Technický konzultant Marussia Pat Symonds vysvětluje, proč by cenu "Pilot roku" udělil Fernandovi Alonsovi. Vzpomíná při tom na počátky španělského jezdce ve Formuli 1, kdy si při svém působení u Renaultu uvědomil velikost jeho talentu.
Když se mladý Fernando Alonso přidal v roce 2001 k Minardi v 19 letech, jen málo lidí tomu věnovalo pozornost. Ve své kariéře ve Formuli 3000 předvedl málo ze svého potenciálu, i když jeho sezóna 1999 ve Formuli Nissan byla působivá a vedla k F1 testu, v němž skutečně prokázal své schopnosti.
S dřívějšími úspěchy v motokárách Fernandova kariéra připomínala kariéru mnoha dalších velikánů. Pro ty, kteří dominují v motokárách, není výjimkou, že v juniorských formulích zažívají hubené roky před tím, než se dočkají úspěchu se silnějšími vozy. Lewis Hamilton, i když byl ve Formuli Renault a ve Formuli 3 úspěšný, potřeboval roky učení v obou sériích.
V roce 2001 u Minardi (foto: Fernando Alonso)
Kariéra před vstupem do Formule 1Fernando vyhrál šampionát Nissan ve svém prvním roce, byť s těsným rozdílem. To zaujalo pozornost šéfa Minardi a Benettonu - Flavia Briatoreho, který mu pomohl na jeho cestě do F1 s Minardi. Ve Flaviovi to muselo zanechat smíšené pocity, když se Fernando už ve svém čtvrtém závodě dostal v kvalifikaci před oba Benettony.
Když jsem se stal svědkem jeho schopností během roku 2001, silně jsem usiloval o to, aby přestoupil v roce 2002 k Renaultu, rozhodlo se však, že rok testování bude výhodnější. Během roku 2002 jsme se dobře poznali.
Pat Symonds se sklání nad Fernandem Alonsem (foto: Renault F1)
Počátky v F1Jeho testování bylo vždy působivé. Když jsme simulovali kvalifikaci, vždy byl od počátku rychlý, a když jsme se věnovali testování pneumatik, jeho konzistence byla záhadná. Netrvalo dlouho a začal jsem si více vážit jeho názorů než názorů závodních jezdců.
Jeho postup k závodnímu týmu v roce 2003 byl přirozený, a jak už to bývá u všech lidí, kteří ve své práci vynikají, brzy jsme zapomněli na to, jak byl mladý a nezkušený. Jeho první vítězství v Maďarsku mělo nádech nevyhnutelnosti, i když k němu došlo na okruhu, na kterém nikdy dříve nejezdil. Renault v roce 2003 neměl skvělé auto, ale Fernando jej dokázal přimět ke zpěvu.
Předzvěst věcí budoucích a první vítězstvíAčkoliv Velká cena Maďarsko je široce vnímána jako vrchol Fernandova ročníku, osobně si vzpomínám na dřívější Španělsko, které se stalo předzvěstí věcí budoucích. Michael Schumacher tehdy vyhrál ve zcela novém Ferrari, ale Fernando na něj po celou dobu vyvíjel tlak.
První vítězství Fernanda Alonsa v F1 - Velká cena Maďarska 2003 (foto: Renault F1)
Kvalifikoval se jako třetí a po prvních zastávkách se dostal za Schumachera. Provoz mu v ten den moc nenahrával, ale dokázal se s ním poprat a nenechal Michaela ani na chvíli odpočinout. Následoval jej s odstupem pouhých několika sekund až do cíle s jasně pomalejším autem.
Zvláštní styl práce - uvolněný, přesto pozornýTo bylo typické pro jezdce, kterého jsem tak dobře poznal během následujících let. Jeho schopnosti byly tak přirozené, že mi to chvíli trvalo, než jsem ocenil jeho pracovní metody. Poté, co jsem v minulosti pracoval se Schumacherem, nějaký čas trvalo, než jsem si uvědomil, že Fernandův uvolněný styl práce byl klamný.
Neznamenalo to, že by nebyl maximálně a naprosto pozorný. Mnohokrát, když jsem jej na schůzce pozoroval, jsem si říkal, jestli to všechno vnímá - jen aby mě přizemnil otázkou, která odhalila, že nejen dával pozor, ale také byl vlastně v přemýšlení o krok před námi všemi.
Ještě lepší výkon ale Fernando předvedl dříve v sezóně 2003 v Barceloně, kde až do cíle tlačilna Schumachera jedoucího s rychlejším vozem - s novým Ferrari (foto: Renault F1)
Duševní schopnostiJako u všech šampionů jeho duševní schopnosti byly evidentní ve všem. Na dráze dokázal kontrolovat svou rychlost, vyrovnávat se s nečekaným po svém přemýšlet o závodní strategii. Vždy jsem se na něj mohl spolehnout, že má stejnou duševní mapu závodu, jako já, a reagovat na to, na co bylo potřeba. Pokud se něco nevyvedlo, byl na tým velmi tvrdý, ale tolerance není vlastností soutěživých lidí.
I když jej jeho skutečné vlastnosti možná odlišují od vrstevníků, jak jsme mnohokrát viděli v roce 2012, činí z něj hodnotného vítěze ve své vlastní kategorii. Tedy jednoduše jeho schopnost nalézt o něco více tam, kde se zdá, že je už všechno na maximální úrovni.
Proč letos považuji Fernanda za nejlepšíhoJe těžké říci, jak dobré nebo špatné Ferrari F2012 opravdu bylo. V předsezónních testech výkonnost kolísala, ale od Fernanda a technického ředitele Pata Frye vycházela velmi pesimistická prohlášení. Dle záznamů na konci testování za nejlepšími zaostávali o 0,25 sekundy, a i když se zdálo, že první závod v Austrálii potvrdil jejich pesimismus, Alonso se kvalifikoval o týden později v Sepangu v první desítce a získal nejméně očekávané vítězství roku.
Letos v Malajsii odolal závarečnému útoku Péreze s rychlejším autem a získal nečekané vítězství(foto: Scuderia Ferrari)
To jej dostalo do krátkodobého vedení v šampionátu a - byť několik dalších závodů bylo méně úspěšných - jakmile se týmy dostaly zpět do Evropy, byl skutečným uchazečem o velkou cenu. Na auto, o němž se hovořil tak nelichotivě, byla tři vítězství ve velmi otevřené sezóně nevšedním výkonem.
To je to, proč si Fernando tak zaslouží ocenění pilota roku. Může to být těžké oddělit člověka od stroje, v mysli však nemám pochybnosti o tom, že se jednalo o ten případ, kdy člověk ovládl stroj. Dokončil sezónu s náskokem 156 bodů na svého týmového kolegu Felipeho Massu, který sám bojoval o šampionát před pouhými čtyřmi lety a který je stále dostatečnou hodnotou pro to, aby s ním Scuderia podepsala smlouvu na rok 2013.
Nejlepší letošní výkony - Malajsie a ValencieDokázal vítězit, i když k tomu nemělo dojít, a byl ztělesněním konzistence, pokud byla lepší kartou pro hru. Vyzdvihnout jediný podnik, který by shrnul jeho výkony, by bylo neuvěřitelně těžké. Patřilo by k nim odolání útoku Péreze v lepším Sauberu v Malajsii či postup z 11 místa na roštu ve Valencii ke šťastnému vítězství.
Po heroickém výkonu ve Valencii se Španěl na pódiu pod vlivem emocí rozplakal(foto: Scuderia Ferrari)
Pro mě však bylo vrcholem jeho pole position na obzvlášť obtížné mokré trati, která zdržela kvalifikaci v Silverstone poté, co předvedl záchranný manévr roku při smyku ve vysoké rychlosti v Q2.
Fernando Alonso si zaslouží vítězství v kategorii pilot roku a nikoho nepřekvapí, pokud by v tom pokračoval i po mnoho dalších let.
Oscar Piastri zazářil v Bahrajnu a vítězstvím v dramatickém závodě formule 1 zdramatizoval boj o titul – na týmového kolegu Landa Norrise ztrácí už jen tři body.
Po dominantním závodě v Japonsku prožívá zatím Max Verstappen v Bahrajnu nečekaný zlom – místo suverénního tempa čelil náhlému propadu formy a zcela jiné realitě.
Po zklamání v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu, kde Lando Norris skončil až na 6. místě, šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil plnou podporu svému jezdci.
Po vítězství v Bahrajnu přiznal Max Verstappen, že Red Bull momentálně ztrácí na McLaren zhruba půl sekundy na kolo a trápí se s vyvážením i přilnavostí vozu. Přesto zůstává klidný a místo paniky spoléhá na očekávaný balík vylepšení, který dorazí až v Imole.
Na přilbě legendy F1 Sira Jackieho Stewarta přibylo další slavné jméno, mezi podpisy, které ji zdobí, nechybí ani iniciály Michaela Schumachera. Unikátní helma, podepsaná řadou osobností motorsportu, půjde do dražby a výtěžek poputuje na dobročinné účely.
Lando Norris odstartuje do VC Bahrajnu 2025 až ze šesté příčky se ztrátou čtyř desetin na týmového kolegu Piastriho. Přiznal, že nerozumí tomu, proč z rychlého McLarenu MCL39 nedokáže dostat maximum.
George Russell a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizaci v podobě ztráty jednoho místa na startu za předčasný výjezd do boxů během červené vlajky v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu.
Zatímco Ferrari slavilo skvělý výkon Charlese Leclerca, Lewis Hamilton musel po kvalifikaci na okruhu v Bahrajnu spolknout hořkou pilulku – zajel až devátý nejrychlejší čas.
Max Verstappen odstartuje do Velké ceny Bahrajnu ze sedmé pozice. V kvalifikaci ho brzdily technické potíže, stěžoval si na špatný pocit z brzd a nedostatek přilnavosti, kvůli kterým nemohl zajet lepší čas.
Oscar Piastri si v dramatické kvalifikaci vyjel pole position pro Velkou cenu Bahrajnu, když ustál těsný tlak soupeřů v závěru. Přestože McLaren vypadal dominantně, finální souboj o čelo byl napínavější, než se čekalo.
Oscar Piastri dominoval třetímu tréninku na Grand Prix v Bahrajnu, když zajel čas 1:31.646. Tento výkon mu zajistil první místo, přičemž na druhého jezdce mimo tým McLaren měl náskok přes osm desetin sekundy.
Lando Norris vede před nedělní Velkou cenou Bahrajnu o 13 bodů před týmovým kolegou Oscarem Piastrim z McLarenu. Max Verstappen je jen o bod za Piastrim, což vytváří napjatý trojstranný souboj o titul, který začíná nabírat reálné kontury.