ABÚ ZABÍ - 1.TRÉNINK; Úvodní trénink na Velkou cenu Abú Zabí s hojnou účasti nováčků ovládl George Russell s Mercedesem, nejblíže mu byl Felipe Drugovich s Aston Martinem.
F1 týmy musí během letošní sezóny nasadit do hry alespoň dvakrát některého ze svých mladých jezdců, proto hned devět týmů nasadilo do úvodního tréninku deset nováčků - Red Bull jim dal k dispozici oba vozy, zatímco AlphaTauri zůstala u závodních jezdců.
Na dráze díky tomu Isack Hadjar (Red Bull) nahradil Maxe Verstappena, Jake Dennis (Red Bull) Sergia Péreze, Frederik Vesti (Mercedes) Lewis Hamiltona, Robert Shwartzman (Ferrari) Charlese Leclerca, Pato O'Ward (McLaren) Landa Norrise, Felipe Drugovich (Aston Martin) Fernanda Alonsa, Jack Doohan (Alpine) Estebana Ocona, Zack O'Sullivan (Williams) Alexandera Albona, Theo Pourchaire (Alfa Romeo) Zhoua Guanyu a Oliver Bearman (Haas) Nica Hülkenberga.
Na trať vyrazil jako první Lance Stroll a Felipe Drugovich s Aston Martinem, na voze měl soustavu Pitotových trubic pro měření proudění kolem vozu. Kanaďan na středně-tvrdých pneumatikách najel hned do měřeného kola: 1:31,035 min.
🟢 FP1 GREEN LIGHT 🟢Off we go! Felipe Drugovich, sporting some impressive aero rakes, heads through the tunnel and out on track 🙌#F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/WyOMb46wY1
— Formula 1 (@F1) November 24, 2023Dennis si stěžoval na uvolněnou přilbu a Russell po předvedení nejrychlejšího času (1:27,673) na chování svého Mercedesu: "Něco s řízením není úplně v pořádku." V polovině se opět zlepšil na 1:26,313 min, nejblíže mu byl Stroll s Aston Martinem, jeho ztráta ale již přesahovala 9 desetin.
McLaren v Abú Zabí oznámil prodloužení dlouhodobé spolupráce se Stříbrnými šípy - jejich pohonné jednotky bude odebírat i po změně motorových pravidel v sezóně 2026 až do roku 2030!
Pourchaire upozorňoval inženýry Alfa Romeo na to, že kvůli "šíleným" dotekům podlahy z vozovkou přichází v zatáčkách náhle o přítlak a málem vylétl z trati, zatímco Doohan se těsně vyhnul kontaktu se Sargeantovým Williamsem, který odbočoval do boxů: "Málem jsem zažil největší nehodu ve svém životě." Komisaři se tímto incidentem ještě budou dodatečně zabývat. Divoký průjezd poslední zatáčkou jako v rallye předvedl Stroll, jemuž zezadu nečekaně foukl vítr.
Doohan and Sargeant getting too close for comfort 😮Stewards will be looking at this again after the session 👀#F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/P76PUm55S5
— Formula 1 (@F1) November 24, 2023Russell po přechodu na měkké (C5) pneumatiky v závěru opět zrychlil (1:26,072 min), nejblíže mu byl nováček Drugovich s Aston Martinem (+ 0,288 s) a Ricciardo s vozem AlphaTauri (+ 0,361 s). Očekáváme ale, že nejrychlejší bude v neděli opět Red Bull, který má již titul v kapse.
V šampionátu konstruktérů půjde v poslední velké ceně nicméně pořád o hodně: Mercedes na 2. místě má před Ferrari náskok pouhých 4 bodů, čtvrtý McLaren před Aston Martinem má k dobru 11 bodů, pořadí se může ale měnit i na chvostu v boji o 7. příčku mezi stájemi Williams (28 bodů), AlphaTauri (21), Alfa Romeo (16) a Haas (16 bodů).
Nejde jen o miliony na odměnách, ale o různé sponzorské kontrakty či lepší pozici v boxech v nadcházející sezóně. V druhém tréninku za reprezentativnějších podmínek (při západu slunce - stejně jako kvalifikace a závod) již ve vozech budou pouze stálí závodní piloti a týmy se budou maximálně soustředit na přípravu na zítra a neděli.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.