Otázka rozpočtových stropů se už několikrát řešila a stejně se neustále žehrá na rozdílné možnosti týmů na špici a těch menších. Jaká by tedy měla být ideální suma, dostatečná natolik, aby pokryla celoroční náklady? Odpověď nabízejí pracovníci Force Indie
Provozní ředitel Force Indie Otmar Szafnauer dospěl k částce, která podle něj bez potíží bude dostatečná k celoročnímu provozu týmu a navíc by mohla být snadno kontrolovatelná ze strany FIA. Szafnauer opírá svůj výpočet o fakt, že se připravují další rozsáhlé změny po roce 2020, proto by i otázka omezení nákladů měla být v popředí priorit. Podle něj by postačila suma kolem 150 milionů dolarů
"Je třeba, abychom byli pragmatičtí. Otázka rozpočtového stropu se po nějaké době vrací. Jsou tu týmy, které utratí 250 milionů $ pro tisícovku zaměstnanců - což není nutně nezbytné - a pak najednou by směli vynaložit o 100 milionů méně. Nejspíš by se tak zbavili 300 - 500 zaměstnanců, což není nic lehkého. Ale osobně si myslím, že 150 milionů $ je dost velká suma na závodění, určitě větší než v jiných závodních kategoriích. Mohli bychom připravit fantastickou podívanou pro fanoušky i za těch 150 milionů, takže se domnívám, že je to reálný odhad - a většina týmů vlastně zase tak moc neušetří. Protože i když nějaká omezení existují, polovina z nás stejně byla pod touto hranicí, takže by se nás to stejně netýkalo. Mám za to, že by to byl případ ani ne poloviny, nejspíš tak čtyř z deseti týmů," domnívá se Szafnauer.
Formule 1 nabízí velkolepou možnost bohatě utrácet. Zavedení rozpočtového stropu by přimělo automobilky, aby přenesli náklady na vývoj do odtažitých dceřinných společností, aby mohli nadále pokračovat ve své činnosti mimo dosah regulačních orgánu FIA. Szafnauer se ale domnívá, že by tyto subjekty mohly být pod kontrolou potenciálních informátorů.
"Tohle je vždycky otázka, co přijde, jestli lidé budou chtít rozpočtové stropy obejít. Myslím, že jsou preventivní metody, jak tomu zabránit. Existuje samozřejmě rovnice, že pokud nezaplatíte daň, ušetříte víc peněz, ale vlády mají mechanismy jak to kontrolovat a zabránit tomu. Jsem si jistý, že dost lidí to tak dělá, možná o některých ani nevíme, ale každou chvíli je někdo stíhán a pokutován. A pokud je prohřešek hodně velký, tak v případě dopadení by měl přijít trest. Asi největší zastrašování může pocházet od lidí, kteří budou putovat od týmu k týmu s vědomostmi o tom, co se tam děje, a pak řeknou: »Jestlipak víte, co dělá ten či onen? Takhle se jim daří obejít těch 150 milionů«. Proto si myslím, že informátoři by byli asi nejlepší odstrašující prostředek," má svou vizi Szafnauer.
Nelze ale upřít, že je poněkud romanticky pojatá - v dnešním světě vyspělých komunikačních technologií by takový whistle-blower asi dlouho v utajení nefungoval. Naopak těch možností, jak zneprůhlednit financování asi bude podstatně více a někdy mohou zabíhat do takových sfér, v níž se vyzná jen opravdu vysoce školená osoba. A její existence by se dala asi jen velice těžko utajit.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.