Nový majitel Formule 1 Liberty Media krátce po převzetí moci začal vypočítávat jednotlivé oblasti, ve kterých chce dosáhnout změn. Koresponduje to s jeho záměrem vytvořit pro toto sportovní odvětví dlouhodobou strategii.
Jedním z bodů, kterému se chce nové vedení věnovat, je rozpočtový strop jednotlivých týmů. V minulosti už bylo toto téma několikrát na pořadu dne, hledaly se dokonce různé formy, jak omezit výdaje - od omezení testování až po limitovaný počet pracovníků týmu v závodě. Většina návrhů ale nikdy nebyla přijata. Není na tom nic nenormálního, každý úspěšný tým si chce svou převahu udržet a zároveň trvá na tom, že není možné, aby někdo nahlížel pod jeho rozpočtovou pokličku. Zvláště to zdůrazňují tovární týmy automobilek.
Nyní se může zablýsknout na časy. Nový generální ředitel F1 Ross Brawn dal jasně najevo, že snaha o snížení výdajů je jedním z hlavních bodů, který by měl pomoci překlenout rozdíl mezi velkými a malými týmy, kterým by měl tento zásah pomoci přežít. Brawn rovněž uvedl, že nové přerozdělování příjmů lze očekávat s vypršením současné dohody, tedy v roce 2020.
"Existuje celý seznam cílů nového vedení a jedním z nich je postavit malé týmy na nohy. Na jednom konci jsou peníze vyplácené týmům, na druhém náklady na závodění a přípravu slušného představení. Peníze vyplácené týmům nebudeme moci poskytovat donekonečna, obchodní dohody se musejí přezkoumat. Ale co se týče nákladů na týmy, tak se domnívám, že držitel obchodních práv se pochopitelně snaží, aby se mu peníze vrátily zpět. Smysl dává, aby se dobře organizovaný malý tým dostal vzhůru. Pokud se nám to podaří, pak budou atraktivní i ostatní položky F1, protože představují životaschopný byznys. V tuto chvíli s tím nejsem docela jist, a právě proto se na musíme na danou oblast zaměřit," vysvětlil své ideje Ross Brawn.
McLaren jde proti prouduVelké týmy jsou tradičně proti kontrolovaným nákladům, ale jak bylo uvedeno, nový generální ředitel McLarenu Zak Brown dal jasně najevo, že by jeho tým podporoval omezení finančních výdajů. Dle jejich názoru se jedná o novou finanční strukturu sportu ve spojení s expanzí termínového kalendáře.
"Nemyslím, že bychom najednou měli 25 závodů. Pokud vzhlédneme k roku 2021 a směřování F1, tak má smysl otázku rozpočtového stropu podpořit. Pochopitelně je třeba diskutovat o samotné výši, co by to obnášelo a jak to zařídit. Taková debata určitě bude potřebná.
Současně by se také mělo hovořit o počtu závodů. Nebude to jednoduché, ale máme nové majitele a teď je to jejich sport. Je to hodně ožehavé téma, ale ekonomická stránka je už příliš nevyrovnaná. Netvrdím však, že by měli všichni dostávat stejně, jenom se domnívám, že rozdíl mezi prvním a posledním je příliš velký. To je podle mě příčina, proč týmy odcházejí a proč nemáme dostatek týmů, které by usilovaly o vítězství," komentuje situaci pro server motorsport.com Zak Brown.
Podle Brawna se dá předpokládat, že velké týmy své stanovisko nezmění a budou i nadále proti zavedení rozpočtového stropu. "Ti, co dostávají nejvíc, budou proti změnám v přímé úměře k těm, jež jich mají málo; ti pochopitelně budou usilovat, aby se toho změnilo co nejvíc. Bude to ještě pořádně žhavá diskuse, ale musíme to nějak řešit, protože současná situace není zdravá ani pro jednu stranu. A my potřebujeme zdravou F1," dodává Brawn.
Sedminásobný mistr světa byl vyřazen už v Q2, zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval pole position. Tento nečekaný výsledek ukazuje, jak proměnlivá může být forma v závodech Formule 1.
Charles Leclerc nečekaně ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska a získal pole position před vedoucím jezdcem šampionátu Oscarem Piastrim. Piastri v Q3 bojoval s nepříznivými podmínkami, které podle něj způsobil náhlý vítr, jež mu zkomplikoval optimální průjezd zatáčkami a zmařil šanci na první místo.
McLaren měl našlápnuto k pole position, ale Charles Leclerc překvapil a uzmul první místo pro Ferrari. Předvedl skvělé kolo právě ve chvíli, kdy to bylo nejvíce potřeba.
Laurent Mekies přiznal, že Racing Bulls se celý víkend potýkají s nedostatkem přilnavosti a špatným vyvážením vozu RB21. Podle něj se tým trápil ve všech trénincích a najít správné nastavení bylo velmi obtížné.
Předseda Ferrari John Elkann potvrdil svou důvěru ve šéfa týmu Freda Vasseura. Podpora přichází ve chvíli, kdy se tým snaží stabilizovat výkonnost a pokračovat v dlouhodobém růstu.
McLaren před kvalifikací jasně ukázal svou sílu, když v posledním tréninku dominoval a vytvořil si pohodlný náskok. Tento výkon naznačuje, že tým je připraven zaútočit na přední pozice při sobotním měření sil.
Lewis Hamilton zaostal v tréninku na Hungaroringu za týmovým kolegou Charlesem Leclercem. Brit ztrácel tempo a hledal optimální nastavení monopostu.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.