ISTANBUL - 1. TRÉNINK; Formule 1 se po 9 letech vrátila do Turecka, nejrychlejší časy úvodního tréninku předvedli Max Verstappen a Alexander Albon z Red Bullu. Na kluzké trati jim byl nejblíže Charles Leclerc s Ferrari, jezdci Mercedesu se ale v závěru za nejlepších podmínek moc nesnažili.
Dopoledne začalo za slunečného počasí, teplota vzduchu dosahovala 14 °C, asfalt 19 °C. Jako první vyrazil na trať v 9:00 h našeho času Verstappen následovaný dvěma McLareny. "Je to jako jízda na ledě," konstatoval Max.
"Ještě horší než na ledě," doplnil Norris. Není divu: Pirelli přivezlo to nejtvrdší ze svého portfolia, směsi C1 - C3, nový asfalt, v noci bylo vlhko a teploty po ránu jsou pořád nízké. Povrch se však bude velmi rychle vyvíjet a časy se zlepšovat.
Vettel po 5 min zajel měřené kolo (2:01,145), ale provoz byl hned přerušen. Na vině byl kužel, který odstřelil daleko do trávy. Po 7min přestávce se pokračovalo.
🔎👀😦#PrayForTheBollard #TurkishGP 🇹🇷 pic.twitter.com/zppfcIBZ0P
— Formula 1 (@F1) November 13, 2020Russell dostal před tréninkem nový motor, což znamená, že bez ohledu na své výtečné kvalifikační výkony bude v neděli startovat po první motorové penalizaci zezadu.
Po 20 min se na čele objevil Bottas s časem 1:44,948 min, o 16 sekund rychleji než Vettel před chvíli. Evidentně ho taky trápila nízká přilnavost trati, ta byla horší než za mokra.
Po půl hodině se zapsal také Räikkönen, jenž zvládl kolo za 1:55,022, Verstappen za 1:50,118 a Sainz za 1:54,905, zatímco se Bottas zlepšil na 1:43,009 min.
EARLY PACE-SETTERS: FP11 BOT2 VER 👀3 VET4 SAI5 LEC6 GAS#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/LsdKBVXxvd
— Formula 1 (@F1) November 13, 2020V polovině tréninku se na první místo vyšvihl Verstappen - 1:41,741, třetí byl Leclerc 1:43,297 min. Časy byly nicméně pořád dost pomalé. McLaren v telemetrii zaznamenal problém u Sainze (1:46,462), proto jej stáhl do boxů: "Musíme pochopit některé věci u motoru," oznámil mu inženýr.
AlphaTauri měla v posledních dvou závodech třetí až čtvrté nejrychlejší auto, jak se jí povede tento víkend? Čtvrtý z Imoly Kvjat zde nikdy nezávodil v žádné kategorii, dle svých slov neměl čas si okruh vyzkoušet ani na simulátoru, opravdu tedy začíná od nuly. Gasly, který skončil v Portugalsku pátý, se roztočil v 1. zatáčce, bez poškození však pokračoval.
Souboj o nejrychlejší čas nevzdával Bottas (1:40,806; 1:39,204 a 1:38,915), jeho týmový kolega byl po hodině stále bez měřeného kola, jelikož mu Mercedes měnil nastavení. Tempo držel Verstappen (1:38,915 a 1:37,151), ale také oba piloti Ferrari - Leclerc (1:38,409) s Vettelem (1:38,833).
👀📸👌#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/Fm9E82ortm
— Formula 1 (@F1) November 13, 2020Sainz po 70 min znovu vyrazil z garáže, svůj vůz však musel kvůli poruše odstavit na trati, komisaři sáhli po virtuálním safety caru. "Měli jsme před chvíli elektrickou závadu na pohonné jednotce. Kluci v boxech posledních 10 min tvrdě pracovali na jejím odstranění. Znovu jsme to zkusili, ale žel jsme to nedokázali opravit. Musíme to tedy pečlivěji do detailu zanalyzovat, až budeme mít auto zpět," vysvětluje šéf týmu Andrea Seidl.
V závěru se na první místo dostal Leclerc (1:35,507), Vettel s druhým Ferrari ztrácel pouhou desetinu (1:35,620). Hamilton se po změně nastavení rozjížděl pomaleji (1:43,650 a 1:40,225), zatímco Verstappen (1:37,151) si stěžoval na špatné fungování svých brzd - při zpomalování do závěrečné šikany si probrzdil pneumatiku.
V samotném závěru se na 1. příčku propracoval Verstappen (1:35,077) s Albonem (1:35,318), Hamilton se moc nesnažil: "Není žádná přilnavost, nemá to smysl zkoušet starty," zatímco Bottas skončil v hodinách. Rozdíly jsou mezi týmy velké a časy kvůli podmínkám (zejména kluzkost trati) nereprezentativní (rychlost odpovídá vozům GP2 z roku 2011), zatím z nich nelze nic moc usuzovat.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.
Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Andrea Kimi Antonelli nasadili ve Spa nové pohonné jednotky pro sezonu 2025. Carlos Sainz mezitím upravil nastavení vozu po nevydařené kvalifikaci.