ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Nový okruh se konečně dočkal - motory vozů Formule 1 se rozburácely naplno před posledním podnikem letošní sezóny. V prvním tréninku létal po okruhu Yas Marina Lewis Hamilton se svým stříbrným McLarenem, až za ním se seřadili nejrychlejší muži letošního šampionátu v pořadí Button, Vettel a Barrichello.
Piloty přivítalo slunečné, teplé počasí a modrá obloha. Teploty vystoupaly na 30 °C, vlhkost vzduchu se držela kolem 15% a tlak byl přes 1013 hPa.
První vyjel na trať Mark Webber následovaný Nickem Heidfeldem. Během prvních 8 min všichni odjeli svá instalační kola - Heidfeld, Kubica, Liuzzi a Sutil měli na kontě po dvou okruzích - a zajeli do garáží, na trati se chvíli nic nedělo. Vettel hlásí po instalačním kole, že je trať špinavá a mimo závodní stopu velmi kluzká.
Po čtyřech minutách ticha vyráží na trať Jaime Alguersuari, jenž si jako první připsal měřené kolo - 1:55,624 min, což bylo 15 vteřin za časem ze simulací, v jedné ze zatáček byl ale dost široký. Druhé kolo hned na to již bylo lepší: 1:50,886. Alguersuari si 10 min jezdil po Yas Marině sám. Byl i prvním mužem, jenž překonal 300 km/hod na první dlouhé rovince. Ve svém desátém kole se zlepšil na 1:49,143, to už se začali přidávat další piloti - Buemi s Grosjeanem.
Vedení po necelé půlhodince přebral Buemi s časem 1:48,373 min, měřené kolo mělo na svém kontě zatím ale stále jen pět pilotů. Švýcar létal po trati, v dalším kole ubral více než vteřinu (1:47,207 min) a bezpečně vedl před druhým Rosbergem (1:47,852 min) a dále se zlepšoval. V tuto chvíli v boxech pořád stáli oba McLareny i Brawny.
Do akce se i nejsilnější týmy zapojily až po 40 minutách a pořadí se hned začalo míchat. Mark Webber se vyhoupl do čela, okruh zvládl za 1:45,649 min. Hned na to jej ale překonal o 277 tisícin týmový kolega Sebastian Vettel. Třetí místo držel v polovině tréninku s větším odstupem (0,721 sec) Kubica.
Dvacet min před koncem řídnul provoz před závěrečnou velkou vlnou. Na čele vystřídal Jensona Buttona (1:44,524 min) Lewis Hamilton (nejprve časem 1:44,219 a hned na to 1:43,939 min). McLareny neměly konkurenci v prostředním sektoru, jenž obsahuje obě dlouhé rovinky.
Během posledních dvou minut se z boxů vyrojili všichni jezdci krom Hamiltona a na dráze tak zahájili hon na jeho nejrychlejší čas - leč bezvýsledně. Vítězem prvního tréninku na malebném okruhu v Abú Zabí se tak stal Lewis Hamilton na McLarenu, následovaný mistrem světa Jensonem Buttonem a jeho nejbližšími pronásledovateli: Sebastianem Vettelm s Rubensem Barrichelem.
Krátké srovnání výkonů týmových kolegů v úvodním tréninku: Hamilton o 1,2 sec rychlejší než Kovalainen; Sutil o 1,6 sec rychlejší Liuzziho; Trulli 1,4 sec rychlejší než Kobajaši, Alonso 0,5 sec rychlejší než Grosjean; o stejný díl byl rychlejší i Räikkönen než Fisichella.
Přidám pár zákulisních drbů: v paddocku se dnes šuškalo o možné přestupu Tima Glocka do Renault a Adam Parr během přenosu prohlásil, že to je jejich Rosberg, kdo v McLarenu vystřídá Kovalainena.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.