Vstup Heinekenu jako globálního partnera F1 vyvolal ostré reakce od odpůrců alkoholu a nemusejí ani pocházet ze zemí, kde jsou lihoviny tradičně tabu. Prezident FIA Jean Todt už dostal apel od European Alcohol Policy Alliance, které se nové spojení vůbec nelíbí.
Fanoušci F1 si mohli prohlédnout F1 v novém hávu už při kanadské Grand Prix, kde zelenobílo logo Heinekenu bylo řádně viditelné. Ale sekretářka zmíněné aliance Mariann Skar zaslala Jeanu Todtovi dopis, ve kterém zmiňuje své obavy ze spojení s holandským pivovarem v následujících letech.
Zástupkyně EAPA se ptá, jak zapadá spojení s producentem alkoholických nápojů do snahy FIA redukovat počet smrtelných nehod na silnicích. Mariann Skar k tomu dodává: "F1 by si měla položit otázku, jestli chtějí motorsport nebo podporu alkoholu? Při přenosu GP Monaka 2015 jsme spočitali během jedné minuty 11 odkazů na alkoholické značky. To je v průměru jeden odkaz za pět vteřin. Jak to bude vypadat, až se objeví Heineken jako hlavní sponzor F1? Pokud motorsport a výrobci alkoholických nápojů chtějí být vnímáni jako zástupci svých odvětví, měli by tuto dohodu zrušit a upustit od podpory F1 výrobcem alkoholických produktů," myslí si generální sekretářka EAPA.
European Alcohol Policy Alliance předložila plné znění dopisu, který postoupila Mariann Skar prezidentu FIA Jeanu Todtovi, v němž ho žádá o přezkoumání dopadů uzavřené dohody mezi F1 a Heinekenem s žádostí, aby v F1 nebyly propagovány alkoholické výrobky.
Vážený pane Todte,
Reaguji na sponzorskou smlouvu F1 s Heinekenem.
Heineken nedávno rozjel novou sponzorskou smlouvu s F1, pětiletá dohoda se odhaduje na sumu 150 milionů $. Základem této dohdy je umístění loga Heineken jako hlavního sponzora na vybrané okruhy, začlenění do názvu akce, televizní reklamy a další propagační aktivity.
Je to velký problém, protože alkohol a řízení vozidel by nemělo být spojováno. Alkoholické značky nyní dominují sponzoringu F1, dochází k propojení nejpopulárnějšího motoristického sportu s jednou z hlavních příčin úmrtí na silnicích, jízdou pod vlivem alkoholu.
Propagace alkoholu má velký vliv na společnost, zejména na mladé lidi. Jak jistě dobře víte, Formule 1 má širokou podporu výrobců alkoholu, a to i před zmíněným novým majoritním kontraktem. Analýza Grand Prix Monaca 2015 ukázala, že se během jedné minuty objevilo průměrně 11 odkazů na alkoholické výroby - tedy jeden každých pět vteřin. Podpora alkoholu během takových ikonických podniků celkově posiluje proalkoholické sociální normy. Monacký závod má průměrnou celosvětovou sledovanost kolem 500 milionů lidí a při nové smlouvě kromě předchozích dohod sestane více globální podporou alkoholických značek než sportovní událostí.
Již dříve jsme vám zaslali své obavy, neboť vy a FIA jste deklarovali svůj závazek týkající se bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích a zároveň činnost v "Action for Road Safety" (Akce pro bezpečnost silničního provozu), jakož i post zvláštního vyslance OSN pro bezpečnost silničního provozu.
Rádi bychom vám připomněli, že jízda pod vlivem alkoholu je jednou z nejčastějších příčin úmrtí v silničním provozu. Proto je znepokojující, že F1 nyní nabízí ještě těsnější spojení mezi výrobcem alkoholických produktů a motorsportu.
Chceme vás touto cestou požádat, abyste tento problém nebral na lehkou váhu a zvážil možnost odklonu od podobných sponzorských smluv, jak tomu bylo v případě propagace tabákových výrobků. FIA není bez odpovědnosti, je řídícím orgánem F1 a zároveň jedním z akcionářů motorsportu.
Mariann Skar, generální tajemnice European Alcohol Policy Alliance
V minuĺosti se v F1 objevilo nemalé množství alkoholických sponzorů. Už v roce 1975 předvedl svůj hesketh ve zlatavé barvě pivovaru Warsteiner Harald Ertl, o tři roky později se německý výrobce piva stal generálním sponzorem týmu Arrows. Vídali jsme i dalšího producenta pěnivého moku Molson, který byl generálním sponzorem GP Kanady, v F1 jsme vídali i značky Labbat's, Foster's a dokonce jeden čas i Pilsner Urquell. Své místo tu měl i typický "Honza Chodec" neboli Johnnie Walker a v čerstvé paměti je smlouva McLarenu s Chandonem (více zde).
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.