivě Kovalainen, který ale na poslední chvíli zajel solidní čas a posunul se na patnácté a tudíž první postupové místo. Kdo ale zklamal a nedokázal postoupit dále byl Alonso, který do zítřejšího závodu odstartuje až z šestnáctého místa.
Nepostupující: 16. F. Alonso, 17. V. Liuzzi, 18. A. Sutil, 19. R. Grosjean, 20. G. Fisichella
Druhou část kvalifikace jsme měli možnost sledovat za zapadajícího slunce, což je specialitou této velké ceny, kdy se bude dojíždět pod umělým osvětlením. První měřené kolo si na své konto připsal časem 1:40,983 Kovalainen. Poté ho ale celkem překvapivě překonal časem o sekundu lepším Buemi na Toro Rosso a potvrdil tak svůj výborný výsledek z minulé GP Brazílie, kde v kvalifikaci skončil na výborném sedmém místě. Co už ale nebylo velkým překvapením byl Hamilton, který jej přeskočil a znovu tak okupoval první místo. Vyvěšení žlutých vlajek zapříčinil Kovalainen, jelikož mu vypověděl službu jeho McLaren a musel ho tak odstavit mimo trať. Žlutá fáze ale netrvala dele než jednu minutu, a tak piloti dále bojovali o postup do poslední části kvalifikace. Tři minuty před koncem druhé části byly na pozicích znamenajících nepostup Raikkonen, Nakajima, Rosberg, Alguersuari a Kobajaši. Dalo se ale předpokládat že se toto pořadí bude měnit a také se tak stalo. Raikkonen postoupil na místo šesté, aby poté opět spadl na nepostupovou jedenáctou pozici. Tudíž ani jedno Ferrari zítra neuvidíme v první desítce. Jedinou změnou pak ještě byl postup Rosberga na místo desáté.
Nepostupující: 11. K. Raikkonen, 12. K. Kobajaši, 13. H. Kovalainen, 14. K. Nakajima, 15. J. Alguersuari
Třetí část kvalifikace, která rozhoduje o pořadí na startu zítřejšího závodu mezi prvními deseti, začala již za tmy a hra různých barev světel byla opravdu úžasnou scenérií. Poslední část trvala jako vždy deset minut, přičemž po čtyřech minutách neměl ani jeden z pilotů zajetý měřený čas. Poté se ale vše změnilo a piloti začali bojovat o co možná nejlepší umístění na roštu pro zítřejší závod. Časy, které jezdci zajížděli, byly přibližně o dvě a půl sekundy pomalejší, což bylo samozřejmě způsobeno tím, že všechny vozy byly natankovány pro závod. Výborné kolo zajel Rubens Barrichello, ale v zápětí ho jak už jsme si zvykli přeskočil výborně jezdící Hamilton. Desáté místo po celou dobu okupoval Rosberg na Williamsu, což by naznačovalo, že měl ve svém voze velké množství paliva stejně jako Buemi. Za Hamiltonem byl na druhém místě Trulli, dále pak Barrichello, Kubica a na pátém místě Heidfeld s vozy týmu BMW. O první tři místa se ale ještě vedl neskutečně těsný souboj mezi piloty Red Bullu a Hamiltonem na McLarenu. Nakonec ale Webber a ani Vettel pole position Hamiltonovi vzít nedokázali a tak z prvního místa bude startovat právě on.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.