Ve Valencii odjede Lotus svůj jubilejní 500. závod v historii. Novězrozený tým, který toho sice s tím původním mnoho společného nemá, se v letošní sezóně zatím může pyšnit titulem "Nejlepší z nováčků." Jeho technický ředitel hovoří o tom, jak se jim daří a odpověděl na dotazy ohledně omezování rozpočtů a potřebných změn ve Formuli 1.
Jak bys zhodnotil dosavadní vývoj sezóny ze strany Lotusu?S naší výkonností jsme velmi spokojeni. Jsme nejlepšími z nových týmů, hodně jsme se přiblížili středu pole a šlapeme cestou, kterou jsme si vytyčili při našem vstupu, ostatně velmi pozdním. V Kanadě jsme se například kvalifikovali velmi blízko Sauberu [Kovalainen ztratil na Kobajašiho 0,2 vteřiny, Trulli 0,6 - pozn. aut.] a do cíle jsme dojeli před Renaultem, což bylo zadostiučinění.
Vůz je velmi spolehlivý a nemáme vůbec žádné větší problémy ani s motory - a to jsme s nimi od počátku sezóny již několikrát ujeli vzdálenost, na kterou jsou stavěny.
Užíváš si svou roli nebo to jsou spíše bezesné noci?Totálně si to užívám. Máme skvělou partu a je to velká legrace.
Je problém motivovat piloty, kteří vyhrávali závody, v situaci, která je vhodnější pro nové či začínající piloty?Má to své výhody i nevýhody. Když zkušený pilot udělá krok zpět, může to být obtížné - má však zkušenosti na to, aby se s tím vyrovnal. Nemyslím si, že by to byl pro Jarna či Heikkiho problém. Všichni v týmu jsou motivovaní, všichni ví, čemu se upsali a všichni to dokážou vnímat z dlouhodobého hlediska, z toho, kde chceme být příští rok. Trochu to bolí, než se dostaví úspěch, ale jak se říká: bez práce nejsou koláče.
Někteří hovoří o návratu kvalifikačního pravidla 107% či dokonce 105%, aby se udržela vysoká úroveň v F1. Co je rozumné z pohledu nového týmu?Myslím, že by nováčkům měla být dána určitá volnost. My jsme v Monaku v první části kvalifikace za nejrychlejším kolem zaostali o 2,3 vteřiny, v minulosti přitom byla spousta týmů, které se tomu ani nepřiblížili a nikdo ani nefňukl.
Podle mě Monako ukázalo, k čemu byl všechen ten povyk. Nenastaly žádné problémy. Jediný problém se vyskytl až v poslední částí kvalifikace, kde zbylo 10 aut a navzájem se zdržovali. Mnoho lidí, kteří si stěžují, by mělo méně naříkat a více koukat do zpětných zrcátek! Nemyslím si, že bychom měli nějaký problém. Musíme novým týmům pomáhat - a ne přemýšlet o zavádění pravidel, která by je trestala.
Mnoho lidí nechápe omezování zdrojů. Jak daleko má Lotus k tomu, aby naplno využil to, co je povoleno?Pokud vezmeme v potaz dohodu o omezení aerodynamických zdrojů, využívali jsme přibližně jen 20% toho, co je povoleno, nyní jsme již na zhruba 60%. Myslím, že bychom uvítali další restrikce. Dohoda o omezení zdrojů je na počátku, ale je třeba pokračovat, aby náš sport byl udržitelný.
Co to znamená pro top týmy?Podle to pro ně zatím moc neznamená, ale začíná - a začínají přicházel o lidi. Myslím si však, že je hloupé, když se lidé přou o snižování nákladů a přitom vidíte všechny ty nové motorhomy - stojí stamilióny a k jejich přepravě potřebují 20 kamiónů. Myslím, že musíme v otázce snižování nákladů v F1 zajít mnohem dále.
Co bys řekl někomu jako je Luca Montezemolo, který prohlásil, že by měl raději třetí konkurenceschopné Ferrari než nové týmy?Nemyslím si, že to je správně. Ohlas na návrat Lotusu byl obrovský a obecně je vnímán jako dobrý krok pro sport.
Co je podle tebe třeba změnit pro zlepšení show - okruhy, vozy?Po Bahrajnu se vzedmula velká vlna kritiky, od té doby jsou ale závody v pořádku. Já bych se vrátil k dotankovávání. Myslím, že to přidávalo něco navíc. Příští rok zákazem dvojitých difuzorů omezíme přítlak, ale osobně bych toho již moc neměnil. Je jasné, že máme okruhy, kde se hodně předjíždí a takové, kde se neděje vůbec nic, na to bychom se měli podívat.
Myslíš si, že jsou Tilkeho okruhy v pořádku a jsi spokojený s tím, že bude navrhovat trať v Austinu v Texasu, o které se teď hodně hovoří?Některé okruhy jsou dobré, jiné ne. Když se podíváte na Valencii: je děsná a nemyslím si, že by tam už někdy došlo k nějakému předjetí. Je jasné, kde se dobře předjíždí - máme vypracované studie, musíme je jen vzít v úvahu.
Güenther Steiner se ostře vyjádřil k veřejným komentářům prezidenta Ferrari Johna Elkanna ohledně jezdců týmu.
Yuki Tsunoda si z Interlagosu odnesl tvrdou lekci poté, co jeho kolize s Lansem Strollem vedla k dvěma desetisekundovým trestům.
Sezona 2025 vstupuje do finále a napětí v McLarenu nikdy nebylo vyšší. Oscar Piastri prochází obtížným obdobím a musí se pokusit zvrátit vývoj proti svému týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Lando Norris vede před Oscarem Piastrim o 24 bodů, ale Andrea Stella odmítá řeči o tom, že by měl titul jistý. Podle něj jsou podobné úvahy jen akademické a nic nemění na pokračujícím boji o prvenství.
Šéf týmu Audi ve Formuli 1 Mattia Binotto naznačil, že jeho jezdci si pomalu zvykají na nové podmínky pro sezonu 2026 a začínají je objevovat z nové perspektivy.
Helmut Marko připustil, že tým čelí výzvám, které mohou ovlivnit šance Maxe Verstappena v závěru sezony. Podle něj se některé problémy začaly objevovat po závodě v Imole.
Člen týmu Racing Bulls byl během Velké ceny Brazílie zachycen, jak povzbuzuje fanoušky k bučení na Landa Norrise.
Cadillac se tento týden konečně představuje na závodní dráze, když Sergio Pérez usedá do dva roky starého Ferrari na okruhu v Imole.
Audi odhalilo koncept R26, který naznačuje podobu jejich vozu pro vstup do Formule 1 v roce 2026. Značka zároveň stanovila pětiletý cíl.
Sergio Pérez hovoří o svých očekáváních a plánech s novým týmem Cadillac, přičemž sdílel svůj pohled na nadcházející sezónu a výzvy, které ho čekají.
Red Bull opět upoutal pozornost na Velké ceně São Paula, když Max Verstappen nastoupil do závodu s novou pohonnou jednotkou a dokázal se výrazně posunout vpřed. McLaren nyní zvažuje, jak takové změny mohou ovlivnit dodržování pravidel F1 ohledně rozpočtového stropu
Prezident Ferrari John Elkann v pondělí vydal prohlášení, které vyvolalo celosvětovou pozornost. Jeho slova naznačila nespokojenost s výkonem týmu a vyvolala spekulace o možných změnách uvnitř stáje.