Pro někoho je rok 2020 zdánlivě ještě dost daleko, ale už teď se začíná řešit, jak po této časové hranici budou vypadat motory pro Formuli 1. Ve hře totiž nejsou jen nová pravidla, ale také potřeba přilákat patřičnou pozornost.
Minulý měsíc proběhla schůzka ohledně nahrazení současných pohonných hybridních jednotek V6 novými, jednoduššími a hlavně hlučnějšími motory, jejichž éra by měla započít vypršením té současné, platné do roku 2020. Šéf Renaultu Cyril Abiteboul se domnívá, že dosažení konsensu v oblasti nedostatků v pravidlech bude snadné, obává se však, že přijetí detailů přijatelných pro všechny strany - včetně obce fanoušků - bude náročnější.
"Jedná se o typickou oblast, ve které nebude snadné najít řešení z důvodu složitých technologií a dalších otázek. Bude nutné uspokojit automobilky, které v současném modelu financují sport. Možná bude zvolen model jiný, ve kterém nebudou výrobci automobilů tak zásadní, ale doposud tak tomu není. Potřebujete také vyjít vstříc fanouškům, stejně tak zákaznickým týmům, takže ona otázka se vůbec nebude lehce řešit. Bude třeba nalézt určitou shodu - co je na současné formuli dobré a co špatné. Ovšem najít řešení bude obtížné, nejen z politických důvodů nebo kvůli určitým výhodám, potíže mohou být s lidmi, kteří jsou momentálně na vrcholu a logicky si budou chtít bránit výhody, které si vydobyli. V této oblasti bude nutné najít společnou diagnózu, která bude přijatelná jak pro týmy, tak pro FIA a Liberty Media," komentuje situaci Abiteboul.
Jednání dospělo k názoru a vyplynula z něj i dohoda, že by hybridní část pohonných jednotek měla zůstat i u nových agregátů, hlavní pozornost by se měla zaměřit na prvek hluku, jehož absenci fanoušci před třemi lety rozdýchávali asi nejhůř.
"Elektronika nikdy nevymizí, to je jisté, potřebujeme ji a proto musíme nadále mít hybridní pohon. Je třeba mít větší kombinaci mezi spalovacími a hybridními motory, ale také jsme se dohodli, že to nesmí být na úkor celkové show. Potřebujeme hluk, F1 musí na fanoušky řvát, a k tomu doposud nedošlo," pokračuje Abiteboul.
Další podstatnou otázkou, které Abiteboul přikládá velkou důležitost, je větší nebo lépe řečeno důkladnější kontrola Formule 1, včetně požadovaného omezení rozpočtu. I tady se šéf Renaultu domnívá, že nejde o záležitost nemožnou, nicméně hodně komplikovanou.
"Aniž bychom rozebírali technické detaily a sdílené analýzami ze strany všech týmů, je evidentní, že náklady pro automobilky i nezávislé týmy jsou příliš vysoké. Rozpočtové omezení by pomohlo, s tím všichni souhlasíme. Ale jak dál? To bude výzva, nicméně taková, která je určena opět pro všechny. Takže doufám, že se do ní zapojí všechny mozky v paddocku a dojdeme ke správnému řešení," přeje si Abiteboul.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.