Vzývaný i proklínaný - to je tvůrce okruhů v novodobé etapě Formule 1 Hermann Tilke. Jeho odpůrci kritizují jeho práci a trati, pocházející z jeho studia, nazývají posměšně "Tilkeringy".
Po mnoha výtvorech, mezi něž se namátkou řadí Yas Marina (Abú Zabí), Marina Bay Street Circuit (Singapur), Bahrain International Circuit (Bahrajn) či Circuit of the Americas (Austin, USA) - což ale není rozhodně konečný výčet - bude nyní jeho jméno spojeno s metropolí Ázerbajdžánu, jeho hlavním městem Baku, kde má Tilke realizovat životaschopný a náročný okruh v ulicích centra tohoto města na pobřeží Kaspického moře. Nejen místa, kde se letos pojede Grand Prix Evropy, se týkal následný rozhovor.
Jaká byla vaše první myšlenka, když jste slyšel o možnosti vybudovat městský okruh v Baku?Hermann Tilke: Dokud tato myšlenka nepadla, tak jsem o tomto městě vůbec neměl ponětí. Poté, co jsem ho poprvé navštívil, měl jsem jedinou myšlenku: Úžasné! Od první chvíle jsem byl opravdu pyšný na to, že budu součástí projektu a týmu, který uvede ideu okruhu v život.
Kdy jste byli ze strany FIA osloveni ohledně trati v Baku?HT: Na tomto okruhu jsme pracovali od června 2014 a od samého počátku jsme byli nadšeni. Do závodu chybí pár měsíců, nemůžeme se dočkat.
Kdy jste Baku poprvé navštívil?HT: Zhruba ve stejné době, také v červnu 2014. Byl jsem opravdu příjemně překvapen. Baku je fascinující. Byli jsme tam skutečně velice vřele přivítáni.
Čím bude Baku City Circuit natolik výjimečným?HT: Bude vynikat v mnoha směrech. Klade si za cíl být nejrychlejším městským okruhem a jedna část trati povede historickým městským centrem, což bude jedinečnou a nevšední atmosférou pro všechny fanoušky ať už přímo na místě nebo u televizních obrazovek. Baku City Circuit se nachází v pulsujícím městě, jsou tu skutečně úzké ulice a to je přesně skutečnost, která ho dělá natolik přitažlivým.
Co bylo nejnáročnějším bodem z hlediska vzniku okruhu?HT: Nejnáročnější je vždy vybrat trať v městské zástavbě. Okruhy v ulicích jsou z tohoto důvodu náročnější na realizaci, protože dráhu musíte začlenit do města jako takového. S tím jsou spojeny různé potíže. Ale společně se zástupci Baku se nám je podařilo všechny úspěšně vyřešit.
Jakému okruhu se Baku City Circuit podobá nejvíc?HT: Neexistuje nic podobného - i proto bude jedním z nejzajímavějších v letošním kalendáři F1. Nelze ho s ničím srovnat už jen proto, že jde o městský okruh, ale i s těmi, které jsou součástí seriálu Grand Prix F1, nemá vůbec nic společného. Baku bude jedinečné.
Už bylo řečeno, že Baku má být nejrychlejší městský okruh. Jaké časy jsou tu očekávány?HT: První propočet se blíží 101 vteřinám na kolo, ale také to záleží na individuálním nastavení závodních vozů a čas se také odrazí od dalšího vývoje monopostů.
Jaká je představa o rychlosti v nejnáročnější sekvenci zatáček, která začíná tou označenou číslem 8?HT: Maximální rychlost před brzdným bodem zatáčky 8 by se měla pohybovat kolem 204 km/h. Mezi zatáčkami 8 a 9 pak očekáváme minimální rychlost cca 86 km/h.
Jak se s realizací okruhu budou prolínat kultura a historie města?HT: Jde o dvě nedílné složky Baku City Circuit. Dispozice trati je navržena tak, aby předvedla krásu historických památek i moderních pohledů na městské části.
Jak často pracujete s vedením Baku City Circuits? V jaké fázi jsou přípravy na závod?HT: Jsem s nimi v kontaktu prakticky neustále a mohu jen podotknout, že mě těší, že mohu spolupracovat s tak skvělými kolegy. Je tu jedním slovem úžasná atmosféra. Celý tým je připraven pracovat do poslední chvíle, ale nutno poznamenat, že veškeré činnosti probíhají přesně podle plánů.
Co mohou fanoušci F1 čekat, pokud se rozhodnou letos navštívit Grand Prix Evropy v Baku?HT: Pozoruhodnou atmosféru nejen kolem celého okruhu. Já sám už se nemohu dočkat, až uvidím auta na zdejší závodní trati.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.