Ferrari dnes v Maranellu slavnostě představil svůj nový vůz SF21, s nímž by chtěl po loňském fiasku znovu bojovat o vítězství. Podaří se mu s vylepšenou pohonnou jednotkou a obměněnou jezdeckou sestavou naplnit smělé ambice?
K Charlesovi Leclercovi přišel jako náhrada za Sebastiana Vettela Carlos Sainz s McLarenu. Oba ambiciózní mladíci by se letos chtěli prát s favorizovanými Mercededesy a Red Bully o vítězství ve velkých cenách poté, co loni Scuderia skončila mezi konstruktéry až jako šestá.
Nový vůz, již 67. vyrobený v Maranelllu, má inovované lakování - matnou červenou doplňuje zelená barva na zádi u loga Mission Winnow spadající pod tabákový koncern Philip Morris. Zadní část je v tmavější červené a dává tak vzomenout na loňskou Velkou cenu Toskánska, v níž Ferrari slavilo tmavějšími odstíny svůj 1000. závod v F1.
"Když jsme se pustili do projektu SF21, naším prvním úkolem bylo identifikovat, na které oblasti auta bychom se měli zaměřit, abychom zvládli radikální změnu. Rozhodli jsme se pro zadní část - zkonstruovali jsme novou převodovku a nové zavěšení. To společně s úsilím našich kolegů od pohonné jednotky vedlo k mnohem užší zádi," pochvaluje si šéf šasi Enrico Cardile.
"Také jsme se podívali na chladicí systém, zvýšili efektivitu centrálního chladiče a navrhli karosérii se silnějším downwashing efektem. Aerodynamika byla jednou z oblastí postiženou změnami pravidel, proto jsme si dali při jejím vývoji dva cíle: získat zpět ztracený přítlak kvůli pravidlům a omezit odpor... vyvinuli jsme nové přední křídle, které funguje dohromady s novým konceptem nosu, ale šasi samotné a přední zavěšení pochází z loňského vozu SF1000," prozrazuje Cardile.
Nos je podobně jako loni široký, nejde tedy cestou Mercedesu - je přepracovaný, nové jsou pilíře předního křídla s lepším usměrnění proudu vzduchu směrem k zadní části.
Bočnice se zdají být menší než u loňského předchůdce. To nejdůležitější je však pohonná jednotka, s níž byl tým při testování na stolici velmi spokojený a podle Mattii Binotta zdárně stáhli loňské manko ve výkonu.
Monopost SF21 čeká zítra debut na trati v Bahrajnu, kde si Ferrari rezervovalo filmovací den. Během něj mohou oba piloti dohromady ujet 100 km na neávodních pneumatikách.
Fotogalerie:Technické specifikace nového vozu:
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.