Rozhovory s osobnostmi F1 jsou vždy vítaným zdrojem nejen informací, ale i postřehů a názorů, jak se na nejprestižnější kategorii dívají - co se jim nelíbí a co by rádi viděli jinak. Výjimkou není ani Eddie Jordan, jehož odpovědi na zvídavé otázky fanoušků uvádíme.
Souhlasíte s názorem, že Hamiltona lze považovat za velkého šampiona, který by si zasloužil bojovat proti lepšímu týmovému kolegovi?Já bych to tak jednoznačně neviděl, je mezi nimi rozdíl deseti bodů. V Silverstone se Rosberg určitě bude soustředit na dynamiku. Samozřejmě není tak rychlý jako Lewis, takže se domnívám, že Hamilton titul obhájí. Řekl jsem, že se nad ním budou vždycky vznášet nějaké otazníky, pořád dělá hloupé chyby, jakou také bylo přejetí čáry za výjezdem z boxů v Rakousku. Potřebuje se jich zbavit a pak může být označován za jednoho z největších pilotů všech dob.
Co říkáte na nápady jako obrácený startovní rošt nebo jeho náhodné složení?Přijde mi to jako totální nesmysl. Byl bych pro nějaké nové možnosti, ale obrátit startovní rošt? Mluví se o tom desítky let a nikdy k tomu nedošlo, protože je to podle mě příliš vykonstruované.
Když váš mozek vyšle nějakou zprávu, jste pak překvapen, co občas řeknou vaše ústa?Pokaždé. Ale ono to tak je už od narození. Často začnu mluvit dříve než přemýšlím - tedy pokud to vůbec udělám...
Co si myslíte o návrhu Christiana Hornera, aby Ross Brown spolupracoval na nové podobě Formule 1, považujete to za dobrý nápad?Určitě není špatný. Je to expert, získal se svým týmem mistrovský titul, takže by měl mít správný úhel pohledu. Ale pokud jde o mě, vybral bych si Garyho Andersona, protože jeho mozek je nejpragmatičtější, s jakým jsem se v F1 setkal.
Jaký je váš názor na současný „hluk“ motorů F1? Myslíte si, že by měl být změněn, a pokud ano, jak?Skutečný kravál v F1 je něco, na čem jsem vyrůstal, takže mi chybí. Vždy jsem si myslel, že hřmění motorů je součástí našeho show a vždy to budu tvrdit. Na druhou stranu lidé, které oslovila F1 teprve nedávno žádný rozdíl neuvidí. Víc se obávám jak FIA naloží se změnou pravidel, zejména s výší nákladů, které mají velký vliv na menší týmy.
Prožívá F1 krizi?V jisté části světa absolutně ne, víte co tím myslím. Má prostě jenom jinou tvář. Větší problém vidím v tom, že neláká tolik mladých lidí, ti na závodech chybí. Musíme vytvořit nové hrdiny, ať jsou to piloti nebo šéfové týmů, přidat atraktivitu a na globální úrovni ji učinit otevřenější a přitažlivější.
Odejde Renault po roce 2016 z formule 1?Myslím, že šéf Renault Carlos Ghosn je tvrdý až bezohledný člověk, takže pro něj nebude problém se rozhodnout i takovým způsobem. Jeho řešení bude mít ekonomické důvody. Renault se pohybuje ve sportu dlouhou dobu a jeho turbomotory na přelomu 70. a 80. let byly úžasné. Teď je kritizován za příliš velký odsup do Mercedesu, nejčastěji ze strany Red Bullu. Mám dojem, že se toto partnerství rozpadne. Ale zda Renault opustí F1 už je docela jiná záležitost, a nikoli až tak jasná.
Domníváte se, že RSE Ventures a Qatar získají majoritní podíl od CVC Group? Znamenalo by to konec éry Bernie Ecclestonea?„Většinou se takové věci dobře drží v tajnosti. Tohle je něco jiného. Tihle lidé jsou seriózní a schopní zvládnout organizační stránku. Už to dokázali, a pokud by se jim to povedlo i s F1, jen bych je uvítal. Už jen proto, že F1 změny potřebuje.
Max Mosley tvrdí, že Bernie by ani v takovém případě neodešel. Pokud mě paměť neklame, vlastnictví F1 by se měnilo už počtvrté, ale Ecclestoneova pozice by zůstala přinejmenším tak silná, jako doposud. Čtyřikrát prodal to samé a stejně nepřišel o kontrolu… To je prostě Bernie. Je to podnikatel s velkým P, génius a na správném místě, ať jde o nynější nebo budoucí majitele.
Tvrdí se, že Bernieho majetek údajně činí 2,7 miliardy liber. Proč tedy nesouhlasí s rovnoměrným rozdělením výnosů?Dobrá otázka. Zdroj příjmů v F1 byl vždy diskutabilní. Zastávám názor, že některé týmy by s ohledem na jejich historii měly dostat víc. Byl jsem jedním z těch, kteří podpořili návrh, že 3% z celkové částky by mělo dostat Ferrari. Vnímal jsem to jako odpovídající odměnu týmu za loajalitu, výdrž a podporu jeho fanoušků.
Jsem však toho názoru, že není dobré, pokud by Lotus například vyhrál šampionát, aby dostal méně peněz než McLaren. Bylo by to v pořádku? Tím nechci říci, že to je direktivně namířeno proti McLarenu, stejně tak jsem mohl říci Red Bull.
Kdyby vám dal Bernie Ecclestone možnost něco v F1 změnit, čím byste začal a co byste jako první odstranil?Rád bych provedl spravedlivější přerozdělení financí a nastavil jiná pravidla pro týmy GP2, aby nebyly odrazovány od dalšího postupu, v jehož případě první tři roky nedostanou zaplaceno. Možná ani netušíte, jak dobré ty týmy jsou a jak by bylo přínosné, kdyby se etablovaly v F1. Rád bych viděl předkvalifikaci, kde spolu bojují stáje až do samého konce o místa na startovním roštu. Přesně jako v době, kdy jsem začínal se svým týmem.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.