Vzývaný i proklínaný - to je tvůrce okruhů v novodobé etapě Formule 1 Hermann Tilke. Jeho odpůrci kritizují jeho práci a trati, pocházející z jeho studia, nazývají posměšně "Tilkeringy".
Po mnoha výtvorech, mezi něž se namátkou řadí Yas Marina (Abú Zabí), Marina Bay Street Circuit (Singapur), Bahrain International Circuit (Bahrajn) či Circuit of the Americas (Austin, USA) - což ale není rozhodně konečný výčet - bude nyní jeho jméno spojeno s metropolí Ázerbajdžánu, jeho hlavním městem Baku, kde má Tilke realizovat životaschopný a náročný okruh v ulicích centra tohoto města na pobřeží Kaspického moře. Nejen místa, kde se letos pojede Grand Prix Evropy, se týkal následný rozhovor.
Jaká byla vaše první myšlenka, když jste slyšel o možnosti vybudovat městský okruh v Baku?Hermann Tilke: Dokud tato myšlenka nepadla, tak jsem o tomto městě vůbec neměl ponětí. Poté, co jsem ho poprvé navštívil, měl jsem jedinou myšlenku: Úžasné! Od první chvíle jsem byl opravdu pyšný na to, že budu součástí projektu a týmu, který uvede ideu okruhu v život.
Kdy jste byli ze strany FIA osloveni ohledně trati v Baku?HT: Na tomto okruhu jsme pracovali od června 2014 a od samého počátku jsme byli nadšeni. Do závodu chybí pár měsíců, nemůžeme se dočkat.
Kdy jste Baku poprvé navštívil?HT: Zhruba ve stejné době, také v červnu 2014. Byl jsem opravdu příjemně překvapen. Baku je fascinující. Byli jsme tam skutečně velice vřele přivítáni.
Čím bude Baku City Circuit natolik výjimečným?HT: Bude vynikat v mnoha směrech. Klade si za cíl být nejrychlejším městským okruhem a jedna část trati povede historickým městským centrem, což bude jedinečnou a nevšední atmosférou pro všechny fanoušky ať už přímo na místě nebo u televizních obrazovek. Baku City Circuit se nachází v pulsujícím městě, jsou tu skutečně úzké ulice a to je přesně skutečnost, která ho dělá natolik přitažlivým.
Co bylo nejnáročnějším bodem z hlediska vzniku okruhu?HT: Nejnáročnější je vždy vybrat trať v městské zástavbě. Okruhy v ulicích jsou z tohoto důvodu náročnější na realizaci, protože dráhu musíte začlenit do města jako takového. S tím jsou spojeny různé potíže. Ale společně se zástupci Baku se nám je podařilo všechny úspěšně vyřešit.
Jakému okruhu se Baku City Circuit podobá nejvíc?HT: Neexistuje nic podobného - i proto bude jedním z nejzajímavějších v letošním kalendáři F1. Nelze ho s ničím srovnat už jen proto, že jde o městský okruh, ale i s těmi, které jsou součástí seriálu Grand Prix F1, nemá vůbec nic společného. Baku bude jedinečné.
Už bylo řečeno, že Baku má být nejrychlejší městský okruh. Jaké časy jsou tu očekávány?HT: První propočet se blíží 101 vteřinám na kolo, ale také to záleží na individuálním nastavení závodních vozů a čas se také odrazí od dalšího vývoje monopostů.
Jaká je představa o rychlosti v nejnáročnější sekvenci zatáček, která začíná tou označenou číslem 8?HT: Maximální rychlost před brzdným bodem zatáčky 8 by se měla pohybovat kolem 204 km/h. Mezi zatáčkami 8 a 9 pak očekáváme minimální rychlost cca 86 km/h.
Jak se s realizací okruhu budou prolínat kultura a historie města?HT: Jde o dvě nedílné složky Baku City Circuit. Dispozice trati je navržena tak, aby předvedla krásu historických památek i moderních pohledů na městské části.
Jak často pracujete s vedením Baku City Circuits? V jaké fázi jsou přípravy na závod?HT: Jsem s nimi v kontaktu prakticky neustále a mohu jen podotknout, že mě těší, že mohu spolupracovat s tak skvělými kolegy. Je tu jedním slovem úžasná atmosféra. Celý tým je připraven pracovat do poslední chvíle, ale nutno poznamenat, že veškeré činnosti probíhají přesně podle plánů.
Co mohou fanoušci F1 čekat, pokud se rozhodnou letos navštívit Grand Prix Evropy v Baku?HT: Pozoruhodnou atmosféru nejen kolem celého okruhu. Já sám už se nemohu dočkat, až uvidím auta na zdejší závodní trati.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.