Tým Force India zažívá úspěšné období a zdá se, že loňské maximum bylo natolik chutné, že se letos pokusí kdysi vysmívaná stáj o jeho překonání. S Williamsem zápolí o čtvrtou příčku v Poháru konstruktérů, což by bylo další týmové maximum.
Jestliže od svého vzniku dosáhla Force India na tři pódiová umístění, tak Sergio Pérez přivezl letos další dvě. Navzdory problémům, které má vlastník týmu Vijay Mallya a spekulacím o prodeji stáje se dvojici Hülkenberg a Pérez daří nadále bodovat, takže boj o čtvrté místo s Williamsem rozhodně není ztracený. Zástupce šéfa týmu Robert "Bob" Fernley se v následujícím rozhovoru pokouší vyjmenovat příčiny úspěšného období.
Řekl byste, že se Force Indii v letošní sezóně daří zázračně?Robert Fernley: Ne, to si nemyslím, ani se nedomnívám, že jsme nějak zázračně vyletěli vzhůru. Mám za to, že během posledních let pravidelně vykazujeme progres z hlediska výkonu, což není náhoda. Je to samozřejmě otázka investic a také lidí - náš tým je obětavý a nesmírně houževnatý. Na základě těchto bodů se domnívám, že dosahujeme odpovídajících výsledků.
To je možné připustit, ale když vezmete v úvahu rozpočty vašich soupeřů...RF: Jistě, ale jsem zastáncem, že tým může fungovat na odlišné bázi. Je jasně dokázáno, že nemusíte vyhazovat horentní sumy, abyste dosáhl výsledků. Na druhou stranu je nutný určitý rozpočet, abyste byl schopen udržet určitý vývoj. Myslím, že Formule 1 jako celek je předražená a není třeba utrácet takové množství prostředků, i s tím, co máme k dispozici můžeme vyprodukovat dobrou show.
Váš kolega Otmar Szafnauer po loňské sezóně, kdy Force India skončila pátá, prohlásil, že tým musí "přelstít" soupeře. Zvládáte tento trik opravdu tak dobře?RF: Ne, já se domnívám, že tajemství Force Indie tkví v tom, že co je schopna dělat zvládá maximálně dobře. Nemáme rezervy, ani finanční, ani lidské, abychom si mohli dovolit sejít z naší cesty a zkoušeli různé formy vývoje. Náš technický tým vytýčil cestu, o níž se domnívá, že je nejefektivnější a my se soustředíme na její naplnění, nerozptylujeme se jinými oblastmi. V tom je klíč k našemu úspěchu - dělat věci jednoduše a to, co děláme, dělat opravdu dobře.
Force India zavedla v polovině sezóny některá podstatná zlepšení a to se v posledních závodech projevilo. Jak tento vývojový plán funguje?RF: Pokud se ohlédneme na minulé sezóny, bylo to přesně naopak: začali jsme dobře a pak klesali dolů. Teď je to jiné. Je třeba zvolit jiné elementy. V sezóně 2014/15 jsme přešli z našeho vlastního aerodynamického tunelu do stejného zařízení firmy Toyota a z toho důvodu jsme v tomto období ve vývoji ustrnuli. Šlo ale o záměr, abychom se znovu chytili s určitým vybavením. Letos prožíváme normální rok, ale pokud se podíváte na první závody a uděláte jejich analýzu, došlo ke ztrátě výkonu, nastaly potíže - ve dvou závodech oba naše vozy odpadly během prvních dvou kol. V podstatě lze říci, že auto v těchto závodech nebylo špatné, jenom se nepodařilo zúročit tuto skutečnost ve výsledcích. Byly tu významné úpravy, ale vůz sám o sobě byl schopen se udržet v první desítce.
V Baku při Grand Prix Evropy se Force India dostala mezi první tři. Domníval jste se, že se vám něco takového povede?RF: Vždycky je to cíl. Co je na Force Indii krásného je skutečnost, že jsme tým, v němž vládne opravdu velká motivace. Také máme štěstí, že náš technický tým je opravdu velmi dobrý. Myslím, že pak je možné všechno. Až se budeme připravovat na příští rok, a třeba to bude pod vlivem faktu, že letos skončíme čtvrtí, budeme hodně opatrní, protože půjde o první rok, kdy bude pro všechny týmy hodně omezená doba využití aerodynamického tunelu - bude to poprvé, kdy bude možné použít šedesátiprocentní model. Proč bychom tedy nemohli vyzvat na souboj Ferrari? Bude záležet jenom na tom, jak dobrou práci náš tým odvede. To je základ, nechceme se omezovat, snažíme se sami sebe posouvat na nejvyšší úroveň.
Odkud vůbec pramení ono odhodlání posouvat Force Indii stále kupředu?RF: Myslím, že jsme vždy velmi inovativní. Byli jsme prvním týmem, který uzavřel určitou dohodu s McLarenem - v té době to bylo v F1 něco neslýchaného, ale zároveň vizionářského. Byli jsme první tým, který nasazoval do volných tréninků naše rezervní piloty, abychom se ujistili, že jsou opravdu připravení. Pokud se vrátíme do historie, tak existuje celá řada podobných věcí, ve kterých jsme byli průkopníky. S Otmarem ve vedení, s Andrewem Greenem, Andy Stevensonem a všemi ostatními členy, kteří působí u nás, máme opravdu solidní vedení. A pořád máme cíle, ke kterým můžeme směřovat.
Dalo by se také říci, že ve vašem týmu vládne jakási rodinná pohoda...RF: Myslím, že je to viditelné. Jsme závodní, já bych řekl dokonce staromódní tým. Jak mi mnoho lidí říká, čtvrté místo je obrovským finančním rozdílem, ale upřímně si myslím, že to není důvod, proč to všechno děláme. Chceme být dobrými soupeři. Od pátku do neděle myslíme jen na konkurenci.
Vijay Mallya letos v boxech prakticky nebyl. Mělo to na tým nějaký dopad?RF: Osobně mi hodně chybí. Jsem rád, když je s námi. Je to jeho tým - není můj ani Otmarův, je jeho. Je fajn mít ho tu jako maskota, je osobnost, velice výmluvný a odvádí také skvělou práci. Krásné je, že po deseti letech spolupráce jsem schopen bezproblémově dělat svou práci - ať tu Vijay je nebo není, naše propojení funguje. Nejsem Vijay, ale z pětaosmdesáti procent jím mohu být (smích).
Pokud letos skončíte na čtvrtém místě, budete mít pocit jako mistři světa?RF: Pro nás by to bylo jako vyhrát šampionát. Když se podíváte na rozpočet tří týmů před námi a náš, tak jsme na sezónu minimálně o 200 milionů pozadu. Můžeme se s takovými soupeři vůbec utkat? Asi ne. V mninulosti jsme byli trochu vystrašení. Ale také Williams odvádí úžasnou práci a jeho rozpočet není o moc vyšší než ten náš. Jistě, v současné době mají lepší zdroje než my, ale to se dá změnit. Je to jen otázka soustředění se na detaily. Pokud jeden z větších týmů někde nefunguje, je třeba toho ihned využít.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.