Nikdo si pochopitelně nemyslí, že by si piloti F1 vozili v kokpitu termosku s tradičním černým nápojem a na dlouhých rovinkách si zavdali osvěžujícího moku. Dvojnásobný mistr světa tím parafrázuje skutečnost, že čas na reakce za volantem se podstatně zkracuje.
Reakce na chyby už není v takovém duchu, že by to pilot stihl za doušku kávy, to je Alonsova nadnesená interpretace. Nová generace vozů F1 vyžaduje okamžitou reakci, pokud nemá dojít k nehodě. Vozy jsou širší a rychlejší, což je u příznivců přijímáno s nadšením (i když trochu ochládajícím), dokonce se tvrdí, že přetížení v zatáčkách má dosahovat hodnoty až 8G, takže piloti se musí vyrovnávat s docela novým scénářem.
"Když se s vozem propadnete dozadu, je nesmírně těžké se vrátit na svou pozici, protože nové vozy jsou v zatáčkách hodně rychlé. Takže máte nějakou půlvteřinu na reakci. Loni jste měli až čtyři - to jste mohli mít po ruce šálek kávy a v klidu se napít. Jsme konečně v jiné kategorii a ve skutečné F1. Jsem rád, že nové vozy jsou rychlejší v zatáčkách než bývalá GP2 a japonská Formule Super, případně některé další kategorie, v nichž byla auta rychlejší než F1," libuje si Alonso.
Mezi fanoušky i odborníky se už objevily první skeptické úvahy týkajících se dopadu technických změn na průběh závodů a konkrétně předjíždění, ale Alonso si z toho velkou hlavu nedělá.
"Vozy nám poskytují mnohem větší radost z jízdy, rychlost v zatáčkách z nich zase udělala auta důstojná názvu F1. Myslím, že si fanoušci zamilují pocit, když se budou dívat z tribuny na auto, jak rychle nyní jede do zatáčky. Myslím, že i v televizi vypadají závody mnohem lépe. Pořád ale chybí pořádný hluk, který je součástí DNA Formule 1, ale o víc diváci rozhodně nepřicházejí. Náš sport je teď v dobré pozici a pokud jde o show a vzrušující podívanou, o nic nepřijdou. Také jsem četl, že možná dojde po prvních dvou závodech k určitým úpravám DRS zón, takže je vidět, že se všichni snaží udělat F1 zase velkolepou. Jsem z toho opravdu šťastný," pokračuje Alonso.
Španělský pilot také dodává, že pravidla pro rok 2017 dávají možnost pilotům, aby byli tou rozhodující složkou ve výkonu vozidla, což ho nesmírně těší. Konečně se tak projeví rozdíl mezi zkušenými piloty a jejich kolegy, kteří se na závodních drahách teprve etablují.
"Rozhodně jsem potěšen, jak k věci přistupují některé rýmy. Mají jednoho zkušeného pilota a vedle něj třeba i absolutního nováčka. Na okruzích jako v Melbourne, které jsou úzké a hrbolaté, kde musíte jet s autem naplno, není snadné se dostat do závodního režimu. Vozy se určitě ovládají mnohem obtížněji - což je jedině dobře," končí své zamyšlení Alonso.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.