Red Bull předvedl v úvodní části sezóny 2023 dominantní výkony, přesto pilot Mercedesu George Russell tvrdí, že stále ještě neukázal svou plnou rychlost, aby FIA nějak nezasáhla. Co na to lídr šampionátu Max Verstappen a odborný poradce týmu Helmut Marko?
Stáj z Milton Keynes ovládla všechny tři letošní velké ceny a s náskokem 58 bodů vedou šampionát před překvapivě druhým Aston Martinem. Mercedes má o 67 bodů méně a Ferrari po jednom ze svých nejhorších vstupů do šampionátu zaostává už o 97 bodů.
Red Bull podle konkurence svůj potenciál navíc ještě stále maskuje: "Určitě se drží zpět. Jsou na rozpacích, jestli ukázat svůj plný potenciál, protože čím by se zdáli být rychlejší, tím více by se je sport snažil nějak zpomalit... Max ani Red Bull nemají důvod na to tlačit" uvedl v Austrálii Russell.
"Neměli byste si dělat žádné iluze. Red Bull si jede stále svou vlastní ligu," doplnil jeho šéf Toto Wolff. Podle Mercedesu má jejich soupeř v závodním režimu náskok kolem 7 desetin sekundy na kolo.
A co na to Verstappen? "Myslím, že s tím fakt nic nenadělají. Chci tím říct, že se snažíme odvést tu nejlepší práci při vývoji auta, ale také v oblasti managementu rychlosti," reaguje dvojnásobný mistr světa, jenž se drží ve vedení také letos.
"Nemá to cenu snažit se získat půl sekundy na kolo a zničit své pneumatiky, protože nakonec nikdy nevíte, jestli nedojde na safety car či červené vlajky, jak tomu bylo dnes. Takže ano, není třeba to všechno riskovat," pokračuje Holanďan.
"V prvním kole jsem byl zkrátka také opatrný. Nechtěl jsem riskovat poškození a auta za mnou byla fakt agresivní. Když to řeknu férově, tak věděli, že nejsou dostatečně rychlí, jejich jedinou šancí proto bylo první kolo a toho také využili," ohlíží se za úvodem GP Austrálie, kde se před něj dostaly oba Mercedesy.
Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko bagatelizuje výroky o velké dominanci Red Bullu slovy: "Mohli jste už vidět, jak to je všechno těsné. Všichni stále říkají, že máme velký náskok. Ale teď vidíme, že když se nevydaří malé věci, tak se to může změnit."
"A také pozorujeme, že naší pronásledovatelé - Ferrari, Aston Martin a Mercedes - nesedí se založenými rukami. Už dosáhli pokrok," dodává Marko.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.