Po výborných výkonech v trénincích a všech částech dnešní kvalifikace si zaslouženě může Lewis Hamilton připsat na své konto další pole position a okořeněné je to také tím, že to je vůbec první pole position na tomto okruhu.
O okruhu v Abú Zabí se toho napsalo hodně, ale až dnes pomineme-li tréninky, se teprve ukáže, zda splní očekávání svých tvůrců, a tím je zajímavost pro nás diváky. Určitě se mnou budou všichni souhlasit, že zajímavost utrpěla hlavně kvůli jednomu faktu, a to že už máme jistého mistra světa, kterým se pro letošní rok stal Jenson Button. Podobně je na tom i pořadí konstruktérů, kde titul získal tým Brawn GP.
První část kvalifikace trvající dvacet minut nám překvapivě začala vyjetím téměř všech vozů na trať s výjimkou Lewise Hamiltona a obou pilotů Red Bullu. První časy, které jezdci zajížděli byly téměř o pět vteřin pomalejší než nejrychlejší čas Buttona v dopoledním tréninku, který měl hodnotu 1:40,625. Rosberg jezdící za stáj Franka Willamse byl široký v zatáčce číslo osm, ale obešlo se to bez následků a mohl dále pokračovat. V polovině první části kvalifikace se začalo formovat pořadí, kde se na prvním místě ocitl po svém prvním rychlém kole Hamilton. Ve stejném kole jeho týmový kolega Kovalainen udělal chybu a dostal přetáčivý smyk, leč úniková zóna zabránila kolizi s bariérou. V tu dobu se Fin pohyboval na dvanácté příčce. V sestupových vodách byli osm minut před koncem první části namočeni oba dva piloti Red Bullu, ale to bylo způsobeno faktem, že ještě nevyjeli od svých mechaniků. Dále to byl již tradičně Fisichella ve Ferrari spolu s Kobajašim, Heidfeldem a Sutilem. Hamilton v Abú Zabí dokazoval, že má formu i rychlé auto a dostal se jako první pod hranici jedné minuty a čtyřiceti vteřin časem 1:39,873. Mark Weber a Sebastian Vettel celkem bez problémů dokázali zajet časy, které jim zajistili postup do další části a přepustili svá nepostupová místa Grosjeanovi a Rosbergovi. Právě Francouz dokazoval, že jako náhrada za Piqueta nebyl zrovna tou správnou volbou, když dělal chyby a okupoval poslední pozici. Těsně před vypršením časového limitu byl na sestupové pozici překvapivě Kovalainen, který ale na poslední chvíli zajel solidní čas a posunul se na patnácté a tudíž první postupové místo. Kdo ale zklamal a nedokázal postoupit dále byl Alonso, který do zítřejšího závodu odstartuje až z šestnáctého místa.
Nepostupující: 16. F. Alonso, 17. V. Liuzzi, 18. A. Sutil, 19. R. Grosjean, 20. G. Fisichella
Druhou část kvalifikace jsme měli možnost sledovat za zapadajícího slunce, což je specialitou této velké ceny, kdy se bude dojíždět pod umělým osvětlením. První měřené kolo si na své konto připsal časem 1:40,983 Kovalainen. Poté ho ale celkem překvapivě překonal časem o sekundu lepším Buemi na Toro Rosso a potvrdil tak svůj výborný výsledek z minulé GP Brazílie, kde v kvalifikaci skončil na výborném sedmém místě. Co už ale nebylo velkým překvapením byl Hamilton, který jej přeskočil a znovu tak okupoval první místo. Vyvěšení žlutých vlajek zapříčinil Kovalainen, jelikož mu vypověděl službu jeho McLaren a musel ho tak odstavit mimo trať. Žlutá fáze ale netrvala dele než jednu minutu, a tak piloti dále bojovali o postup do poslední části kvalifikace. Tři minuty před koncem druhé části byly na pozicích znamenajících nepostup Raikkonen, Nakajima, Rosberg, Alguersuari a Kobajaši. Dalo se ale předpokládat že se toto pořadí bude měnit a také se tak stalo. Raikkonen postoupil na místo šesté, aby poté opět spadl na nepostupovou jedenáctou pozici. Tudíž ani jedno Ferrari zítra neuvidíme v první desítce. Jedinou změnou pak ještě byl postup Rosberga na místo desáté.
Nepostupující: 11. K. Raikkonen, 12. K. Kobajaši, 13. H. Kovalainen, 14. K. Nakajima, 15. J. Alguersuari
Třetí část kvalifikace, která rozhoduje o pořadí na startu zítřejšího závodu mezi prvními deseti, začala již za tmy a hra různých barev světel byla opravdu úžasnou scenérií. Poslední část trvala jako vždy deset minut, přičemž po čtyřech minutách neměl ani jeden z pilotů zajetý měřený čas. Poté se ale vše změnilo a piloti začali bojovat o co možná nejlepší umístění na roštu pro zítřejší závod. Časy, které jezdci zajížděli, byly přibližně o dvě a půl sekundy pomalejší, což bylo samozřejmě způsobeno tím, že všechny vozy byly natankovány pro závod. Výborné kolo zajel Rubens Barrichello, ale v zápětí ho jak už jsme si zvykli přeskočil výborně jezdící Hamilton. Desáté místo po celou dobu okupoval Rosberg na Williamsu, což by naznačovalo, že měl ve svém voze velké množství paliva stejně jako Buemi. Za Hamiltonem byl na druhém místě Trulli, dále pak Barrichello, Kubica a na pátém místě Heidfeld s vozy týmu BMW. O první tři místa se ale ještě vedl neskutečně těsný souboj mezi piloty Red Bullu a Hamiltonem na McLarenu. Nakonec ale Webber a ani Vettel pole position Hamiltonovi vzít nedokázali a tak z prvního místa bude startovat právě on.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.