Ačkoliv všichni hovoří o konci evropské sezóny, ještě jednou se Formule 1 vrací na starý kontinent do olympijského Soči. Víkendový program - v našem podání sváteční - zahájil nejlépe největší rival obhájce titulu mistra světa.
Nad tratí, která se nachází 5,8 km od pobřeží Černého moře, byla sice zamračená obloha, ale jinak bylo teplo. Většina týmů zvolila pro úvodní misi hyperměkké pneumatiky. Očekávalo se, že opět bude dominovat obvyklá šestice, navíc pro první trénink se diváci na tribunách dočkali čtyř změn.
U McLarenu si startovacích 90 minut odpočinul Fernando Alonso, jehož nahradil Lando Norris. Domácí Arťom Markelov zase zaskočil u Renaultu za Carlose Sainze. Značně diskutovaný Antonio Giovinazzi si zvykal na kokpit Sauberu a konečně Nicholas Latifi se představil v barvách Force Indie.
Vettel podobně jako většina jeho soupeřů odkroužil svou porci kol bez potíží, nakonec mu byl překvapivě blízko Max Verstappen. Jako by se od určité chvíle nalepila na jeho týmového kolegu smůla, Ricciardo po výjezdu z boxů za sebou zaznamenal oblak kouře, signalizující další trable s motorem. A to Ricciardo - a spolu s ním Verstappen, Gasly, Hartley a Alonso - budou muset čelit penalizacím v nedělním závodě právě kvůli výměně pohonných jednotek.
Mercedes vsadil na zkoušku různých směsí a Hamilton strávil většinu z hodiny a půl prvního tréninku na měkké směsi. Bottas volil odlišnou strategii, ale ani tak na svého týmového kolegu nestačil. O jediné drama se postarali Lance Stroll, který na počátku poslední půlhodiny vykroužil se svým Williamsem hodiny, další značné problémy měl na obrubnících čtvrté zatáčky Norris. Těsně před koncem také zamířil do boxů Nico Hülkenberg, zatím se spekuluje, co bylo příčinou jeho předčasného konce tréninku.
Arťom Markelov (Renault) dosáhl 15. času výkonem 1:37,183.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.