Vstup Heinekenu jako globálního partnera F1 vyvolal ostré reakce od odpůrců alkoholu a nemusejí ani pocházet ze zemí, kde jsou lihoviny tradičně tabu. Prezident FIA Jean Todt už dostal apel od European Alcohol Policy Alliance, které se nové spojení vůbec nelíbí.
Fanoušci F1 si mohli prohlédnout F1 v novém hávu už při kanadské Grand Prix, kde zelenobílo logo Heinekenu bylo řádně viditelné. Ale sekretářka zmíněné aliance Mariann Skar zaslala Jeanu Todtovi dopis, ve kterém zmiňuje své obavy ze spojení s holandským pivovarem v následujících letech.
Zástupkyně EAPA se ptá, jak zapadá spojení s producentem alkoholických nápojů do snahy FIA redukovat počet smrtelných nehod na silnicích. Mariann Skar k tomu dodává: "F1 by si měla položit otázku, jestli chtějí motorsport nebo podporu alkoholu? Při přenosu GP Monaka 2015 jsme spočitali během jedné minuty 11 odkazů na alkoholické značky. To je v průměru jeden odkaz za pět vteřin. Jak to bude vypadat, až se objeví Heineken jako hlavní sponzor F1? Pokud motorsport a výrobci alkoholických nápojů chtějí být vnímáni jako zástupci svých odvětví, měli by tuto dohodu zrušit a upustit od podpory F1 výrobcem alkoholických produktů," myslí si generální sekretářka EAPA.
European Alcohol Policy Alliance předložila plné znění dopisu, který postoupila Mariann Skar prezidentu FIA Jeanu Todtovi, v němž ho žádá o přezkoumání dopadů uzavřené dohody mezi F1 a Heinekenem s žádostí, aby v F1 nebyly propagovány alkoholické výrobky.
Vážený pane Todte,
Reaguji na sponzorskou smlouvu F1 s Heinekenem.
Heineken nedávno rozjel novou sponzorskou smlouvu s F1, pětiletá dohoda se odhaduje na sumu 150 milionů $. Základem této dohdy je umístění loga Heineken jako hlavního sponzora na vybrané okruhy, začlenění do názvu akce, televizní reklamy a další propagační aktivity.
Je to velký problém, protože alkohol a řízení vozidel by nemělo být spojováno. Alkoholické značky nyní dominují sponzoringu F1, dochází k propojení nejpopulárnějšího motoristického sportu s jednou z hlavních příčin úmrtí na silnicích, jízdou pod vlivem alkoholu.
Propagace alkoholu má velký vliv na společnost, zejména na mladé lidi. Jak jistě dobře víte, Formule 1 má širokou podporu výrobců alkoholu, a to i před zmíněným novým majoritním kontraktem. Analýza Grand Prix Monaca 2015 ukázala, že se během jedné minuty objevilo průměrně 11 odkazů na alkoholické výroby - tedy jeden každých pět vteřin. Podpora alkoholu během takových ikonických podniků celkově posiluje proalkoholické sociální normy. Monacký závod má průměrnou celosvětovou sledovanost kolem 500 milionů lidí a při nové smlouvě kromě předchozích dohod sestane více globální podporou alkoholických značek než sportovní událostí.
Již dříve jsme vám zaslali své obavy, neboť vy a FIA jste deklarovali svůj závazek týkající se bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích a zároveň činnost v "Action for Road Safety" (Akce pro bezpečnost silničního provozu), jakož i post zvláštního vyslance OSN pro bezpečnost silničního provozu.
Rádi bychom vám připomněli, že jízda pod vlivem alkoholu je jednou z nejčastějších příčin úmrtí v silničním provozu. Proto je znepokojující, že F1 nyní nabízí ještě těsnější spojení mezi výrobcem alkoholických produktů a motorsportu.
Chceme vás touto cestou požádat, abyste tento problém nebral na lehkou váhu a zvážil možnost odklonu od podobných sponzorských smluv, jak tomu bylo v případě propagace tabákových výrobků. FIA není bez odpovědnosti, je řídícím orgánem F1 a zároveň jedním z akcionářů motorsportu.
Mariann Skar, generální tajemnice European Alcohol Policy Alliance
V minuĺosti se v F1 objevilo nemalé množství alkoholických sponzorů. Už v roce 1975 předvedl svůj hesketh ve zlatavé barvě pivovaru Warsteiner Harald Ertl, o tři roky později se německý výrobce piva stal generálním sponzorem týmu Arrows. Vídali jsme i dalšího producenta pěnivého moku Molson, který byl generálním sponzorem GP Kanady, v F1 jsme vídali i značky Labbat's, Foster's a dokonce jeden čas i Pilsner Urquell. Své místo tu měl i typický "Honza Chodec" neboli Johnnie Walker a v čerstvé paměti je smlouva McLarenu s Chandonem (více zde).
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.