Martyrium loňské sezóny a drama v Melbourne mohlo dvojnásobnému mistrovi světa sebrat do jisté míry motivaci a nadšení. Jak ale naznačují odpovědi Alonsa týkající se situace v týmu, oslav chystaného 50. výročí i názory na výměnu pilotů u Red Bullu, Španěla pořád F1 baví.
Fernando, vypadáte velice spokojeně. Mohou za to první body v sezóně ze Soči nebo skutečnost, že jste na domácí půdě?
Fernando Alonso: Obojí. Jedu na domácí půdě, má rodina a přátelé jsou tady, a ano, chci dosáhnout dobrého výsledku a Soči mi dalo naději. Domácí závod je vždy něco zvláštního, takže se chcete předvést.
Zdá se, že se Honda přibližuje k top týmům, jak blízko se dostane? A za jak dlouho je dostihne?
FA: Brzy! Jsme stále lepší a silnější, ale pořád nám trochu výkonu schází. Podle mého odhadu - doufám - máme na tratích jako Barcelona a Monaco, kde není výkon natolik zásadní, šanci zajet mimořádně dobrý výsledek. Takže obě tyto Grand Prix jsou pro nás opravdu důležité a blíží se šance dostat se poprvé za dobu spojení s Hondou do Q3. V současné době jsme opravdu hodně blízko, takže doufám, že se nám to jak tady, tak v Monacu povede. Od Španělska by pro nás mělo být umístění na bodech normálem, žádným překvapením, tím by bylo dojet mimo bodované příčky (smích).
Na voze se leccos změnilo, můžete nám říci, co přesně?
FA: Veškerá aerodynamika - na předním i zadním křídle a šasi. Musíme vše řádně vyzkoušet, abychom viděli, jaký to má vliv. Doufejme, že rozdíl dnes a v sobotu pocítíme.
McLaren brzy oslaví 50. výročí existence a plánuje velké oslavy. Můžete nám prozradit, co je na tomto týmu tak zvláštního a proč jste s ním dvakrát spojil svůj závodní osud?
FA: Podívejme se na poslední angažmá. Připojil jsem se k McLarenu s Hondou, protože tam byla určitá romantika: když jsem začal jezdit na motokárách, měl jsem repliku vozu McLaren Honda, na kterém jezdil Senna. Tehdy jsem snil o tom, že se jednou stanu pilotem F1. Když bylo oznámeno, že ono ikonické partnerství se opět stává skutečností, byla to pro mě ideální příležitost. McLaren má v oblasti technologie vedoucí postavení a je jedním z nejlepších týmů na světě - a my, piloti, chceme jezdit pro nejlepší tým!
Když jste v roce 2007 opouštěl McLaren, napadlo vás, že se někdy znovu vrátíte?
FA: Tehdy asi ne. Ale McLaren Honda - to je jiná záležitost.
Vraťme se nyní k vaším záčátkům na motokárách - je to důvod, proč jste nechal vzniknout motokárové akademii?
FA: Ano. Když jsme minulý rok začínali, měli jsme 25 dětí, teď je jich 130. A co je asi nejpřekvapivější, malí závodníci ze Španělska tu jsou jen tři, zbytek je z celého světa. To jen ukazuje, že nadšení pro F1 lze nalézt u dětí po celém světě. Ve Španělsku říkáme - dejte ostatním to, co byste vy sami na začátku své kariéry chtěli mít. Já jsem chtěl najít akademii, kde bych se mohl učit a mít patřičné vybavení, proto právě to teď poskytuji některým dětem - a musím říci, že mě to opravdu baví.
Ve formuli 1 závodíte už nějakou dobu a spoustu jste toho zažil. Co říkáte na výměnu míst mezi Verstappenem a Kvjatem?
FA: Je nemožné takovou situaci posoudit zvenčí. Takové věci se stávají. Red Bull - ať se nám to líbí nebo ne - udělal pro motorsport mnoho dobrých věcí, objevili mnoho mladých talentů a dali jim šanci. To, co se nyní stalo, je jejich rozhodnutí a mohu jen doufat, že oba, Daniil i Max, budou mít dostatek času k dalšímu progresu, neboť oba do F1 patří. Jsou to mimořádně talentovaní piloti.
Byl jste na tiskové konferenci FIA a oba piloti Red Bullu seděli před vámi, takže jste měl zvláštní pohled, jak ironická někdy může F1 být...
FA: Pravda, není to zrovna situace, kterou by si člověk užil, ale tak to někdy je. Dnes jsme všichni opět usedli do kokpitů a zaměřili se na ježdění, nikdo už nebude plakat na rozlitým mlékem.
Lando Norris vybojoval v mokré kvalifikaci na Velkou cenu Las Vegas pole position před Maxem Verstappenem, když skvěle zvládl náročné podmínky.
Nasazení nového motoru pro Maxe Verstappena v Brazílii rozpoutalo spor o to, zda úpravy zaměřené spíše na výkon než na spolehlivost spadají do limitu rozpočtu.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale připouští, že mnoho soupeřů nedokončilo své simulace kvalifikace.
Charles Leclerc se po druhém tréninku na Velké ceně Las Vegas ocitl pod drobnohledem komisařů FIA, kteří vyšetřili jednu událost. Po provedeném šetření nebyly proti němu přijaty žádné další kroky.
Lando Norris byl nejrychlejší ve druhém tréninku v Las Vegas, ale celkový trénink znovu ovlivnily poklopy kanálů.
Max Verstappen připouští, že boj o titul zůstává otevřený a k obratu je potřeba víc než jen rychlost na trati. Zároveň komentuje překvapivý vývoj situace uvnitř McLarenu.
Charles Leclerc se vyjádřil k nedávnému komentáři Johna Elkanna, který vyzval jezdce Ferrari, aby se více soustředili na závodění a méně mluvili.
Ještě během sezony to vypadalo, že Oscar Piastri má nad týmovým kolegou v McLarenu navrch. Před závěrečnými závody se však situace změnila a iniciativa v boji o úspěch nyní leží na straně Landa Norrise.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane potvrdil, že oznámení jezdecké sestavy pro rok 2026 se odkládá a tým si dává čas na pečlivé vyhodnocení aktuální sezony a přípravu na novou éru Formule 1.
Sezona F1 2025 míří do závěrečné fáze a pozornost se soustředí na dramatický souboj uvnitř McLarenu mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim, zatímco Toto Wolff naznačil, jak vypadají šance Maxe Verstappena na titul.
Šéf týmu Audi pro Formuli 1 Mattia Binotto naznačil, že nadcházející změny pravidel otevřou dveře těm, kdo dokážou nejrychleji přizpůsobit svůj vůz
Po výzvě šéfa Ferrari Johna Elkanna, aby jeho jezdci „více jezdili a méně mluvili“, se Jenson Button na sociálních sítích ozval.