Tým Force India zažívá úspěšné období a zdá se, že loňské maximum bylo natolik chutné, že se letos pokusí kdysi vysmívaná stáj o jeho překonání. S Williamsem zápolí o čtvrtou příčku v Poháru konstruktérů, což by bylo další týmové maximum.
Jestliže od svého vzniku dosáhla Force India na tři pódiová umístění, tak Sergio Pérez přivezl letos další dvě. Navzdory problémům, které má vlastník týmu Vijay Mallya a spekulacím o prodeji stáje se dvojici Hülkenberg a Pérez daří nadále bodovat, takže boj o čtvrté místo s Williamsem rozhodně není ztracený. Zástupce šéfa týmu Robert "Bob" Fernley se v následujícím rozhovoru pokouší vyjmenovat příčiny úspěšného období.
Řekl byste, že se Force Indii v letošní sezóně daří zázračně?Robert Fernley: Ne, to si nemyslím, ani se nedomnívám, že jsme nějak zázračně vyletěli vzhůru. Mám za to, že během posledních let pravidelně vykazujeme progres z hlediska výkonu, což není náhoda. Je to samozřejmě otázka investic a také lidí - náš tým je obětavý a nesmírně houževnatý. Na základě těchto bodů se domnívám, že dosahujeme odpovídajících výsledků.
To je možné připustit, ale když vezmete v úvahu rozpočty vašich soupeřů...RF: Jistě, ale jsem zastáncem, že tým může fungovat na odlišné bázi. Je jasně dokázáno, že nemusíte vyhazovat horentní sumy, abyste dosáhl výsledků. Na druhou stranu je nutný určitý rozpočet, abyste byl schopen udržet určitý vývoj. Myslím, že Formule 1 jako celek je předražená a není třeba utrácet takové množství prostředků, i s tím, co máme k dispozici můžeme vyprodukovat dobrou show.
Váš kolega Otmar Szafnauer po loňské sezóně, kdy Force India skončila pátá, prohlásil, že tým musí "přelstít" soupeře. Zvládáte tento trik opravdu tak dobře?RF: Ne, já se domnívám, že tajemství Force Indie tkví v tom, že co je schopna dělat zvládá maximálně dobře. Nemáme rezervy, ani finanční, ani lidské, abychom si mohli dovolit sejít z naší cesty a zkoušeli různé formy vývoje. Náš technický tým vytýčil cestu, o níž se domnívá, že je nejefektivnější a my se soustředíme na její naplnění, nerozptylujeme se jinými oblastmi. V tom je klíč k našemu úspěchu - dělat věci jednoduše a to, co děláme, dělat opravdu dobře.
Force India zavedla v polovině sezóny některá podstatná zlepšení a to se v posledních závodech projevilo. Jak tento vývojový plán funguje?RF: Pokud se ohlédneme na minulé sezóny, bylo to přesně naopak: začali jsme dobře a pak klesali dolů. Teď je to jiné. Je třeba zvolit jiné elementy. V sezóně 2014/15 jsme přešli z našeho vlastního aerodynamického tunelu do stejného zařízení firmy Toyota a z toho důvodu jsme v tomto období ve vývoji ustrnuli. Šlo ale o záměr, abychom se znovu chytili s určitým vybavením. Letos prožíváme normální rok, ale pokud se podíváte na první závody a uděláte jejich analýzu, došlo ke ztrátě výkonu, nastaly potíže - ve dvou závodech oba naše vozy odpadly během prvních dvou kol. V podstatě lze říci, že auto v těchto závodech nebylo špatné, jenom se nepodařilo zúročit tuto skutečnost ve výsledcích. Byly tu významné úpravy, ale vůz sám o sobě byl schopen se udržet v první desítce.
V Baku při Grand Prix Evropy se Force India dostala mezi první tři. Domníval jste se, že se vám něco takového povede?RF: Vždycky je to cíl. Co je na Force Indii krásného je skutečnost, že jsme tým, v němž vládne opravdu velká motivace. Také máme štěstí, že náš technický tým je opravdu velmi dobrý. Myslím, že pak je možné všechno. Až se budeme připravovat na příští rok, a třeba to bude pod vlivem faktu, že letos skončíme čtvrtí, budeme hodně opatrní, protože půjde o první rok, kdy bude pro všechny týmy hodně omezená doba využití aerodynamického tunelu - bude to poprvé, kdy bude možné použít šedesátiprocentní model. Proč bychom tedy nemohli vyzvat na souboj Ferrari? Bude záležet jenom na tom, jak dobrou práci náš tým odvede. To je základ, nechceme se omezovat, snažíme se sami sebe posouvat na nejvyšší úroveň.
Odkud vůbec pramení ono odhodlání posouvat Force Indii stále kupředu?RF: Myslím, že jsme vždy velmi inovativní. Byli jsme prvním týmem, který uzavřel určitou dohodu s McLarenem - v té době to bylo v F1 něco neslýchaného, ale zároveň vizionářského. Byli jsme první tým, který nasazoval do volných tréninků naše rezervní piloty, abychom se ujistili, že jsou opravdu připravení. Pokud se vrátíme do historie, tak existuje celá řada podobných věcí, ve kterých jsme byli průkopníky. S Otmarem ve vedení, s Andrewem Greenem, Andy Stevensonem a všemi ostatními členy, kteří působí u nás, máme opravdu solidní vedení. A pořád máme cíle, ke kterým můžeme směřovat.
Dalo by se také říci, že ve vašem týmu vládne jakási rodinná pohoda...RF: Myslím, že je to viditelné. Jsme závodní, já bych řekl dokonce staromódní tým. Jak mi mnoho lidí říká, čtvrté místo je obrovským finančním rozdílem, ale upřímně si myslím, že to není důvod, proč to všechno děláme. Chceme být dobrými soupeři. Od pátku do neděle myslíme jen na konkurenci.
Vijay Mallya letos v boxech prakticky nebyl. Mělo to na tým nějaký dopad?RF: Osobně mi hodně chybí. Jsem rád, když je s námi. Je to jeho tým - není můj ani Otmarův, je jeho. Je fajn mít ho tu jako maskota, je osobnost, velice výmluvný a odvádí také skvělou práci. Krásné je, že po deseti letech spolupráce jsem schopen bezproblémově dělat svou práci - ať tu Vijay je nebo není, naše propojení funguje. Nejsem Vijay, ale z pětaosmdesáti procent jím mohu být (smích).
Pokud letos skončíte na čtvrtém místě, budete mít pocit jako mistři světa?RF: Pro nás by to bylo jako vyhrát šampionát. Když se podíváte na rozpočet tří týmů před námi a náš, tak jsme na sezónu minimálně o 200 milionů pozadu. Můžeme se s takovými soupeři vůbec utkat? Asi ne. V mninulosti jsme byli trochu vystrašení. Ale také Williams odvádí úžasnou práci a jeho rozpočet není o moc vyšší než ten náš. Jistě, v současné době mají lepší zdroje než my, ale to se dá změnit. Je to jen otázka soustředění se na detaily. Pokud jeden z větších týmů někde nefunguje, je třeba toho ihned využít.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.