ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Nový okruh se konečně dočkal - motory vozů Formule 1 se rozburácely naplno před posledním podnikem letošní sezóny. V prvním tréninku létal po okruhu Yas Marina Lewis Hamilton se svým stříbrným McLarenem, až za ním se seřadili nejrychlejší muži letošního šampionátu v pořadí Button, Vettel a Barrichello.
Piloty přivítalo slunečné, teplé počasí a modrá obloha. Teploty vystoupaly na 30 °C, vlhkost vzduchu se držela kolem 15% a tlak byl přes 1013 hPa.
První vyjel na trať Mark Webber následovaný Nickem Heidfeldem. Během prvních 8 min všichni odjeli svá instalační kola - Heidfeld, Kubica, Liuzzi a Sutil měli na kontě po dvou okruzích - a zajeli do garáží, na trati se chvíli nic nedělo. Vettel hlásí po instalačním kole, že je trať špinavá a mimo závodní stopu velmi kluzká.
Po čtyřech minutách ticha vyráží na trať Jaime Alguersuari, jenž si jako první připsal měřené kolo - 1:55,624 min, což bylo 15 vteřin za časem ze simulací, v jedné ze zatáček byl ale dost široký. Druhé kolo hned na to již bylo lepší: 1:50,886. Alguersuari si 10 min jezdil po Yas Marině sám. Byl i prvním mužem, jenž překonal 300 km/hod na první dlouhé rovince. Ve svém desátém kole se zlepšil na 1:49,143, to už se začali přidávat další piloti - Buemi s Grosjeanem.
Vedení po necelé půlhodince přebral Buemi s časem 1:48,373 min, měřené kolo mělo na svém kontě zatím ale stále jen pět pilotů. Švýcar létal po trati, v dalším kole ubral více než vteřinu (1:47,207 min) a bezpečně vedl před druhým Rosbergem (1:47,852 min) a dále se zlepšoval. V tuto chvíli v boxech pořád stáli oba McLareny i Brawny.
Do akce se i nejsilnější týmy zapojily až po 40 minutách a pořadí se hned začalo míchat. Mark Webber se vyhoupl do čela, okruh zvládl za 1:45,649 min. Hned na to jej ale překonal o 277 tisícin týmový kolega Sebastian Vettel. Třetí místo držel v polovině tréninku s větším odstupem (0,721 sec) Kubica.
Dvacet min před koncem řídnul provoz před závěrečnou velkou vlnou. Na čele vystřídal Jensona Buttona (1:44,524 min) Lewis Hamilton (nejprve časem 1:44,219 a hned na to 1:43,939 min). McLareny neměly konkurenci v prostředním sektoru, jenž obsahuje obě dlouhé rovinky.
Během posledních dvou minut se z boxů vyrojili všichni jezdci krom Hamiltona a na dráze tak zahájili hon na jeho nejrychlejší čas - leč bezvýsledně. Vítězem prvního tréninku na malebném okruhu v Abú Zabí se tak stal Lewis Hamilton na McLarenu, následovaný mistrem světa Jensonem Buttonem a jeho nejbližšími pronásledovateli: Sebastianem Vettelm s Rubensem Barrichelem.
Krátké srovnání výkonů týmových kolegů v úvodním tréninku: Hamilton o 1,2 sec rychlejší než Kovalainen; Sutil o 1,6 sec rychlejší Liuzziho; Trulli 1,4 sec rychlejší než Kobajaši, Alonso 0,5 sec rychlejší než Grosjean; o stejný díl byl rychlejší i Räikkönen než Fisichella.
Přidám pár zákulisních drbů: v paddocku se dnes šuškalo o možné přestupu Tima Glocka do Renault a Adam Parr během přenosu prohlásil, že to je jejich Rosberg, kdo v McLarenu vystřídá Kovalainena.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.