ABÚ ZABÍ - 1.TRÉNINK; Úvodní trénink na Velkou cenu Abú Zabí s hojnou účasti nováčků ovládl George Russell s Mercedesem, nejblíže mu byl Felipe Drugovich s Aston Martinem.
F1 týmy musí během letošní sezóny nasadit do hry alespoň dvakrát některého ze svých mladých jezdců, proto hned devět týmů nasadilo do úvodního tréninku deset nováčků - Red Bull jim dal k dispozici oba vozy, zatímco AlphaTauri zůstala u závodních jezdců.
Na dráze díky tomu Isack Hadjar (Red Bull) nahradil Maxe Verstappena, Jake Dennis (Red Bull) Sergia Péreze, Frederik Vesti (Mercedes) Lewis Hamiltona, Robert Shwartzman (Ferrari) Charlese Leclerca, Pato O'Ward (McLaren) Landa Norrise, Felipe Drugovich (Aston Martin) Fernanda Alonsa, Jack Doohan (Alpine) Estebana Ocona, Zack O'Sullivan (Williams) Alexandera Albona, Theo Pourchaire (Alfa Romeo) Zhoua Guanyu a Oliver Bearman (Haas) Nica Hülkenberga.
Na trať vyrazil jako první Lance Stroll a Felipe Drugovich s Aston Martinem, na voze měl soustavu Pitotových trubic pro měření proudění kolem vozu. Kanaďan na středně-tvrdých pneumatikách najel hned do měřeného kola: 1:31,035 min.
🟢 FP1 GREEN LIGHT 🟢Off we go! Felipe Drugovich, sporting some impressive aero rakes, heads through the tunnel and out on track 🙌#F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/WyOMb46wY1
— Formula 1 (@F1) November 24, 2023Dennis si stěžoval na uvolněnou přilbu a Russell po předvedení nejrychlejšího času (1:27,673) na chování svého Mercedesu: "Něco s řízením není úplně v pořádku." V polovině se opět zlepšil na 1:26,313 min, nejblíže mu byl Stroll s Aston Martinem, jeho ztráta ale již přesahovala 9 desetin.
McLaren v Abú Zabí oznámil prodloužení dlouhodobé spolupráce se Stříbrnými šípy - jejich pohonné jednotky bude odebírat i po změně motorových pravidel v sezóně 2026 až do roku 2030!
Pourchaire upozorňoval inženýry Alfa Romeo na to, že kvůli "šíleným" dotekům podlahy z vozovkou přichází v zatáčkách náhle o přítlak a málem vylétl z trati, zatímco Doohan se těsně vyhnul kontaktu se Sargeantovým Williamsem, který odbočoval do boxů: "Málem jsem zažil největší nehodu ve svém životě." Komisaři se tímto incidentem ještě budou dodatečně zabývat. Divoký průjezd poslední zatáčkou jako v rallye předvedl Stroll, jemuž zezadu nečekaně foukl vítr.
Doohan and Sargeant getting too close for comfort 😮Stewards will be looking at this again after the session 👀#F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/P76PUm55S5
— Formula 1 (@F1) November 24, 2023Russell po přechodu na měkké (C5) pneumatiky v závěru opět zrychlil (1:26,072 min), nejblíže mu byl nováček Drugovich s Aston Martinem (+ 0,288 s) a Ricciardo s vozem AlphaTauri (+ 0,361 s). Očekáváme ale, že nejrychlejší bude v neděli opět Red Bull, který má již titul v kapse.
V šampionátu konstruktérů půjde v poslední velké ceně nicméně pořád o hodně: Mercedes na 2. místě má před Ferrari náskok pouhých 4 bodů, čtvrtý McLaren před Aston Martinem má k dobru 11 bodů, pořadí se může ale měnit i na chvostu v boji o 7. příčku mezi stájemi Williams (28 bodů), AlphaTauri (21), Alfa Romeo (16) a Haas (16 bodů).
Nejde jen o miliony na odměnách, ale o různé sponzorské kontrakty či lepší pozici v boxech v nadcházející sezóně. V druhém tréninku za reprezentativnějších podmínek (při západu slunce - stejně jako kvalifikace a závod) již ve vozech budou pouze stálí závodní piloti a týmy se budou maximálně soustředit na přípravu na zítra a neděli.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.