Nový majitel Formule 1 Liberty Media krátce po převzetí moci začal vypočítávat jednotlivé oblasti, ve kterých chce dosáhnout změn. Koresponduje to s jeho záměrem vytvořit pro toto sportovní odvětví dlouhodobou strategii.
Jedním z bodů, kterému se chce nové vedení věnovat, je rozpočtový strop jednotlivých týmů. V minulosti už bylo toto téma několikrát na pořadu dne, hledaly se dokonce různé formy, jak omezit výdaje - od omezení testování až po limitovaný počet pracovníků týmu v závodě. Většina návrhů ale nikdy nebyla přijata. Není na tom nic nenormálního, každý úspěšný tým si chce svou převahu udržet a zároveň trvá na tom, že není možné, aby někdo nahlížel pod jeho rozpočtovou pokličku. Zvláště to zdůrazňují tovární týmy automobilek.
Nyní se může zablýsknout na časy. Nový generální ředitel F1 Ross Brawn dal jasně najevo, že snaha o snížení výdajů je jedním z hlavních bodů, který by měl pomoci překlenout rozdíl mezi velkými a malými týmy, kterým by měl tento zásah pomoci přežít. Brawn rovněž uvedl, že nové přerozdělování příjmů lze očekávat s vypršením současné dohody, tedy v roce 2020.
"Existuje celý seznam cílů nového vedení a jedním z nich je postavit malé týmy na nohy. Na jednom konci jsou peníze vyplácené týmům, na druhém náklady na závodění a přípravu slušného představení. Peníze vyplácené týmům nebudeme moci poskytovat donekonečna, obchodní dohody se musejí přezkoumat. Ale co se týče nákladů na týmy, tak se domnívám, že držitel obchodních práv se pochopitelně snaží, aby se mu peníze vrátily zpět. Smysl dává, aby se dobře organizovaný malý tým dostal vzhůru. Pokud se nám to podaří, pak budou atraktivní i ostatní položky F1, protože představují životaschopný byznys. V tuto chvíli s tím nejsem docela jist, a právě proto se na musíme na danou oblast zaměřit," vysvětlil své ideje Ross Brawn.
McLaren jde proti prouduVelké týmy jsou tradičně proti kontrolovaným nákladům, ale jak bylo uvedeno, nový generální ředitel McLarenu Zak Brown dal jasně najevo, že by jeho tým podporoval omezení finančních výdajů. Dle jejich názoru se jedná o novou finanční strukturu sportu ve spojení s expanzí termínového kalendáře.
"Nemyslím, že bychom najednou měli 25 závodů. Pokud vzhlédneme k roku 2021 a směřování F1, tak má smysl otázku rozpočtového stropu podpořit. Pochopitelně je třeba diskutovat o samotné výši, co by to obnášelo a jak to zařídit. Taková debata určitě bude potřebná.
Současně by se také mělo hovořit o počtu závodů. Nebude to jednoduché, ale máme nové majitele a teď je to jejich sport. Je to hodně ožehavé téma, ale ekonomická stránka je už příliš nevyrovnaná. Netvrdím však, že by měli všichni dostávat stejně, jenom se domnívám, že rozdíl mezi prvním a posledním je příliš velký. To je podle mě příčina, proč týmy odcházejí a proč nemáme dostatek týmů, které by usilovaly o vítězství," komentuje situaci pro server motorsport.com Zak Brown.
Podle Brawna se dá předpokládat, že velké týmy své stanovisko nezmění a budou i nadále proti zavedení rozpočtového stropu. "Ti, co dostávají nejvíc, budou proti změnám v přímé úměře k těm, jež jich mají málo; ti pochopitelně budou usilovat, aby se toho změnilo co nejvíc. Bude to ještě pořádně žhavá diskuse, ale musíme to nějak řešit, protože současná situace není zdravá ani pro jednu stranu. A my potřebujeme zdravou F1," dodává Brawn.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.