ISTANBUL - 1. TRÉNINK; Formule 1 se po 9 letech vrátila do Turecka, nejrychlejší časy úvodního tréninku předvedli Max Verstappen a Alexander Albon z Red Bullu. Na kluzké trati jim byl nejblíže Charles Leclerc s Ferrari, jezdci Mercedesu se ale v závěru za nejlepších podmínek moc nesnažili.
Dopoledne začalo za slunečného počasí, teplota vzduchu dosahovala 14 °C, asfalt 19 °C. Jako první vyrazil na trať v 9:00 h našeho času Verstappen následovaný dvěma McLareny. "Je to jako jízda na ledě," konstatoval Max.
"Ještě horší než na ledě," doplnil Norris. Není divu: Pirelli přivezlo to nejtvrdší ze svého portfolia, směsi C1 - C3, nový asfalt, v noci bylo vlhko a teploty po ránu jsou pořád nízké. Povrch se však bude velmi rychle vyvíjet a časy se zlepšovat.
Vettel po 5 min zajel měřené kolo (2:01,145), ale provoz byl hned přerušen. Na vině byl kužel, který odstřelil daleko do trávy. Po 7min přestávce se pokračovalo.
🔎👀😦#PrayForTheBollard #TurkishGP 🇹🇷 pic.twitter.com/zppfcIBZ0P
— Formula 1 (@F1) November 13, 2020Russell dostal před tréninkem nový motor, což znamená, že bez ohledu na své výtečné kvalifikační výkony bude v neděli startovat po první motorové penalizaci zezadu.
Po 20 min se na čele objevil Bottas s časem 1:44,948 min, o 16 sekund rychleji než Vettel před chvíli. Evidentně ho taky trápila nízká přilnavost trati, ta byla horší než za mokra.
Po půl hodině se zapsal také Räikkönen, jenž zvládl kolo za 1:55,022, Verstappen za 1:50,118 a Sainz za 1:54,905, zatímco se Bottas zlepšil na 1:43,009 min.
EARLY PACE-SETTERS: FP11 BOT2 VER 👀3 VET4 SAI5 LEC6 GAS#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/LsdKBVXxvd
— Formula 1 (@F1) November 13, 2020V polovině tréninku se na první místo vyšvihl Verstappen - 1:41,741, třetí byl Leclerc 1:43,297 min. Časy byly nicméně pořád dost pomalé. McLaren v telemetrii zaznamenal problém u Sainze (1:46,462), proto jej stáhl do boxů: "Musíme pochopit některé věci u motoru," oznámil mu inženýr.
AlphaTauri měla v posledních dvou závodech třetí až čtvrté nejrychlejší auto, jak se jí povede tento víkend? Čtvrtý z Imoly Kvjat zde nikdy nezávodil v žádné kategorii, dle svých slov neměl čas si okruh vyzkoušet ani na simulátoru, opravdu tedy začíná od nuly. Gasly, který skončil v Portugalsku pátý, se roztočil v 1. zatáčce, bez poškození však pokračoval.
Souboj o nejrychlejší čas nevzdával Bottas (1:40,806; 1:39,204 a 1:38,915), jeho týmový kolega byl po hodině stále bez měřeného kola, jelikož mu Mercedes měnil nastavení. Tempo držel Verstappen (1:38,915 a 1:37,151), ale také oba piloti Ferrari - Leclerc (1:38,409) s Vettelem (1:38,833).
👀📸👌#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/Fm9E82ortm
— Formula 1 (@F1) November 13, 2020Sainz po 70 min znovu vyrazil z garáže, svůj vůz však musel kvůli poruše odstavit na trati, komisaři sáhli po virtuálním safety caru. "Měli jsme před chvíli elektrickou závadu na pohonné jednotce. Kluci v boxech posledních 10 min tvrdě pracovali na jejím odstranění. Znovu jsme to zkusili, ale žel jsme to nedokázali opravit. Musíme to tedy pečlivěji do detailu zanalyzovat, až budeme mít auto zpět," vysvětluje šéf týmu Andrea Seidl.
V závěru se na první místo dostal Leclerc (1:35,507), Vettel s druhým Ferrari ztrácel pouhou desetinu (1:35,620). Hamilton se po změně nastavení rozjížděl pomaleji (1:43,650 a 1:40,225), zatímco Verstappen (1:37,151) si stěžoval na špatné fungování svých brzd - při zpomalování do závěrečné šikany si probrzdil pneumatiku.
V samotném závěru se na 1. příčku propracoval Verstappen (1:35,077) s Albonem (1:35,318), Hamilton se moc nesnažil: "Není žádná přilnavost, nemá to smysl zkoušet starty," zatímco Bottas skončil v hodinách. Rozdíly jsou mezi týmy velké a časy kvůli podmínkám (zejména kluzkost trati) nereprezentativní (rychlost odpovídá vozům GP2 z roku 2011), zatím z nich nelze nic moc usuzovat.
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.