Promoakce na běžných komunikacích světových metropolí nejsou v současné době nic výjimečného, ostatně jsme si podobnou show plus několik návštěv světových es F1 mohli užít i u nás. Někdy jsou ale exhibiční jízdy předzvěstí možných ataků na kalendář Formule 1.
Tak je tomu i v případě Londýna, jehož jméno už bylo v souvislosti s možným pořádáním dalšího závodu v ulicích města několikrát vysloveno. Proto fanoušci F1 zbystřili pozornost, když se šéfové F1 spojili s Westminsterskou městskou radou, aby projednali možnosti letní exhibiční show v centru Londýna. Nápadů bylo předloženo několik a dokonce už byl vybrán i potenciální termín - v týdnu před 16. červencem, kdy se v Silverstone jede britská Grand Prix.
Objevují se však i pesimistické hlasy, zda bude z logistického a termínového hlediska možné celou akci zvládnout. První náznaky hovoří o jednodenním podniku, který by byl do jisté míry simulací závodu, protože by se ho mohly zúčastnit všechny týmy. Zároveň se důsledně popírá varianta, že by se Grand Prix Velké Británie někdy přestěhovala do ulic metropole na Temži. Ale znáte to, jakmile se jednou červíček v mysli usadí, je těžké ho odtud vypudit.
"Zástupci westminsterské městské rady a londýnští velvyslanci se setkali s organizátory zamýšleného podniku v centru Londýna, v žádném případě nešlo o jakoukoli aktivitu spojenou se závodem. Diskuse je navíc ve velmi rané fázi a zatím nebylo nic dohodnuto," uvedl mluvčí městské rady Westminsteru. Záležitost je chápána tak, že se v současné době připravuje zpráva, která poskytne šéfům F1 zpětnou vazbu, jakou podobu by mohl podnik mít a možnosti jeho realizace.
Pokud by tato show nakonec dostala zelenou ze všech stran, byla by to první záležitost tohoto druhu v Londýně vůbec, protože naposled se v podobném duchu představilo osm týmů v úseku mezi Regent Street a Piccadilly Circus v roce 2004. A právě náznak letošního pokusu opět oživil debatu o přenesení Grand Prix do londýnských ulic. Myšlenka není vůbec nová, hovoří se o ní několik let, ale nikdo se zatím nevymanil z oblasti nápadů a myšlenek.
Je tu ale jedna skutečnost: minulý měsíc schválil parlament Spojeného království Velké Británie a Severního Irska změnu zákona o silničním provozu (Road Traffic Act - RTA), která do značné míry zjednodušuje proces motoristických podniků v Anglii, týkající se použití uzavřených ulic. V minulosti totiž pořadatelé takové akce, k níž bylo potřeba uzavřít komunikaci, museli předložit parlamentní rozhodnutí. Nyní rozhodnutí o uzavření komunikace spadá do kompetence Asociace motorsportu ve Velké Británii v součinnosti s místními zastupitelstvy, kterých se chystaný motoristický podnik týká. Nicméně pořádání závodu v městské lokalitě stále doprovází velké množství překážek, které je nutné překonat.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.