Úvodní trénink je v režii Hamiltona, Alonso má opět problémy

Lewis Hamilton udělal v Kanadě první úspěšný krok (ilustrační foto)
Lewis Hamilton udělal v Kanadě první úspěšný krok (ilustrační foto), foto: Daimler AG
Robert RoBertino Pavelka 9. června 2017 17:40 9. června 2017 18:10
Sdílej:

Mezi piloty i diváky oblíbený okruh na Île Notre-Dame v kanadském Montrealu je výjimkou v evropské části F1. Za polojasného počasí se tu piloti sešli k prvním tréninkům v rámci sedmého závodního víkendu sezóny 2017.

Vůbec první na značně znečištěnou trať, rozehřátou na 27°C vyjel Kimi Räikkönen, následovaný Danielem Ricciardem, ale stejně jako většina ostatních absolvovali pouze zaváděcí kolo. Bohužel už po čtyřech minutách zůstal stát za Epingle du Casino vůz Carlose Sainze jr. a kouř vycházející ze zadní části signalizoval, že Španěl skončil dřív než vlastně začal. Ještě k podmínkám, vanul příjemný vítr o síle 5,4 km/h a za 47% vlhkosti vzduchu si diváci užívali teplotu vzduchu o 21°C.

Na jízdním projevu pilotů bylo vidět, že mají na okruhu určité problémy, kromě častého probrždění před závěrečnou vlásenkou na cílovou rovinku byly kritickými body postartovní dvojice zatáček a pak úsek mezi zatáčkami 6 a 7. Po čtvrt hodině se tu nečekaně otočil Kimi Räikkönen, o sedm minut později zvýšil tep fanoušků Ferrari Vettel, který vytočil piruetu v oblasti výjezdu z boxů. 

Začaly ale padat i měřitelné časy, bylo zajímavé sledovat, že různé týmy volily odlišné specifikace pneumatik. Například Ferrari zahájilo - a pokračovalo - na ultraměkké směsi, Mercedes zvolil superměkkou a třeba Force Indie nasadily žlutě označené pneu. Daniel Ricciardo stanovil výchozí bod v podobě 1:19.958, ovšem bylo jasné, že zakrátko se bude hodnota snižovat. Další průběh ukázal, že v Kanadě půjde především o boj mezi Ferrari a Mercedesem - Red Bull do něj příliš nezasáhl, možná i kvůli otestování jiných variant pneumatik, a tak se nečekaně kupředu vyšvihli hoši od Force Indie.

Räikkönen odstartoval své snažení časem 1:17,811 a postupně se dostal až k hodnotě 1:15,089. Vettel spíš působil dojmem, že na něj jenom dotahuje, a s výjimkou prvního ostrého pokusu (1:16,480) zůstával skutečně za ním - naposledy 1:15,172. Jak už bylo řečeno, jely Stříbrné šípy na superměkké směsi - Bottas od 1:15,601 dospěl k 1:15,039. Hamiltonovi se nakonec povedl úspěšný poslední pokus před polovinou tréninku a dočasně vedl výkonem 1:15,003.

Hamilton v druhé polovině tréninku zahájil útok časem 1:14,173, pak se zlepšil na 1:14,046 a 1:14,015 a zdálo se, že vypálil Ferrari rybník, protože jak Vettel, tak Räikkönen byli na hony vzdáleni této hodnotě. Vzápětí se přidal Bottas (1:14,280), ale ukázalo se, že maranellské oře ještě neřekly poslední slovo, Vettel zajel sérii rychlých kol, kdy kromě svého nejlepšího času ještě přidal obdobný výkon v hodnotě 1:14,080. Kimi se trochu trápil, ale i on se nakonec dostal do blízkosti vedoucího tria (1:14,293) a další zlepšení znamenalo definitivu 4. příčky.

Za dominantním kvartetem figuroval Max Verstappen na superměkkých pneu (1:15,684), ovšem na paty mu překvapivě šlapal Sergio Pérez na měkké směsi jen s nepatrným odstupem - 1:15,943. McLaren si dával na čas, Alonso měl na kontě deset instalačních kol, ale po první části zůstával jako jediný (pochopitelně s výjimkou Sainze) bez měřeného času. To Vandoorne se po úvodním výkonu dokázal zlepšit o téměř tři vteřiny a zaujal průběžné desáté místo (1:16,434).

Do druhé poloviny nasadily Mercedesy také "fialovou", ale Red Bull možná cíleně ne a v přímém souboji s Force Indií, která zvolila také pneu s červeným označením kupodivu prohrál. Verstappen si stěžoval na problém s posilovačem řízení, Ricciardo nebyl schopen najít správný rytmus a do první desítky se dostal až v samotném závěru.

Čekalo se, co předvede hodně medializovaný Lance Stroll na domácí půdě. Zpočátku se držel časů kolem 1:17,3, ale neustále posílal do boxů zprávy o nestabilním voze. Nakonec se dostal pod hranici 1:17,0, v boxech přijal gratulaci, ale spokojen být rozhodně nemohl.

Fernando Alonso si připsal další hořký koflík do své termosky s nápojem zvaným McLaren. Na svůj měřený čas čekal přesně hodinu a 11 minut, aby bezprostředně poté musel svůj vůz kvůli problémům s řazením rychlostí odstavit za vracečkou Epingle du Casino. Tým ho několikrát vyzval, aby se nepokoušel vůz dovézt do boxů, i když Alonso o jeho rozhodnutí pochypoboval. Po zastavení bylo vidět, jak ho tato okolnost hněte, ale nakonec dokázal zapózovat fotografům a zvěčnil se s traťovými maršály.

V tréninku jsme byli svědky mnoha drobných zaváhání a několika hodin, vedle Räikkönena a Vettela se podobbně prezentovali Hülkenberg, Ocon a Ericsson, ale viditelné potíže v některých úsecích měl i Hamilton, jemuž pomohla jen blesková reakce za volantem. 

Stalo se