Kvalifikace na GP Nizozemska přinesla vítězství Maxe Verstappena, dvě červené vlajky a také parádní výkon Alexe Albona.
Q1 přinesla přechodné podmínky - teplota byla celkem nízká (16°C), trať byla o šest stupňů vyšší, samozřejmě byla dominantní vlhkost vzduchu - 86 %. Vítr o rychlosti 4,3 m/s postupně sílil. Řada jezdců si stěžovala na nedostatek přilnavosti, byl mezi nimi i Max Verstappen, který v první zatáčce vycestoval mimo trať. Nešlo však jen o něj. Chyb se v prvních kolech dopustili také Hulkenberg nebo Albon, Magnussen dokonce musel použít "únikové zóny" na konci cílové rovinky. S přibývajícím časem se však podmínky zlepšovaly a časy zrychlovaly. Z Q1 se nakonec neprobojovali, Zhou, Bottas, Ocon, Magnussen a Lawson.
Ve druhém kvalifikačním segmentu se počasí dále zlepšovalo a trať osychala. Překvapily Williamsy, Albon zajel třetí nejrychlejší čas, Sargeant byl desátý, takže oba tmavě modré vozy otevřely bránu do Q3. Kdo naopak zůstal úvezně v Q2 byli Stroll, Gasly, Hamilton, Cunoda a Hulkenberg. Zejména pro Hamiltona je to velké zklamání, protože sedminásobný šampion si věřil na boj s Red Bullem a McLarenem. Naproti tomu Williams poprvé od roku 2017 měl v TOP 10 oba vozy.
Leclerc skidded off onto the grass and took a fairly hefty hit to the barriers 💥Pride bruised, otherwise okay 👍#DutchGP #F1 pic.twitter.com/L7avBtLK9V
— Formula 1 (@F1) August 26, 2023Ve třetí části kvalifikace nazuli piloti suché pneumatiky. Jenže to se některým zle nevyplatilo - konkrétně Loganu Sargeantovi, který tvrdě havaroval v prvním sektoru poté, co nezvládl průjezd druhé zatáčky - následovala červená vlajka, protože Američanův williams poškodil vážně bariéru po nárazu nejdřív přídí a poté zádí. Oprava bariéry po nehodě Logana se protáhla takřka na dvacet minut, hned poté ale přišla další červená vlajka. Tentokrát zásluhou Leclerca, který v deváté zatáčce ztratil kontrolu nad vozem a opřel svůj vůz do přilehlé bariéry.
V té době zbývaly do konce Q3 čtyři minuty, přičemž na čele se vyhřívali oba piloti McLarenu, za nimi následoval Max Verstappen. Poslední měřené pokusy však pořadím dokonale zamíchaly. S náskokem půl vteřiny ovládl kvalifikaci Max Verstappen, druhá příčka patří Landu Norrisovi, třetí odstartuje George Russell a čtvrtý překvapivě Alex Albon.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.