Současné monoposty bez paliva váží 798 kg. Jak tuto hmotnost po úvodní části sezóny 2022 vnímají samotní piloti? Jak se jim s novými vozy jezdí? Max Verstappen brzké řešení nevidí, George Russell nad tím díky vyšší bezpečnosti přivírá oči.
Hmotnost monopostů F1 postupně narůstá: zatímco loni vážily 752 kg, letos po přechodu na novou generaci s přísavným efektem a 18" koly to je již 798 kg. Přitom před 9 lety byly ještě na 642 kg, v roce 2008 dokonce na 595 kg - o 203 kg méně!
Piloti z toho pochopitelně nadšení nejsou, protože tím trpí jejich dynamika. Podle Maxe Verstappena jsou nyní "extrémně těžké." S letošními auty se akorát díky odlišnému aerodynamickému konceptu lépe následuje soupeře.
"Jízda v závěsu je o něco lepší, to je pozitivní. Ale váha vozů, ty jsou samozřejmě extrémně těžké, což podle mě skvělé není. Nevidím pro to ale brzké řešení," uvádí zasmušile lídr šampionátu, který má během letní přestávky na čele náskok 80 bodů na druhého Charlese Leclerca z Ferrari.
"Ale celkově se jízda v závěsů a věci o něco zlepšily. Těžko se předvídá, o kolik se se zlepší, ale podle mě máte alespoň větší šanci si zazávodit," pokračuje úřadující mistr světa.
Váha monopostů se uvádí včetně jezdců, ale bez paliva. Pro závody mohou natankovat až 110 kg benzínu, na startu velkých cen tedy mohou stát 900kg monstra.
"Myslím si, že váha vozů narostla příliš. Rád bych viděl v tomto ohledu v následujících letech zlepšení. Samozřejmě je spousta věcí, které můžeme změnit a dělat lépe, ale tohle v mé mysli patří na špici toho, co by bylo dobré zlepšit: udělat auta o něco příjemnější a mrštnější při řízení," uvádí Lance Stroll z Aston Martinu.
A George Russell z Mercedesu dodává: "Jak řekli Lance a Max, lehčí vozy by byly skvělé, ale nemůžete mít všechno na světě. Důvodem, proč jsou těžší, je bezpečnost. Já tedy nevím... se vším je spojeno mnoho kompromisů."
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.