ISTANBUL - 1. TRÉNINK; Formule 1 se po 9 letech vrátila do Turecka, nejrychlejší časy úvodního tréninku předvedli Max Verstappen a Alexander Albon z Red Bullu. Na kluzké trati jim byl nejblíže Charles Leclerc s Ferrari, jezdci Mercedesu se ale v závěru za nejlepších podmínek moc nesnažili.
Dopoledne začalo za slunečného počasí, teplota vzduchu dosahovala 14 °C, asfalt 19 °C. Jako první vyrazil na trať v 9:00 h našeho času Verstappen následovaný dvěma McLareny. "Je to jako jízda na ledě," konstatoval Max.
"Ještě horší než na ledě," doplnil Norris. Není divu: Pirelli přivezlo to nejtvrdší ze svého portfolia, směsi C1 - C3, nový asfalt, v noci bylo vlhko a teploty po ránu jsou pořád nízké. Povrch se však bude velmi rychle vyvíjet a časy se zlepšovat.
Vettel po 5 min zajel měřené kolo (2:01,145), ale provoz byl hned přerušen. Na vině byl kužel, který odstřelil daleko do trávy. Po 7min přestávce se pokračovalo.
🔎👀😦#PrayForTheBollard #TurkishGP 🇹🇷 pic.twitter.com/zppfcIBZ0P
— Formula 1 (@F1) November 13, 2020Russell dostal před tréninkem nový motor, což znamená, že bez ohledu na své výtečné kvalifikační výkony bude v neděli startovat po první motorové penalizaci zezadu.
Po 20 min se na čele objevil Bottas s časem 1:44,948 min, o 16 sekund rychleji než Vettel před chvíli. Evidentně ho taky trápila nízká přilnavost trati, ta byla horší než za mokra.
Po půl hodině se zapsal také Räikkönen, jenž zvládl kolo za 1:55,022, Verstappen za 1:50,118 a Sainz za 1:54,905, zatímco se Bottas zlepšil na 1:43,009 min.
EARLY PACE-SETTERS: FP11 BOT2 VER 👀3 VET4 SAI5 LEC6 GAS#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/LsdKBVXxvd
— Formula 1 (@F1) November 13, 2020V polovině tréninku se na první místo vyšvihl Verstappen - 1:41,741, třetí byl Leclerc 1:43,297 min. Časy byly nicméně pořád dost pomalé. McLaren v telemetrii zaznamenal problém u Sainze (1:46,462), proto jej stáhl do boxů: "Musíme pochopit některé věci u motoru," oznámil mu inženýr.
AlphaTauri měla v posledních dvou závodech třetí až čtvrté nejrychlejší auto, jak se jí povede tento víkend? Čtvrtý z Imoly Kvjat zde nikdy nezávodil v žádné kategorii, dle svých slov neměl čas si okruh vyzkoušet ani na simulátoru, opravdu tedy začíná od nuly. Gasly, který skončil v Portugalsku pátý, se roztočil v 1. zatáčce, bez poškození však pokračoval.
Souboj o nejrychlejší čas nevzdával Bottas (1:40,806; 1:39,204 a 1:38,915), jeho týmový kolega byl po hodině stále bez měřeného kola, jelikož mu Mercedes měnil nastavení. Tempo držel Verstappen (1:38,915 a 1:37,151), ale také oba piloti Ferrari - Leclerc (1:38,409) s Vettelem (1:38,833).
👀📸👌#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/Fm9E82ortm
— Formula 1 (@F1) November 13, 2020Sainz po 70 min znovu vyrazil z garáže, svůj vůz však musel kvůli poruše odstavit na trati, komisaři sáhli po virtuálním safety caru. "Měli jsme před chvíli elektrickou závadu na pohonné jednotce. Kluci v boxech posledních 10 min tvrdě pracovali na jejím odstranění. Znovu jsme to zkusili, ale žel jsme to nedokázali opravit. Musíme to tedy pečlivěji do detailu zanalyzovat, až budeme mít auto zpět," vysvětluje šéf týmu Andrea Seidl.
V závěru se na první místo dostal Leclerc (1:35,507), Vettel s druhým Ferrari ztrácel pouhou desetinu (1:35,620). Hamilton se po změně nastavení rozjížděl pomaleji (1:43,650 a 1:40,225), zatímco Verstappen (1:37,151) si stěžoval na špatné fungování svých brzd - při zpomalování do závěrečné šikany si probrzdil pneumatiku.
V samotném závěru se na 1. příčku propracoval Verstappen (1:35,077) s Albonem (1:35,318), Hamilton se moc nesnažil: "Není žádná přilnavost, nemá to smysl zkoušet starty," zatímco Bottas skončil v hodinách. Rozdíly jsou mezi týmy velké a časy kvůli podmínkám (zejména kluzkost trati) nereprezentativní (rychlost odpovídá vozům GP2 z roku 2011), zatím z nich nelze nic moc usuzovat.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.