Na sloupky Felipe Massy si čtenáři a příznivci F1 určitě zvykli. Proto některým mohlo být líto, že tento brazilský veterán bude se svými názory chybět - okolnosti však způsobily, že minimálně rok budeme číst jeho postřehy, názory a hodnocení dění v F1 dál.
Tak jsem tu znovu. Po rozloučení na sklonku roku 2016 to netrvalo příliš dlouho a Williams Martini Racing se mě zeptal, jestli bych se nechtěl vrátit k týmu. Moje odpověď byla samozřejmě ano. Co se týče fyzické přípravy a poté testů v Barceloně, strávil jsem náročnou zimu. Z Circuit de Catalunya jsem odjížděl s pozitivními pocity: nový vůz se choval velice dobře navzdory tomu, že třídenní testování nebylo dostatečné, abychom stoprocentně pochopili jeho chování. Do Melbourně jsem odjížděl optimisticky naladěn.
Že nešlo o mylné hodnocení, to mi potvrdily hned první tréninky v Albert Parku. Vůz se rozhodně zlepšil, začali jsme dobře. Leč moje příprava na samotnou kvalifikaci nebyla ideální. Zvláště v druhém tréninku jsem měl určité problémy s elektrikou, kvůli tomu jsme museli revidovat náš program - zejména nás to ovlivnilo v tom, že jsme v pátek vůbec nevyzkoušeli ultraměkkou směs. V sobotu ráno jsem musel provést dlouhou pasáž, která se měla původně konat předchozího dne. Až potom mělo dojít na kvalifikační simulaci, ke které jsem se ale kvůli červeným vlajkám vůbec nedostal.
Nejlepší možný výsledekPrávě tyto okolnosti způsobily, že jsem do kvalifikace šel tak trochu naslepo, co se týče referenčních bodů, ale nakonec to šlo dobře. Byl jsem spokojený s nastavením, ale musím říci, že mě hodně překvapil Romain Grosjean, zvláště proto, že se ocitl před námi. V závodě jsem potvrdil, že můj vůz má slušné tempo a obsadil šesté místo. Po Ferrari, Mercedesu a Red Bullu jsme byli nejrychlejší a myslím, že se nám podařilo vydolovat to nejlepší, co v dané situaci bylo možné. Takže - dobrý začátek, důležité body, spokojenost.
Pochopitelně je tu mezera od špičkových týmů, ta je poměrně velká a je jasné, že změna pravidel prospěla těm, kteří mají silnější finanční zdroje. Red Bull dosud neprokázal svůj plný potenciál, na Mercedes a Ferrari ztrácí půl vteřiny, my pak dvojnásobek této hodnoty.
Ferrari může vyhrát šampionátFerrari mě opravdu překvapilo. Po problémech, které měl tento tým v minulé sezóně byli mnozí odborníci přesvědčeni, že potíže budou mít dopad i na letošní ročník. Ferrari však vyvíjelo svůj vůz v roce 2016 až do konce sezóny, což pro někoho mohlo být zavádějící v tom, že nebudou mít čas na přípravu vozu pro rok 2017. Ale v Maranellu odvedli výbornou práci.
Vůz byl okamžitě konkurenceschopný a věřím, že s ním může Ferrari vyhrát šampionát. Mercedes je pravděpodobně o jednu nebo dvě desetiny rychlejší, ale Sebastian Vettel potvrdil, že je připraven a hlavně schopen využít jakoukoli chybu, kterou jeho soupeři udělají - bez ohledu na to, jak moc je velká.
Pro náš sport je důležité, že se na nejvyšším stupni vítězů objevuje i jiné jméno. Fanoušci o tom mohou více mluvit, protože pokud vyhrává jen jeden tým, většinou se debata vytrácí. Já doufám, že budu moci využít všech příležitostí, které se před námi otevírají - mám pocit, že jich letos bude hned několik.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.