Nový majitel Formule 1 Liberty Media krátce po převzetí moci začal vypočítávat jednotlivé oblasti, ve kterých chce dosáhnout změn. Koresponduje to s jeho záměrem vytvořit pro toto sportovní odvětví dlouhodobou strategii.
Jedním z bodů, kterému se chce nové vedení věnovat, je rozpočtový strop jednotlivých týmů. V minulosti už bylo toto téma několikrát na pořadu dne, hledaly se dokonce různé formy, jak omezit výdaje - od omezení testování až po limitovaný počet pracovníků týmu v závodě. Většina návrhů ale nikdy nebyla přijata. Není na tom nic nenormálního, každý úspěšný tým si chce svou převahu udržet a zároveň trvá na tom, že není možné, aby někdo nahlížel pod jeho rozpočtovou pokličku. Zvláště to zdůrazňují tovární týmy automobilek.
Nyní se může zablýsknout na časy. Nový generální ředitel F1 Ross Brawn dal jasně najevo, že snaha o snížení výdajů je jedním z hlavních bodů, který by měl pomoci překlenout rozdíl mezi velkými a malými týmy, kterým by měl tento zásah pomoci přežít. Brawn rovněž uvedl, že nové přerozdělování příjmů lze očekávat s vypršením současné dohody, tedy v roce 2020.
"Existuje celý seznam cílů nového vedení a jedním z nich je postavit malé týmy na nohy. Na jednom konci jsou peníze vyplácené týmům, na druhém náklady na závodění a přípravu slušného představení. Peníze vyplácené týmům nebudeme moci poskytovat donekonečna, obchodní dohody se musejí přezkoumat. Ale co se týče nákladů na týmy, tak se domnívám, že držitel obchodních práv se pochopitelně snaží, aby se mu peníze vrátily zpět. Smysl dává, aby se dobře organizovaný malý tým dostal vzhůru. Pokud se nám to podaří, pak budou atraktivní i ostatní položky F1, protože představují životaschopný byznys. V tuto chvíli s tím nejsem docela jist, a právě proto se na musíme na danou oblast zaměřit," vysvětlil své ideje Ross Brawn.
McLaren jde proti prouduVelké týmy jsou tradičně proti kontrolovaným nákladům, ale jak bylo uvedeno, nový generální ředitel McLarenu Zak Brown dal jasně najevo, že by jeho tým podporoval omezení finančních výdajů. Dle jejich názoru se jedná o novou finanční strukturu sportu ve spojení s expanzí termínového kalendáře.
"Nemyslím, že bychom najednou měli 25 závodů. Pokud vzhlédneme k roku 2021 a směřování F1, tak má smysl otázku rozpočtového stropu podpořit. Pochopitelně je třeba diskutovat o samotné výši, co by to obnášelo a jak to zařídit. Taková debata určitě bude potřebná.
Současně by se také mělo hovořit o počtu závodů. Nebude to jednoduché, ale máme nové majitele a teď je to jejich sport. Je to hodně ožehavé téma, ale ekonomická stránka je už příliš nevyrovnaná. Netvrdím však, že by měli všichni dostávat stejně, jenom se domnívám, že rozdíl mezi prvním a posledním je příliš velký. To je podle mě příčina, proč týmy odcházejí a proč nemáme dostatek týmů, které by usilovaly o vítězství," komentuje situaci pro server motorsport.com Zak Brown.
Podle Brawna se dá předpokládat, že velké týmy své stanovisko nezmění a budou i nadále proti zavedení rozpočtového stropu. "Ti, co dostávají nejvíc, budou proti změnám v přímé úměře k těm, jež jich mají málo; ti pochopitelně budou usilovat, aby se toho změnilo co nejvíc. Bude to ještě pořádně žhavá diskuse, ale musíme to nějak řešit, protože současná situace není zdravá ani pro jednu stranu. A my potřebujeme zdravou F1," dodává Brawn.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.