Martyrium loňské sezóny a drama v Melbourne mohlo dvojnásobnému mistrovi světa sebrat do jisté míry motivaci a nadšení. Jak ale naznačují odpovědi Alonsa týkající se situace v týmu, oslav chystaného 50. výročí i názory na výměnu pilotů u Red Bullu, Španěla pořád F1 baví.
Fernando, vypadáte velice spokojeně. Mohou za to první body v sezóně ze Soči nebo skutečnost, že jste na domácí půdě?
Fernando Alonso: Obojí. Jedu na domácí půdě, má rodina a přátelé jsou tady, a ano, chci dosáhnout dobrého výsledku a Soči mi dalo naději. Domácí závod je vždy něco zvláštního, takže se chcete předvést.
Zdá se, že se Honda přibližuje k top týmům, jak blízko se dostane? A za jak dlouho je dostihne?
FA: Brzy! Jsme stále lepší a silnější, ale pořád nám trochu výkonu schází. Podle mého odhadu - doufám - máme na tratích jako Barcelona a Monaco, kde není výkon natolik zásadní, šanci zajet mimořádně dobrý výsledek. Takže obě tyto Grand Prix jsou pro nás opravdu důležité a blíží se šance dostat se poprvé za dobu spojení s Hondou do Q3. V současné době jsme opravdu hodně blízko, takže doufám, že se nám to jak tady, tak v Monacu povede. Od Španělska by pro nás mělo být umístění na bodech normálem, žádným překvapením, tím by bylo dojet mimo bodované příčky (smích).
Na voze se leccos změnilo, můžete nám říci, co přesně?
FA: Veškerá aerodynamika - na předním i zadním křídle a šasi. Musíme vše řádně vyzkoušet, abychom viděli, jaký to má vliv. Doufejme, že rozdíl dnes a v sobotu pocítíme.
McLaren brzy oslaví 50. výročí existence a plánuje velké oslavy. Můžete nám prozradit, co je na tomto týmu tak zvláštního a proč jste s ním dvakrát spojil svůj závodní osud?
FA: Podívejme se na poslední angažmá. Připojil jsem se k McLarenu s Hondou, protože tam byla určitá romantika: když jsem začal jezdit na motokárách, měl jsem repliku vozu McLaren Honda, na kterém jezdil Senna. Tehdy jsem snil o tom, že se jednou stanu pilotem F1. Když bylo oznámeno, že ono ikonické partnerství se opět stává skutečností, byla to pro mě ideální příležitost. McLaren má v oblasti technologie vedoucí postavení a je jedním z nejlepších týmů na světě - a my, piloti, chceme jezdit pro nejlepší tým!
Když jste v roce 2007 opouštěl McLaren, napadlo vás, že se někdy znovu vrátíte?
FA: Tehdy asi ne. Ale McLaren Honda - to je jiná záležitost.
Vraťme se nyní k vaším záčátkům na motokárách - je to důvod, proč jste nechal vzniknout motokárové akademii?
FA: Ano. Když jsme minulý rok začínali, měli jsme 25 dětí, teď je jich 130. A co je asi nejpřekvapivější, malí závodníci ze Španělska tu jsou jen tři, zbytek je z celého světa. To jen ukazuje, že nadšení pro F1 lze nalézt u dětí po celém světě. Ve Španělsku říkáme - dejte ostatním to, co byste vy sami na začátku své kariéry chtěli mít. Já jsem chtěl najít akademii, kde bych se mohl učit a mít patřičné vybavení, proto právě to teď poskytuji některým dětem - a musím říci, že mě to opravdu baví.
Ve formuli 1 závodíte už nějakou dobu a spoustu jste toho zažil. Co říkáte na výměnu míst mezi Verstappenem a Kvjatem?
FA: Je nemožné takovou situaci posoudit zvenčí. Takové věci se stávají. Red Bull - ať se nám to líbí nebo ne - udělal pro motorsport mnoho dobrých věcí, objevili mnoho mladých talentů a dali jim šanci. To, co se nyní stalo, je jejich rozhodnutí a mohu jen doufat, že oba, Daniil i Max, budou mít dostatek času k dalšímu progresu, neboť oba do F1 patří. Jsou to mimořádně talentovaní piloti.
Byl jste na tiskové konferenci FIA a oba piloti Red Bullu seděli před vámi, takže jste měl zvláštní pohled, jak ironická někdy může F1 být...
FA: Pravda, není to zrovna situace, kterou by si člověk užil, ale tak to někdy je. Dnes jsme všichni opět usedli do kokpitů a zaměřili se na ježdění, nikdo už nebude plakat na rozlitým mlékem.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.