Současné monoposty bez paliva váží 798 kg. Jak tuto hmotnost po úvodní části sezóny 2022 vnímají samotní piloti? Jak se jim s novými vozy jezdí? Max Verstappen brzké řešení nevidí, George Russell nad tím díky vyšší bezpečnosti přivírá oči.
Hmotnost monopostů F1 postupně narůstá: zatímco loni vážily 752 kg, letos po přechodu na novou generaci s přísavným efektem a 18" koly to je již 798 kg. Přitom před 9 lety byly ještě na 642 kg, v roce 2008 dokonce na 595 kg - o 203 kg méně!
Piloti z toho pochopitelně nadšení nejsou, protože tím trpí jejich dynamika. Podle Maxe Verstappena jsou nyní "extrémně těžké." S letošními auty se akorát díky odlišnému aerodynamickému konceptu lépe následuje soupeře.
"Jízda v závěsu je o něco lepší, to je pozitivní. Ale váha vozů, ty jsou samozřejmě extrémně těžké, což podle mě skvělé není. Nevidím pro to ale brzké řešení," uvádí zasmušile lídr šampionátu, který má během letní přestávky na čele náskok 80 bodů na druhého Charlese Leclerca z Ferrari.
"Ale celkově se jízda v závěsů a věci o něco zlepšily. Těžko se předvídá, o kolik se se zlepší, ale podle mě máte alespoň větší šanci si zazávodit," pokračuje úřadující mistr světa.
Váha monopostů se uvádí včetně jezdců, ale bez paliva. Pro závody mohou natankovat až 110 kg benzínu, na startu velkých cen tedy mohou stát 900kg monstra.
"Myslím si, že váha vozů narostla příliš. Rád bych viděl v tomto ohledu v následujících letech zlepšení. Samozřejmě je spousta věcí, které můžeme změnit a dělat lépe, ale tohle v mé mysli patří na špici toho, co by bylo dobré zlepšit: udělat auta o něco příjemnější a mrštnější při řízení," uvádí Lance Stroll z Aston Martinu.
A George Russell z Mercedesu dodává: "Jak řekli Lance a Max, lehčí vozy by byly skvělé, ale nemůžete mít všechno na světě. Důvodem, proč jsou těžší, je bezpečnost. Já tedy nevím... se vším je spojeno mnoho kompromisů."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.