Vstup Heinekenu jako globálního partnera F1 vyvolal ostré reakce od odpůrců alkoholu a nemusejí ani pocházet ze zemí, kde jsou lihoviny tradičně tabu. Prezident FIA Jean Todt už dostal apel od European Alcohol Policy Alliance, které se nové spojení vůbec nelíbí.
Fanoušci F1 si mohli prohlédnout F1 v novém hávu už při kanadské Grand Prix, kde zelenobílo logo Heinekenu bylo řádně viditelné. Ale sekretářka zmíněné aliance Mariann Skar zaslala Jeanu Todtovi dopis, ve kterém zmiňuje své obavy ze spojení s holandským pivovarem v následujících letech.
Zástupkyně EAPA se ptá, jak zapadá spojení s producentem alkoholických nápojů do snahy FIA redukovat počet smrtelných nehod na silnicích. Mariann Skar k tomu dodává: "F1 by si měla položit otázku, jestli chtějí motorsport nebo podporu alkoholu? Při přenosu GP Monaka 2015 jsme spočitali během jedné minuty 11 odkazů na alkoholické značky. To je v průměru jeden odkaz za pět vteřin. Jak to bude vypadat, až se objeví Heineken jako hlavní sponzor F1? Pokud motorsport a výrobci alkoholických nápojů chtějí být vnímáni jako zástupci svých odvětví, měli by tuto dohodu zrušit a upustit od podpory F1 výrobcem alkoholických produktů," myslí si generální sekretářka EAPA.
European Alcohol Policy Alliance předložila plné znění dopisu, který postoupila Mariann Skar prezidentu FIA Jeanu Todtovi, v němž ho žádá o přezkoumání dopadů uzavřené dohody mezi F1 a Heinekenem s žádostí, aby v F1 nebyly propagovány alkoholické výrobky.
Vážený pane Todte,
Reaguji na sponzorskou smlouvu F1 s Heinekenem.
Heineken nedávno rozjel novou sponzorskou smlouvu s F1, pětiletá dohoda se odhaduje na sumu 150 milionů $. Základem této dohdy je umístění loga Heineken jako hlavního sponzora na vybrané okruhy, začlenění do názvu akce, televizní reklamy a další propagační aktivity.
Je to velký problém, protože alkohol a řízení vozidel by nemělo být spojováno. Alkoholické značky nyní dominují sponzoringu F1, dochází k propojení nejpopulárnějšího motoristického sportu s jednou z hlavních příčin úmrtí na silnicích, jízdou pod vlivem alkoholu.
Propagace alkoholu má velký vliv na společnost, zejména na mladé lidi. Jak jistě dobře víte, Formule 1 má širokou podporu výrobců alkoholu, a to i před zmíněným novým majoritním kontraktem. Analýza Grand Prix Monaca 2015 ukázala, že se během jedné minuty objevilo průměrně 11 odkazů na alkoholické výroby - tedy jeden každých pět vteřin. Podpora alkoholu během takových ikonických podniků celkově posiluje proalkoholické sociální normy. Monacký závod má průměrnou celosvětovou sledovanost kolem 500 milionů lidí a při nové smlouvě kromě předchozích dohod sestane více globální podporou alkoholických značek než sportovní událostí.
Již dříve jsme vám zaslali své obavy, neboť vy a FIA jste deklarovali svůj závazek týkající se bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích a zároveň činnost v "Action for Road Safety" (Akce pro bezpečnost silničního provozu), jakož i post zvláštního vyslance OSN pro bezpečnost silničního provozu.
Rádi bychom vám připomněli, že jízda pod vlivem alkoholu je jednou z nejčastějších příčin úmrtí v silničním provozu. Proto je znepokojující, že F1 nyní nabízí ještě těsnější spojení mezi výrobcem alkoholických produktů a motorsportu.
Chceme vás touto cestou požádat, abyste tento problém nebral na lehkou váhu a zvážil možnost odklonu od podobných sponzorských smluv, jak tomu bylo v případě propagace tabákových výrobků. FIA není bez odpovědnosti, je řídícím orgánem F1 a zároveň jedním z akcionářů motorsportu.
Mariann Skar, generální tajemnice European Alcohol Policy Alliance
V minuĺosti se v F1 objevilo nemalé množství alkoholických sponzorů. Už v roce 1975 předvedl svůj hesketh ve zlatavé barvě pivovaru Warsteiner Harald Ertl, o tři roky později se německý výrobce piva stal generálním sponzorem týmu Arrows. Vídali jsme i dalšího producenta pěnivého moku Molson, který byl generálním sponzorem GP Kanady, v F1 jsme vídali i značky Labbat's, Foster's a dokonce jeden čas i Pilsner Urquell. Své místo tu měl i typický "Honza Chodec" neboli Johnnie Walker a v čerstvé paměti je smlouva McLarenu s Chandonem (více zde).
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.