Problémy při testech naznačují, že McLaren ani letos nemusí čekat zrovna veselý rok. Je tu sice ještě možnost, že ve Wokingu během dvou týdnů dokážou zázrak a dvojice Alonso a Vandoorne překvapí. Právě to ale prvně jmenovaný neočekává.
Fernando Alonso totiž prohlásil, že nečeká žádné pronikavé zlepšení a tudíž jeho trable s McLarenem ještě nedospěly do svého konce, ale zároveň apeluje na fakt, že Grand Prix není žádná "charitativní akce", kterou by šlo jen tak vypustit. Pokud v ní McLaren nebude schopen zajet kloudný výsledek, měl by ji aspoň plně využít pro další progres.
Přitom se čekalo, že po dvou nepříliš slavných úvodních prezentacích letos McLaren opravdu naplní své vize a posune se blíž k boji o stupně vítězů. Jenže přepracovaný agregát Honda byl během testů sužován nespolehlivostí, které měly být způsobeny nepředvídatelnými vibracemi, to vedlo ke značnému napětí mezi týmem a dodavatelem motorů. Poté se objevily v médiích zprávy, že McLaren hledá alternativní řešení v oblasti dodávek motoru.
Co nyní čeká McLaren Honda?Alonso, který po barcelonských testech o motoru Honda prohlásil, že nemá výkon ani spolehlivost, nicméně doufá, že od testovacích programů dojde ke zlepšení, které nakonec udělají z nového McLarenu MCL32 konkurenceschopný monopost.
"Jsem si jist, že tým poslední týdny pracoval velmi tvrdě na zlepšení situace a dorazil do Austrálie přeci jenom lépe připraven utkat se se soupeři. Ve Formuli 1 ale během dvou týdnů těžko předvedete nějaké zázraky, takže očekávám těžký víkend. Musíme zůstat oběma nohama na zemi s vědomím, že pokud nějaké potíže nastanou, bude je třeba řešit. Zároveň ale je třeba mít na paměti, že závodíme, už nejde o žádné testování, stát se může cokoliv. Existují možností odpadnutí, takže je třeba závodní víkend začít s tím, že máme nějaké poznatky a musíme chtít vytěžit maximum. Doufejme, že se nám podaří více zatlačit a najít skutečné limity, protože něco podobného jsme během zimních testů nikdy nedokázali," vyjádřil své odhodlání Alonso.
Závodní ředitel týmu Eric Boullier už v průběhu tohoto týdne prohlásil, že ohledně prvního závodu nehodlá nic slibovat, ani nic předpovídat, a to i navzdory tomu, že Honda potvrdila schopnost učinit od konce testů pokrok v mapování motoru a dalších oblastech.
Alonso byl konkrétně dotázán zda se tým za takové situace nachází v pozici, kdy musí první čtyři závody sezóny de facto vzdát. "Žádné odepisování! Nejsme tady proto, abychom čekali čtyři, šest nebo dokonce osm závodů, než se zlepšíme. Musíme to udělat už zítra! A jestli to nepůjde zítra, tak v sobotu. A kdybychom neměli nárok ani v sobotu, tak to musíme zvládnout v neděli. Jsme ve Formuli 1 a ne v nějakém charitativním utkání, kde se hraje jen tak pro zábavu. Musíme se snažit konkurovat, porazit naše soupeře, musíme být nejlepší. O to tady jde!"
Zůstane kvůli Mercedesu?Alonso samozřejmě nemohl ignorovat zprávy, že McLaren kontaktoval Mercedes ohledně budoucí dodávky motorů. Sám volí v tomto směru velmi opatrný tón a odvolává se na skutečnost, že jde spíš o teoretickou, než nějakou konkrétní rovinu.
"To je spíš otázka pro tým. Je zřejmé, že o tom něco vím, jsou mi známy nějaké spekulace a pár informací, které znám z tisku. Ale o tom se moc bavit nechci. Spoléhám se jen na své schopnosti a doufám, že tým bude mít zítra víc podkladů pro případnou odpověď," komentoval dotaz Alonso. Ještě stručnější byl u otázky, zda by v případě dohody mezi McLarenem a Mercedesem o dodávce motorů v příštím roce zvážil prodloužení smlouvy, která mu končí letos v prosinci, novináři se dočkali lakonického: "Nevím!"
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.