ABÚ ZABÍ - 1.TRÉNINK; Úvodní trénink na Velkou cenu Abú Zabí s hojnou účasti nováčků ovládl George Russell s Mercedesem, nejblíže mu byl Felipe Drugovich s Aston Martinem.
F1 týmy musí během letošní sezóny nasadit do hry alespoň dvakrát některého ze svých mladých jezdců, proto hned devět týmů nasadilo do úvodního tréninku deset nováčků - Red Bull jim dal k dispozici oba vozy, zatímco AlphaTauri zůstala u závodních jezdců.
Na dráze díky tomu Isack Hadjar (Red Bull) nahradil Maxe Verstappena, Jake Dennis (Red Bull) Sergia Péreze, Frederik Vesti (Mercedes) Lewis Hamiltona, Robert Shwartzman (Ferrari) Charlese Leclerca, Pato O'Ward (McLaren) Landa Norrise, Felipe Drugovich (Aston Martin) Fernanda Alonsa, Jack Doohan (Alpine) Estebana Ocona, Zack O'Sullivan (Williams) Alexandera Albona, Theo Pourchaire (Alfa Romeo) Zhoua Guanyu a Oliver Bearman (Haas) Nica Hülkenberga.
Na trať vyrazil jako první Lance Stroll a Felipe Drugovich s Aston Martinem, na voze měl soustavu Pitotových trubic pro měření proudění kolem vozu. Kanaďan na středně-tvrdých pneumatikách najel hned do měřeného kola: 1:31,035 min.
🟢 FP1 GREEN LIGHT 🟢Off we go! Felipe Drugovich, sporting some impressive aero rakes, heads through the tunnel and out on track 🙌#F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/WyOMb46wY1
— Formula 1 (@F1) November 24, 2023Dennis si stěžoval na uvolněnou přilbu a Russell po předvedení nejrychlejšího času (1:27,673) na chování svého Mercedesu: "Něco s řízením není úplně v pořádku." V polovině se opět zlepšil na 1:26,313 min, nejblíže mu byl Stroll s Aston Martinem, jeho ztráta ale již přesahovala 9 desetin.
McLaren v Abú Zabí oznámil prodloužení dlouhodobé spolupráce se Stříbrnými šípy - jejich pohonné jednotky bude odebírat i po změně motorových pravidel v sezóně 2026 až do roku 2030!
Pourchaire upozorňoval inženýry Alfa Romeo na to, že kvůli "šíleným" dotekům podlahy z vozovkou přichází v zatáčkách náhle o přítlak a málem vylétl z trati, zatímco Doohan se těsně vyhnul kontaktu se Sargeantovým Williamsem, který odbočoval do boxů: "Málem jsem zažil největší nehodu ve svém životě." Komisaři se tímto incidentem ještě budou dodatečně zabývat. Divoký průjezd poslední zatáčkou jako v rallye předvedl Stroll, jemuž zezadu nečekaně foukl vítr.
Doohan and Sargeant getting too close for comfort 😮Stewards will be looking at this again after the session 👀#F1 #AbuDhabiGP pic.twitter.com/P76PUm55S5
— Formula 1 (@F1) November 24, 2023Russell po přechodu na měkké (C5) pneumatiky v závěru opět zrychlil (1:26,072 min), nejblíže mu byl nováček Drugovich s Aston Martinem (+ 0,288 s) a Ricciardo s vozem AlphaTauri (+ 0,361 s). Očekáváme ale, že nejrychlejší bude v neděli opět Red Bull, který má již titul v kapse.
V šampionátu konstruktérů půjde v poslední velké ceně nicméně pořád o hodně: Mercedes na 2. místě má před Ferrari náskok pouhých 4 bodů, čtvrtý McLaren před Aston Martinem má k dobru 11 bodů, pořadí se může ale měnit i na chvostu v boji o 7. příčku mezi stájemi Williams (28 bodů), AlphaTauri (21), Alfa Romeo (16) a Haas (16 bodů).
Nejde jen o miliony na odměnách, ale o různé sponzorské kontrakty či lepší pozici v boxech v nadcházející sezóně. V druhém tréninku za reprezentativnějších podmínek (při západu slunce - stejně jako kvalifikace a závod) již ve vozech budou pouze stálí závodní piloti a týmy se budou maximálně soustředit na přípravu na zítra a neděli.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.