Ve Valencii odjede Lotus svůj jubilejní 500. závod v historii. Novězrozený tým, který toho sice s tím původním mnoho společného nemá, se v letošní sezóně zatím může pyšnit titulem "Nejlepší z nováčků." Jeho technický ředitel hovoří o tom, jak se jim daří a odpověděl na dotazy ohledně omezování rozpočtů a potřebných změn ve Formuli 1.
Jak bys zhodnotil dosavadní vývoj sezóny ze strany Lotusu?S naší výkonností jsme velmi spokojeni. Jsme nejlepšími z nových týmů, hodně jsme se přiblížili středu pole a šlapeme cestou, kterou jsme si vytyčili při našem vstupu, ostatně velmi pozdním. V Kanadě jsme se například kvalifikovali velmi blízko Sauberu [Kovalainen ztratil na Kobajašiho 0,2 vteřiny, Trulli 0,6 - pozn. aut.] a do cíle jsme dojeli před Renaultem, což bylo zadostiučinění.
Vůz je velmi spolehlivý a nemáme vůbec žádné větší problémy ani s motory - a to jsme s nimi od počátku sezóny již několikrát ujeli vzdálenost, na kterou jsou stavěny.
Užíváš si svou roli nebo to jsou spíše bezesné noci?Totálně si to užívám. Máme skvělou partu a je to velká legrace.
Je problém motivovat piloty, kteří vyhrávali závody, v situaci, která je vhodnější pro nové či začínající piloty?Má to své výhody i nevýhody. Když zkušený pilot udělá krok zpět, může to být obtížné - má však zkušenosti na to, aby se s tím vyrovnal. Nemyslím si, že by to byl pro Jarna či Heikkiho problém. Všichni v týmu jsou motivovaní, všichni ví, čemu se upsali a všichni to dokážou vnímat z dlouhodobého hlediska, z toho, kde chceme být příští rok. Trochu to bolí, než se dostaví úspěch, ale jak se říká: bez práce nejsou koláče.
Někteří hovoří o návratu kvalifikačního pravidla 107% či dokonce 105%, aby se udržela vysoká úroveň v F1. Co je rozumné z pohledu nového týmu?Myslím, že by nováčkům měla být dána určitá volnost. My jsme v Monaku v první části kvalifikace za nejrychlejším kolem zaostali o 2,3 vteřiny, v minulosti přitom byla spousta týmů, které se tomu ani nepřiblížili a nikdo ani nefňukl.
Podle mě Monako ukázalo, k čemu byl všechen ten povyk. Nenastaly žádné problémy. Jediný problém se vyskytl až v poslední částí kvalifikace, kde zbylo 10 aut a navzájem se zdržovali. Mnoho lidí, kteří si stěžují, by mělo méně naříkat a více koukat do zpětných zrcátek! Nemyslím si, že bychom měli nějaký problém. Musíme novým týmům pomáhat - a ne přemýšlet o zavádění pravidel, která by je trestala.
Mnoho lidí nechápe omezování zdrojů. Jak daleko má Lotus k tomu, aby naplno využil to, co je povoleno?Pokud vezmeme v potaz dohodu o omezení aerodynamických zdrojů, využívali jsme přibližně jen 20% toho, co je povoleno, nyní jsme již na zhruba 60%. Myslím, že bychom uvítali další restrikce. Dohoda o omezení zdrojů je na počátku, ale je třeba pokračovat, aby náš sport byl udržitelný.
Co to znamená pro top týmy?Podle to pro ně zatím moc neznamená, ale začíná - a začínají přicházel o lidi. Myslím si však, že je hloupé, když se lidé přou o snižování nákladů a přitom vidíte všechny ty nové motorhomy - stojí stamilióny a k jejich přepravě potřebují 20 kamiónů. Myslím, že musíme v otázce snižování nákladů v F1 zajít mnohem dále.
Co bys řekl někomu jako je Luca Montezemolo, který prohlásil, že by měl raději třetí konkurenceschopné Ferrari než nové týmy?Nemyslím si, že to je správně. Ohlas na návrat Lotusu byl obrovský a obecně je vnímán jako dobrý krok pro sport.
Co je podle tebe třeba změnit pro zlepšení show - okruhy, vozy?Po Bahrajnu se vzedmula velká vlna kritiky, od té doby jsou ale závody v pořádku. Já bych se vrátil k dotankovávání. Myslím, že to přidávalo něco navíc. Příští rok zákazem dvojitých difuzorů omezíme přítlak, ale osobně bych toho již moc neměnil. Je jasné, že máme okruhy, kde se hodně předjíždí a takové, kde se neděje vůbec nic, na to bychom se měli podívat.
Myslíš si, že jsou Tilkeho okruhy v pořádku a jsi spokojený s tím, že bude navrhovat trať v Austinu v Texasu, o které se teď hodně hovoří?Některé okruhy jsou dobré, jiné ne. Když se podíváte na Valencii: je děsná a nemyslím si, že by tam už někdy došlo k nějakému předjetí. Je jasné, kde se dobře předjíždí - máme vypracované studie, musíme je jen vzít v úvahu.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.