Na sloupky Felipe Massy si čtenáři a příznivci F1 určitě zvykli. Proto některým mohlo být líto, že tento brazilský veterán bude se svými názory chybět - okolnosti však způsobily, že minimálně rok budeme číst jeho postřehy, názory a hodnocení dění v F1 dál.
Tak jsem tu znovu. Po rozloučení na sklonku roku 2016 to netrvalo příliš dlouho a Williams Martini Racing se mě zeptal, jestli bych se nechtěl vrátit k týmu. Moje odpověď byla samozřejmě ano. Co se týče fyzické přípravy a poté testů v Barceloně, strávil jsem náročnou zimu. Z Circuit de Catalunya jsem odjížděl s pozitivními pocity: nový vůz se choval velice dobře navzdory tomu, že třídenní testování nebylo dostatečné, abychom stoprocentně pochopili jeho chování. Do Melbourně jsem odjížděl optimisticky naladěn.
Že nešlo o mylné hodnocení, to mi potvrdily hned první tréninky v Albert Parku. Vůz se rozhodně zlepšil, začali jsme dobře. Leč moje příprava na samotnou kvalifikaci nebyla ideální. Zvláště v druhém tréninku jsem měl určité problémy s elektrikou, kvůli tomu jsme museli revidovat náš program - zejména nás to ovlivnilo v tom, že jsme v pátek vůbec nevyzkoušeli ultraměkkou směs. V sobotu ráno jsem musel provést dlouhou pasáž, která se měla původně konat předchozího dne. Až potom mělo dojít na kvalifikační simulaci, ke které jsem se ale kvůli červeným vlajkám vůbec nedostal.
Nejlepší možný výsledekPrávě tyto okolnosti způsobily, že jsem do kvalifikace šel tak trochu naslepo, co se týče referenčních bodů, ale nakonec to šlo dobře. Byl jsem spokojený s nastavením, ale musím říci, že mě hodně překvapil Romain Grosjean, zvláště proto, že se ocitl před námi. V závodě jsem potvrdil, že můj vůz má slušné tempo a obsadil šesté místo. Po Ferrari, Mercedesu a Red Bullu jsme byli nejrychlejší a myslím, že se nám podařilo vydolovat to nejlepší, co v dané situaci bylo možné. Takže - dobrý začátek, důležité body, spokojenost.
Pochopitelně je tu mezera od špičkových týmů, ta je poměrně velká a je jasné, že změna pravidel prospěla těm, kteří mají silnější finanční zdroje. Red Bull dosud neprokázal svůj plný potenciál, na Mercedes a Ferrari ztrácí půl vteřiny, my pak dvojnásobek této hodnoty.
Ferrari může vyhrát šampionátFerrari mě opravdu překvapilo. Po problémech, které měl tento tým v minulé sezóně byli mnozí odborníci přesvědčeni, že potíže budou mít dopad i na letošní ročník. Ferrari však vyvíjelo svůj vůz v roce 2016 až do konce sezóny, což pro někoho mohlo být zavádějící v tom, že nebudou mít čas na přípravu vozu pro rok 2017. Ale v Maranellu odvedli výbornou práci.
Vůz byl okamžitě konkurenceschopný a věřím, že s ním může Ferrari vyhrát šampionát. Mercedes je pravděpodobně o jednu nebo dvě desetiny rychlejší, ale Sebastian Vettel potvrdil, že je připraven a hlavně schopen využít jakoukoli chybu, kterou jeho soupeři udělají - bez ohledu na to, jak moc je velká.
Pro náš sport je důležité, že se na nejvyšším stupni vítězů objevuje i jiné jméno. Fanoušci o tom mohou více mluvit, protože pokud vyhrává jen jeden tým, většinou se debata vytrácí. Já doufám, že budu moci využít všech příležitostí, které se před námi otevírají - mám pocit, že jich letos bude hned několik.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.