Mezi piloty i diváky oblíbený okruh na Île Notre-Dame v kanadském Montrealu je výjimkou v evropské části F1. Za polojasného počasí se tu piloti sešli k prvním tréninkům v rámci sedmého závodního víkendu sezóny 2017.
Vůbec první na značně znečištěnou trať, rozehřátou na 27°C vyjel Kimi Räikkönen, následovaný Danielem Ricciardem, ale stejně jako většina ostatních absolvovali pouze zaváděcí kolo. Bohužel už po čtyřech minutách zůstal stát za Epingle du Casino vůz Carlose Sainze jr. a kouř vycházející ze zadní části signalizoval, že Španěl skončil dřív než vlastně začal. Ještě k podmínkám, vanul příjemný vítr o síle 5,4 km/h a za 47% vlhkosti vzduchu si diváci užívali teplotu vzduchu o 21°C.
Na jízdním projevu pilotů bylo vidět, že mají na okruhu určité problémy, kromě častého probrždění před závěrečnou vlásenkou na cílovou rovinku byly kritickými body postartovní dvojice zatáček a pak úsek mezi zatáčkami 6 a 7. Po čtvrt hodině se tu nečekaně otočil Kimi Räikkönen, o sedm minut později zvýšil tep fanoušků Ferrari Vettel, který vytočil piruetu v oblasti výjezdu z boxů.
Začaly ale padat i měřitelné časy, bylo zajímavé sledovat, že různé týmy volily odlišné specifikace pneumatik. Například Ferrari zahájilo - a pokračovalo - na ultraměkké směsi, Mercedes zvolil superměkkou a třeba Force Indie nasadily žlutě označené pneu. Daniel Ricciardo stanovil výchozí bod v podobě 1:19.958, ovšem bylo jasné, že zakrátko se bude hodnota snižovat. Další průběh ukázal, že v Kanadě půjde především o boj mezi Ferrari a Mercedesem - Red Bull do něj příliš nezasáhl, možná i kvůli otestování jiných variant pneumatik, a tak se nečekaně kupředu vyšvihli hoši od Force Indie.
Räikkönen odstartoval své snažení časem 1:17,811 a postupně se dostal až k hodnotě 1:15,089. Vettel spíš působil dojmem, že na něj jenom dotahuje, a s výjimkou prvního ostrého pokusu (1:16,480) zůstával skutečně za ním - naposledy 1:15,172. Jak už bylo řečeno, jely Stříbrné šípy na superměkké směsi - Bottas od 1:15,601 dospěl k 1:15,039. Hamiltonovi se nakonec povedl úspěšný poslední pokus před polovinou tréninku a dočasně vedl výkonem 1:15,003.
Hamilton v druhé polovině tréninku zahájil útok časem 1:14,173, pak se zlepšil na 1:14,046 a 1:14,015 a zdálo se, že vypálil Ferrari rybník, protože jak Vettel, tak Räikkönen byli na hony vzdáleni této hodnotě. Vzápětí se přidal Bottas (1:14,280), ale ukázalo se, že maranellské oře ještě neřekly poslední slovo, Vettel zajel sérii rychlých kol, kdy kromě svého nejlepšího času ještě přidal obdobný výkon v hodnotě 1:14,080. Kimi se trochu trápil, ale i on se nakonec dostal do blízkosti vedoucího tria (1:14,293) a další zlepšení znamenalo definitivu 4. příčky.
Za dominantním kvartetem figuroval Max Verstappen na superměkkých pneu (1:15,684), ovšem na paty mu překvapivě šlapal Sergio Pérez na měkké směsi jen s nepatrným odstupem - 1:15,943. McLaren si dával na čas, Alonso měl na kontě deset instalačních kol, ale po první části zůstával jako jediný (pochopitelně s výjimkou Sainze) bez měřeného času. To Vandoorne se po úvodním výkonu dokázal zlepšit o téměř tři vteřiny a zaujal průběžné desáté místo (1:16,434).
Do druhé poloviny nasadily Mercedesy také "fialovou", ale Red Bull možná cíleně ne a v přímém souboji s Force Indií, která zvolila také pneu s červeným označením kupodivu prohrál. Verstappen si stěžoval na problém s posilovačem řízení, Ricciardo nebyl schopen najít správný rytmus a do první desítky se dostal až v samotném závěru.
Čekalo se, co předvede hodně medializovaný Lance Stroll na domácí půdě. Zpočátku se držel časů kolem 1:17,3, ale neustále posílal do boxů zprávy o nestabilním voze. Nakonec se dostal pod hranici 1:17,0, v boxech přijal gratulaci, ale spokojen být rozhodně nemohl.
Fernando Alonso si připsal další hořký koflík do své termosky s nápojem zvaným McLaren. Na svůj měřený čas čekal přesně hodinu a 11 minut, aby bezprostředně poté musel svůj vůz kvůli problémům s řazením rychlostí odstavit za vracečkou Epingle du Casino. Tým ho několikrát vyzval, aby se nepokoušel vůz dovézt do boxů, i když Alonso o jeho rozhodnutí pochypoboval. Po zastavení bylo vidět, jak ho tato okolnost hněte, ale nakonec dokázal zapózovat fotografům a zvěčnil se s traťovými maršály.
V tréninku jsme byli svědky mnoha drobných zaváhání a několika hodin, vedle Räikkönena a Vettela se podobbně prezentovali Hülkenberg, Ocon a Ericsson, ale viditelné potíže v některých úsecích měl i Hamilton, jemuž pomohla jen blesková reakce za volantem.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.