Stáj s historickými úspěchy zažívá katastrofální vstup do nové sezóny Formule 1. Dnešní kvalifikační výsledky s obrovskou časovou ztrátou na zbytek konkurence to jen podtrhují. A nebude asi jen tak lépe - oba piloti shodně tvrdí, že na nápravu problémů bude jejich tým potřebovat spoustu času.
Dnešní odpoledne v Melbourne bylo pro britskou tradiční stáj z Grove noční můrou. S naprostou jistotou se kvalifikovali do poslední řady na startovním roštu, přičemž rychlejší z obou pilotů George Russell skončil téměř 1,3s za nejbližším nejpomalejším vozem, Robert Kubica po problémech s defektem pneumatiky, k němuž došlo po kontaktu se zdí, dokonce dalších 1,7s vzadu.
"V kvalifikaci se přihodilo něco podivného, dobrá, ne podivného, něco pozitivního, nicméně potřebujeme porozumět důvodu," říká Robert Kubica pro oficiální stránky F1. "Trápil jsem se s přilnavostí a pak náhle, když jsem v Q1 opouštěl garáž, abych zamířil ke své třetí jízdě, cítil jsem mnohem lepší přilnavost a vlastně jsem dnes poprvé mohl vůz řídit. Pravděpodobně si moc nerozumíme s pneumatikami, ale okamžitě jsem vnímal mnohem lepší grip. Je to škoda, protože na výjezdu z desáté zatáčky jsem se dopustil chyby, střihnul jsem to o zeď."
"Nicméně to bylo mé první kolo, kdy jsem mohl auto řídit. Neměli jsme co ztratit a ja cítil přilnavost. Vlastně jsem byl na výjezdu z deváté zatáčky téměř o sekundu (napřed) oproti mému předchozímu času. Dokonce nejde o vrchol desáté zatáčky, ale pravděpodobně výjezd ze zatáčky číslo devět, měl jsem o trochu více gripu a to mě natlačilo do širší stopy při nájezdu do desítky. Je to škoda, ale tak to je. Musíme si projít data, protože je tu hodně odlišností, vycházejících možná z něčeho, čemu jsme nepřikládali dostatečnou váhu. Opravdu to ovlivňuje výkon vozu a pocit v něm," dodává k incidentu polský pilot, jenž se do ostrého režimu F1 vrací po dlouhé pauze, naposledy závodil v sezóně 2010.
Nestandardní chování vozu spočívá ale dle tvrzení obou závodníků Williamsu v mnohem zásadnějším problému, který nepůjde jen tak lehce odstranit a nepůjde jen o nedostatek přítlaku ve srovnání s konkurencí. V návrhu vozu FW42 se vyskytuje údajně zásadní komplikace, jež si vyžádá celé měsíce práce.
"Existuje jeden zásadní [problém], jenž nechci probírat veřejně," říká pro RaceFans George Russell. "Chápeme, co to je, ale to neznamená, že se můžeme v pondělí ráno vzbudit a napravit to. Změnit něco tak zásadního zabere měsíce vývoje a práce na simulátoru, návrháři pracují na tom, jak to udělat. Ale to je to, co je třeba v tuto chvíli udělat a bohužel hledíme na množství závodů, než budeme schopni soupeřit."
"Myslím, že jakmile tento zásadní problém vyřešíme, bude to velký skok," tvrdí nováček v barvách Williamsu. "Budeme stále pravděpodobně na konci roštu, ale raději s šancí na souboj, než je tomu v současné době, kdy opravdu nemáme žádnou naději, protože jsme příliš moc vzadu."
"Nechci udávat čísla, protože loni si myslím jsme věděli dokonce dříve, co je tím základním problémem vozu a po celý rok to zůstalo víceméně stejné," doplňuje i Kubica svůj pohled na možnosti zlepšení aktuální situace Williamsu. "Ale možná proto, že jsem zkušenější, tak nikdy neřeknu, že to potrvá dva nebo tři měsíce. Myslím, že pro tuto chvíli to nikdo neví. Doufám, že to zabere pouze dva nebo tři měsíce, ale nemohu to říct, nevím."
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.